Velika transformacija dalmatinskog otoka: ‘Presvlači’ se državna cesta, a uskoro uređuje knjižnica i šetnica uz more
Otok Murter, jedan od najpoznatijih u Šibenskom arhipelagu, ističe se svojom blizinom kopnu i povezanošću s Tišnjanskim poluotokom legendarnim hidrauličnim mostom. Otok trenutno prolazi kroz značajnu transformaciju: započela je sanacija ključne državne ceste, a uskoro slijedi izgradnja nove šetnice uz more i modernizacija knjižnice. Za te dvije investicije raspisana je javna nabava u vrijednosti od 610.268 i 142.000 eura.

Otok Murter | Foto: HTZ
Otok Murter jedna je od najvažnijih turističkih destinacija Šibensko-kninske županije. Na površini od gotovo 18 četvornih kilometara smještena su četiri naselja: Murter, Betina, Jezera i Tisno. Potonje je posebno prepoznatljivo po legendarnom hidrauličnom mostu, jedinom prijelazu s Tišnjanskog poluotoka na otok Murter, koji je stanovnicima važniji od sata. Nedavno smo pisali kako su Hrvatske ceste objavile natječaj za izvanredno održavanje mosta, no novih informacija o tom projektu zasad nema.
Ipak, s Murtera dolaze druge značajne vijesti jer je otok ušao u fazu velike rekonstrukcije. Započela je sanacija važne državne ceste, a uskoro se očekuje i modernizacija Narodne knjižnice i čitaonice Murter te uređenje šetnice u Jezerima, za što su raspisani javni natječaji ukupne vrijednosti 610.268 eura i 142.000 eura.
Nova cesta od rotora do Trga Rudine
Prvi na redu je projekt rekonstrukcije državne ceste DC121, od novog rotora kod trgovačkog centra Plodine do Trga Rudine u Murteru. Radovi, koje izvodi hrvatska podružnica austrijskog STRABAG-a, započeli su službeno i trajat će do proljeća 2026., točnije do 26. svibnja. Naručitelj su Hrvatske ceste, koje ove godine provode veći broj rekonstrukcija diljem države.
Sanacija će se odvijati u dvije faze na ukupnoj duljini od 2.550 metara. Promet će se, ovisno o fazi, odvijati naizmjenično jednim trakom uz regulaciju privremenim semaforima, a u slučaju duljih zatvaranja (oko 1.100 metara) koristit će se obilazni pravci preko državnih i županijskih cesta. Stanovnicima koji nemaju alternativne prilaze bit će osiguran privremeni kolnički zastor s čeličnim pločama, dok će pješacima u svakom trenutku biti omogućeno sigurno kretanje.
Na prometnici su planirani opsežni zahvati s ciljem povećanja sigurnosti i protočnosti prometa. Uredit će se novi pločnici duž cijele trase, obnoviti kolnička konstrukcija, proširiti sustav odvodnje oborinskih voda te rekonstruirati raskrižja i prilagoditi prometna signalizacija. Posebna pozornost posvetit će se pješačkom prometu, osobito u ljetnim mjesecima, jer postojeće stanje pločnika i odvodnje u centru Murtera ne zadovoljava potrebe povećanog broja stanovnika i turista.

Državna cesta 121, otok Murter | Foto: Google Maps
Uređenje šetnice uz more
Drugi značajan projekt odnosi se na uređenje šetnice s južne strane Jezera – edukativne poučne staze Jezera-Gušćica. Na zahtjev investitora izrađen je glavni projekt sanacije, a radovi obuhvaćaju dionicu od uvale Gušćica prema Jezerima, u ukupnoj duljini od 685 metara.
Sanacija se provodi na obrušenim kamenim obalnim zidovima, koji će se obnavljati u visinama od 60 do 120 centimetara, ovisno o konfiguraciji terena. Zidovi će se graditi kombinacijom kamena i betona: lice zida od slaganog kamena dimenzija 30/25 centimetara, povezano mortom, dok će se naličje izvoditi u betonu debljine 20 centimetara klase C25/30. Lice zida oblikovat će se u blagom nagibu od 1:10. Nakon toga slijedi zasipavanje tucanikom u sloju od 14 do 60 centimetara, zbijenog do potpune nosivosti od najmanje 40 MPa, potom sloj jalovine debljine 10 cm, a završno sloj pijeska granulacije dva do osam milimetara, također zbijen do minimalno 40 MPa.
Šetnica će imati širinu od 1,5 metara, s rubnim kamenom širine 30 centimetara. Na pojedinim dijelovima postavljat će se kameni rubnjak širine 20 centimetara, dok će prostor između rubnjaka i zida biti uređen prema troškovničkom opisu. Poprečni nagib staze predviđen je u minimalnom padu od 0,5 posto, a uz trasu će biti postavljeno sedam odmorišta s klupama.
Posebna pravila određuju i način izvođenja radova. Strogo je zabranjeno privremeno odlaganje građevinskog materijala na zelenim površinama, a potrebno je osigurati organizaciju radilišta na način koji sprječava bilo kakvo onečišćenje ili oštećenje okolnog terena. Cijeli projekt mora biti izveden pod stalnim nadzorom ovlaštenog nadzornog inženjera, čime se jamči kvaliteta izvedbe i očuvanje prirodnog okoliša.

Šetnica na otoku Murteru | Foto: EOJN
Moderna knjižnica i čitaonica
Posljednji veliki projekt na Murteru, vrijedan više od pola milijuna eura, odnosi se na preuređenje prostora u modernu knjižnicu i čitaonicu. Općina Murter-Kornati, kao naručitelj, odlučila je postojeću knjižnicu preseliti iz neadekvatnog prostora na prvom katu zgrade, koji nije imao pristup osobama s invaliditetom, u prizemlje iste zgrade, u nekadašnji prostor trgovine Djelo. Time se stanovnicima Murtera osigurava suvremen, dostupan i funkcionalan kulturni sadržaj.
Novi prostor bit će podijeljen u nekoliko zona: ulaz s posudbenim i informacijskim pultom, čitaonicu dnevnog tiska, dječji odjel, knjižnicu s policama i prostorom za učenje, višenamjensku dvoranu za edukacije i događanja, sanitarne čvorove prilagođene osobama s invaliditetom, spremište knjižne građe te čajnu kuhinju za zaposlenike. Osim funkcionalne prenamjene, projekt obuhvaća i značajno poboljšanje energetske učinkovitosti same zgrade, čime će se smanjiti troškovi održavanja i osigurati dugoročna održivost.
Valja još naglasiti da su radovi sufinancirani kroz EU projekt Unaprjeđenje Narodne knjižnice i čitaonice Murter – PK.6.4.01.0056, u sklopu Programa konkurentnost i kohezija 2021.-2027., a izrađeni su prema Glavnom i Izvedbenom projektu koje je potpisala glavna projektantica Ivana Ivić Žarko.

Knjižnica i narodna čitaonica, otok Murter | Foto: Knjižnica Murter
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.