Uska grla slaba su točka brojnih cesta u Hrvatskoj: Država sprema spas u 5 županija, cijena 85 milijuna eura
Uska grla uobičajena su pojava, ali i ozbiljan problem prometne infrastrukture u gradovima te van urbanih središta. Mogu se smatrati slabom točkom prometnih trasa, no dobra je vijest da im postoji lijek. Hrvatska trenutno kuje plan kako se riješiti ove pošasti na cestama pet županija – zna se i kojih. Cifra je paprena, a dio novca za provedbu akcije stiže iz EU.

‘Uska grla’ u prometu problem su koji treba riješiti | foto: Pexels, Canva
Uska grla u prometu mogu se smatrati ‘Ahilovom petom’ prometnih trasa. Može ih se opisati kao bilo koja vrsta prepreke nesmetanom teretnom i putničkom prijevozu. Do uskih grla u prometu tako može doći prije ili poslije radnog vremena kada se na cestama nađe više vozila nego ih infrastruktura može podnijeti, ili u drugim situacijama u kojima ceste postanu ‘prekrcate’. Na ovu pojavu nisu imune prometnice u Hrvatskoj, ali država kuje plan kako ih se riješiti.
Evo plana
Polovicom srpnja, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture objavilo je ‘Poziv za ulaganja u prometnu infrastrukturu da svrhom uklanjanja uskih grla u javnom prijevozu’. Što to točno znači?
– Cilj poziva u skladu s Općim ciljem CO I Strategije prometnog razvoja te specifičnim mjerama ‘U2 – Razvoj infrastrukture’ i ‘U4 – Odvajanje vidova prometa – određivanje prioriteta u javnom prometu, eliminacija uskih grla’ je ulaganje u otklanjanje uskih grla na prometnoj infrastrukturi kako bi se znatno smanjili zastoji prilikom vršnih opterećenja prometa, smanjilo vrijeme putovanja u javnom prijevozu, unaprijedila usluga javnog prijevoza, potaknule aktivnosti prema održivoj urbanoj mobilnosti, što će doprinijeti unaprjeđenju održivog javnog urbanog i integriranog prijevoza putnika, otkriva sadržaj Poziva.
U nastavku je objašnjeno kako postojanje uskih grla ugrožava i protočnost javnog prijevoza, zbog čega se događaju svakodnevni dugotrajni zastoji i učestale blokade prometa. Iz tog razloga, uklanjanje tog problema na infrastrukturi u funkciji javnog prijevoza putnika, poput mostova, nadvožnjaka ili podvožnjaka, ali i obilaznica te raskrižja, trebala bi smanjiti udio putovanja automobilom u korist javnog prijevoza uz smanjenje vremena putovanja, navodi dokument koji je objavilo Ministarstvo.
Brojne prednosti
Između ostalog, eliminacijom uskih grla uspostavit će se karike koje nedostaju između izoliranih dionica biciklističkih staza. Upravo taj problem, zna se, osnovna je prepreka za sigurno i brzo putovanje biciklom.
Očekuje se da će se posljedično smanjiti zastoji i vršna opterećenja, ali i ubrzati promet odnosno protočnost. Promjena bi se trebala pozitivno odraziti i na sigurnost prometa, te na smanjenje buke i razine emisije CO2 u okoliš.
– Predmet poziva je financiranje izgradnje i unaprjeđenje cestovne infrastrukture cesta
županijskog i lokalnog značaja pod upravljanjem županijskih uprava za ceste i jedinica lokalne samouprave, piše u dokumentu, za koji je raspoloživo 85.270.000 eura bespovratnih sredstava Europske unije te novca iz Državne blagajne.
Na ‘meti’ pet županija
Po pitanju sredstava, stoji u Pozivu, od ukupno raspoloživog novca 85 posto ‘cifre’ (72,5 milijuna) je EU novac, a preostalih 12,8 eura sredstva su iz Državnog proračuna. Bespovratna sredstva stižu iz Programa Konkurentnost i kohezija 2021.-2027. i to dijelom iz Sredstava za učešća za pomoći, a dijelom iz Europskog fonda za regionalni razvoj.
Kao prihvatljive aktivnosti za postizanje cilja, Poziv navodi građenje ili unaprjeđenje prometnica, stručni nadzor svih radova koji se budu izvodili, ali i otkup zemljišta bez kojega se ne može. Pod Aktivnostima su navedene i pričuva, promidžba i vidljivost, ali i provedba aktivnosti vezanih za horizontalna načela.
Planirani zahvati s ciljem uklanjanja uskih grla bit će provedeni na lokacijama u pet lokacija diljem Hrvatske, točnije u Zagrebačkoj, Zadarskoj, Vukovarsko-srijemskoj, Dubrovačko-neretvanskoj i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Poziv je zatvoren 17. srpnja, ali se prijave projektnih prijedloga prihvaćaju od 18. srpnja ove godine do 28. veljače 2026.. Ovdje pročitajte probleme u katastru s kojima se suočavaju Hrvatske ceste i kako ih namjeravaju riješiti.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.