Podno Himalaje gradit će se nevjerojatan aerodrom: Samo 50 pilota tamo smije sletjeti
Azijska kraljevina Butan po mnogim se aspektima razlikuje od drugih zemalja. Smještena u podnožju Himalaje, poznata je po tome što njezini stanovnici ne slave rođendane, a bruto domaći proizvod (BDP) ‘mjeri se u sreći’. No, promatrajući iz graditeljske perspektive, Butan je zemlja s jednim od najzahtjevnijih aerodroma za slijetanje na svijetu. Sada će dobiti i drugi aerodrom u gradu Gelephu, čiji su dizajn nedavno predstavili arhitekti iz svjetski poznatog studija BIG. Izgleda impresivno!

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG
Podno Himalaje, u Aziji, nalazi se mala država ‘plinovitog’ imena – Kraljevina Butan. Na sjeveru graniči s Kinom, a na jugu s Indijom, s kojom je gospodarski povezana. Jednom je u televizijskom kvizu Potjera bilo pitanje – čega to Butan nema, pa je ne guta već daljina? Nije ni cvrčak, ni ćuk, ni netopir, već željeznica. Iako nemaju željeznicu, zato imaju aerodrom. Onaj postojeći u Paru jedan je od najzahtjevnijih na svijetu za sletanje. Samo oko 50 pilota diljem svijeta certificirano je za rukovanje zamršenim manevrima potrebnim za slijetanje u Paro. Zračna luka ima malu pistu od 2.500 metara, dizajniranu za manje zrakoplove, što zahtijeva specijaliziranu obuku i sposobnost slijetanja bez pomoći radara.
No, sada Butan dobiti još jednu zračnu luku u gradu Gelephu, koji se nalazi u blizini granice s Indijom. Naime, za taj aerodrom je službeno predstavljen i idejni projekt, nastao iz pera poznatog svjetskog arhitektonskog studija BIG.
Galerija 12 Fotografija
OtvoriStrateški smještena
Zračna luka Gelephu osmišljena je kao druga međunarodna zračna luka Butana. Projekt spaja tradicionalnu butansku umjetnost s modernim arhitektonskim i inženjerskim inovacijama. Smještena uz rijeku Paitha i okružena bujnim suptropskim šumama, planinama i rijekama Butana, zračna luka predstavlja savršenu simbiozu prirode i urbanog razvoja.
Kao ključna infrastrukturna točka u razvoju Mindfulness Cityja, Gelephu je zamišljen kao grad u kojem je svaka funkcionalna zona osmišljena kako bi poticala balans i harmoniju s prirodom. U suradnji s tvrtkom za zrakoplovni inženjering NACO, projekt zračne luke predstavlja korak prema održivosti i jačanju povezanosti Butana s ostatkom svijeta.
S planiranim kapacitetom od 123 leta dnevno, zračna luka bit će u mogućnosti ugostiti 1,3 milijuna putnika godišnje do 2040. godine. Prema prognozama, broj putnika mogao bi porasti na 5,5 milijuna do 2065. godine. Ovaj infrastrukturni projekt ne samo da predstavlja tehnološki iskorak za Butan, već i priliku za razvoj turizma i jačanje gospodarstva zemlje.

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG
Proslava butanske kulture
Projekt ove zračne luke usmjeren je na proslavu bogate kulturne baštine Butana, integrirajući tradicionalne lokalne elemente u arhitekturu objekta. Dijamantska struktura zračne luke izrađena je od lokalnog, održivog drva, što ne samo da doprinosi ekološkoj održivosti, već također omogućuje da zračna luka skladno uskladi s okolnim krajolikom.
Fasada zračne luke inspirirana je ‘Kachenom’, drvenim stupom prepoznatljivim u butanskoj arhitekturi zbog svog strukturalnog značaja i detaljnog dizajna. Ovaj element odražava bogato butansko arhitektonsko naslijeđe i istovremeno predstavlja duhovni simbol Butana. Drveni okviri zračne luke dizajnirani su tako da omogućuju jednostavnu instalaciju fotonaponskih panela, što je u skladu s politikom Butana da postane zemlja s negativnom emisijom ugljika. Ovaj inovativni pristup ne samo da odražava kulturnu tradiciju, već također doprinosi ekološkim ciljevima i održivom razvoju.
– Zračna luka je prvi i posljednji dojam koji steknete o mjestu koje posjećujete. Za međunarodnu zračnu luku Gelephu pokušali smo utjeloviti prirodu i kulturu zemlje i Mindfulness Cityja. Šume koje prekrivaju visoravni mogu teći od dolaznog trga preko zračne luke sve do piste. Tropsko drveće pruža hlad putnicima, a šumsko dvorište povezuje glavne funkcije imigracije, sigurnosti i prtljage, istaknuo je osnivač i kreativni direktor BIG-a, Bjarke Ingels.

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG
Putovanje kroz kulturu i prirodu
Jedan od ključnih ciljeva dizajna zračne luke Gelephu je omogućiti putnicima da osjete duboku povezanost s prirodom i butanskom kulturom. Zračna luka je dizajnirana da bude pravi most između prirode i funkcionalnosti, omogućujući putnicima da se opuste i dožive jedinstveni doživljaj putovanja. Trg za dolaske, smješten na ulazu u zračnu luku, zamišljen je kao niz od četiri zone, svaka posvećena određenim biljkama koje rastu u okolnim šumama Gelephua.
Ove zone ne samo da stvaraju estetski ugodan ambijent, već i služe kao podsjetnik na važnost očuvanja bioraznolikosti. Prostor je opremljen integriranim prostorima za sjedenje, popločenim lokalnim kamenom i obiljem zelenila koje štiti putnike od vremenskih nepogoda. Zeleni prostor u obliku šetnice povezuje sve glavne funkcionalnosti zračne luke, stvarajući miran i opuštajući dojam koji odražava butansku filozofiju harmonije s prirodom. Osim toga, unutarnji prostor Forest Spine omogućuje putnicima šetnje uz krošnje drveća, a tu su i autohtona fauna i bilje koja čine zračnu luku pravim ekološkim utočištem unutar urbanog prostora.

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG

Zračna luka Gelephu | Foto: BIG
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.