Raspetljava se prometni čvor u centru Dalmacije: U planu ogromno petokrako raskrižje, što s prugom?
Prometna situacija uvelike je definirana promjenama okoliša uz ceste. Ako su pored starih prometnica građenih u ‘pustoši’ s godinama niknuli trgovački centri i naselja očekivano je da će se to odraziti na prometnu sliku. U takvim slučajevima okoliš treba prilagoditi trenutnom stanju. Isto je i između Solina i Splita, gdje se konačno rješava zakrčenost koja već smeta za ulaz u gradove. Evo što spremaju Hrvatske ceste.

Radi se peterokraki čvor na granici Splita i Solina | foto: Canva, Projektna dokumentacija (EOJN)
Okoliš brojnih cesta građenih prije više desetljeća do danas se značajno promijenio. Postojeći pravci postaju sve više ‘nagužvani’ ne samo zbog većeg broja vozila na cestama, već i radi izgradnje koja je uz njih niknula.
Na području Splita problem je sve više izražen, a Hrvatske ceste (HC) sada traže novo rješenje za raskrižje dviju državnih i jedne županijske ceste. Prije gradnje treba izraditi glavni i izvedbeni projekt, što je posao procijenjen na 240 tisuća eura.
Širenje bez cesta
Kako će se odvijati promet oko Splita te kakva će biti veza s okolnim mjestima ovisi o većem broju državnih cesta koje prolaze kroz i grad i okolicu. U obuhvatu dvije državne i jedne županijske ceste (DC 432, DC 433 i ŽC 6139) sprema se prometna rekonstrukcija jer se područje s vremenom širilo, ali nije bilo potrebnih dogradnji cesta.
– Postojeće stanje prometnica između Splita i Solina može se okarakterizirati kao rezultat parcijalnih zahvata na zatečenoj putnoj mreži, piše u projektnom zadatku zahvata koji se ovdje traži, a objavljen je u natječaju za izradu glavnog i izvedbenog projekta rekonstrukcije.

Radi se peterokraki čvor na granici Splita i Solina | foto: Projektna dokumentacija (EOJN)
Stihijske promjene
Da bi se bolje shvatila trenutna prometna situacija, u idejnom projektu priložen je prikaz stanja na prometnicama iz Osnovne državne karte iz 1961. godine. U tekstu je pojašnjeno da se otad na prometnoj lokaciji odvijala uglavnom stihijska urbanizacija prometnog koridora.
Sada vozači snažno osjete problem nedostatka planiranja prometne mreže kroz godine. Isprva je zona bila neizgrađena, no kako to inače biva svako toliko izgradilo bi se nešto. Podigla su se čak tri trgovačka centra i proizvođač automobilskih dijelova, a sva novogradnja, naravno, privlači promet na postojeće ceste.

Staro stanje | foto: Projektna dokumentacija (EOJN)
Glavni problemi
U svemu nastaju ogromne gužve na obilaznici i ulazima u Grad Split, u tolikoj mjeri da se dio vozila prelijeva do alternativnog ulaza u Split – prema Solinskoj cesti (DC 423). Zato se sprema velika pregradnja, koja kreće od izvedbenog i glavnog projekta. Podsjećamo, projekti su preduvjet za posljednju fazu, iliti odabir izvođača.
U trenutnom stanju ključni problemi su da se susjedna raskrižja nalaze na maloj udaljenosti te imaju različite kapacitete privoza i ne može ih se uskladiti. Uz to na sekundarnim raskrižjima nije moguće izgraditi trak za skretanje ulijevo bez većih intervencija u zoni.
Projektni zadatak i idejni projekt napominju kako na raskrižju nije bila moguća izmjena izvanrednim održavanjem jer zonom prolaze nadvožnjaci preko željezničke pruge. Kad bi se radilo održavanje, i njih bi navodno trebalo proširiti.

Radi se peterokraki čvor na granici Splita i Solina | foto: Projektna dokumentacija (EOJN)
Kružni tok s 5 krakova
Ono što se ovdje planira također je opisano u idejnom projektu te u projektnom zadatku. Kako stoji u dokumentaciji, planirana je izvedba kružnog raskrižja dviju državnih cesta DC432 i DC 433 te županijske ceste Ž 6139. U stvari se radi o raskrižju Splitske ulice, Solinske ulice te Ulice A.G. Matoša, te bi se većim dijelom radilo na području Grada Solina, a manjim dijelom na prostoru Splita.
– Postojeća standardna raskrižja rekonstruirat će se u kružno raskrižje. U zahvatu projekta je rotor s privezima, a cilj zahvata je omogućiti veće prometne kapacitete i razinu prometne usluge na javnoj mreži prometnica, navodi idejni projekt.

Radi se peterokraki čvor na granici Splita i Solina | foto: Projektna dokumentacija (EOJN)
Provedena analiza
U svrhu poboljšanja prometne situacije, na lokaciji je već analizirano postojeće stanje te su prikupljeni podaci o planiranim zahvatima, a provedena je i šira analiza prometne mreže. Analizirana je prostorno-planska dokumentacija, dat je prijedlog projektnog rješenja i, izbrojan je promet na lokaciji.
Sve kako bi se sagledala mogućnost realizacije zahvata bez prekidanja prometnih tokova. Gospodarski subjekti zainteresirani za daljnje korake, to jest izvedbu novih projekata prije otvaranja potrage za izvođačem mogu poslati natječajnu dokumentaciju do konca rujna. Ovdje pročitajte koja važna obilaznica se gradi u Dalmatinskoj zagori.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.