Bauštelska reportaža: Gradilište putničkog terminala prema otocima posebnog dizajna
Šibenik će uskoro dobiti moderni pomorsko – putnički terminal. Riječ je o projektu vrijednom 8 milijuna eura kojim će svi oni koji putuju na šibenske otoke imati sve potrebne usluge na jednom mjestu, u primjerenom prostoru, zaštićenom od vremenskih neprilika. Posebno je dojmljiv izgled terminala koji je izgrađen posebnom tehnologijom u bijeloj boji natur – betona. Posebnim ga čini i betonska ploča raspona 21 metra u koju je utrošena velika količina materijala. Trenutačno su u tijeku završni radovi, a kako stvari stoji, terminal će biti otvoren u proljeće 2025. godine. Bili smo na gradilištu, evo kako napreduju radovi.
U Šibeniku se gradi pomorsko – putnički terminal koji ulazi u završnu fazu. Riječ je o velikom objektu u kojemu će putnici čija su destinacija otoci, u ugodnom i suvremenom prostoru provoditi vrijeme do početka plovidbe. Nova zgrada izuzetno je zanimljive, bijele vanjštine koja već sad mijenja vizuru ovog dijela grada.
Moderan prostor za putnike
Dalmatinski biser grad Šibenik uskoro će dobiti moderni pomorsko – putnički terminal u sklopu dogradnja gata Vrulje. Riječ je o dvije zgrade koje će biti spojene i koje će vizualno zasigurno plijeniti pažnju. Jedna će služiti za lokalni prijevoz, dok će vanjski dio biti terminal za prihvat kruzera i ostalih brodova kojih je svake godine sve više. Treba reći, kroz šibensku luku godišnje prođe oko 250.000 putnika.
Zgrada zanimljivog izgleda, a osigurat će udobnost putnicima dok čekaju brod. Godinama su morali kupiti kartu kraj autobusnog kolodvora i onda šetati po rivi, nerijetko i po visokim temperaturama. Uskoro će zaboraviti na to jer će novi putnički terminal imati sve. Od ugodnih čekaonica i prostora za kupnju karata, kafića, do uredskih prostora lučke kapetanije. Ovaj projekt osuvremenit će lučku infrastruktura Šibenika koji je zadnjih nekoliko godina izrastao u pravo turističko i kulturno središte Dalmacije. Naime, iako je nekoć bio u podređenom položaju između Zadra i Splita, danas se ta situacija bitno promijenila. Time svi oni koji putuju na šibenske otoke dobivaju sve potrebne usluge na jednom mjestu, u primjerenom prostoru, zaštićenom od vremenskih neprilika.
– Kad je nevrijeme, možemo biti u toplom prostoru, gdje se može mirno sjesti i čekati. Sve će biti objedinjeno na jednom mjestu i nadam se da će se izgraditi što prije. Nemaju svi kuće u gradu, a do sada su postojale dvije klupe i prodaja karata je bila u manjem prostoru kraj autobusnog kolodvora, rekao nam je Šibenčanin Ivo, inače doktorand vodnog prometa koji nerijetko putuje na otok Žirje.
Trapezni tlocrt
Pomorsko – putnički terminal je već poprimio svoj izgled i zasigurno će promijeniti vizure grada. Tlocrt zgrade je u obliku trapeza koji se sastoji od dva zatvorena dijela i centralnog prostora koji čini otvoreni, natkriveni javni prostor, što se može vidjeti i slikama projekta. Djelo je hvaljenog nizozemskog Arhitektonsko ureda De Cie. Architecten, koji svoje urede imaju i u Zagrebu.
Na njemu je sudjelovao čak 20 projektantskih struka i jedan od onih fantastičnih projekta koji će, kad bude završen, zasigurno pozitivno iznenaditi hrvatsku javnost. Šibenik će novim putničkim terminalom poprimiti konture pravog suvremenog grada i urbane sredine, a može se reći kako je riječ o pravom primjeru jednog 15-minutnog grada.
Projekt od 8 milijuna eura
Izgradnja pomorsko – putničkog terminala započela je 2022. godine, a dio je ‘Projekta modernizacije infrastrukture luke Šibenik’, koji je podijeljen u tri faze. Prva i druga faza su izgradnja vezova za međunarodni i domaći pomorski promet i one su dovršene, a sada je u tijeku treća faza, odnosno izgradnja putničke zgrade.
Ukupna vrijednog čitavog projekta je oko 24 milijuna eura, dok je investicija izgradnje putničkog terminala vrijedna oko 8 milijuna eura. Zanimljivo, izvođač radova nije neka strana kompanije, već je riječ o kompaniji Minigradnja iz Vodica. Isto tako, oni trenutačno rade na nekoliko projekata u županiji, a među njima i na sanaciji kultnog kupališta na Jadriji o čemu smo pisali ovdje. Krajnji cilj cijelog projekta je, kako kažu iz lučke kapetanije, poboljšanje povezanosti otoka u šibenskom arhipelagu i njihova integracija u širu prometnu mrežu kroz bolje prometne usluge te savladavanje ključnih prepreka za lokalni gospodarski rast.
Stupovi u natur – betonu od 11 metara
Putnička zgrada već sada jasno pokazuje kako će izgleda izvana. Jednostavno i ugodno oku. Ono što posebno plijeni pažnju je čista bijela boja i visoki stupovi koji se u komadu dižu u zrak. Radnici, odnosno cijeli tim, savladao je modernu tehnologiju koja im je omogućila izvršiti zahtjevne zahvate, uz pomoć distributera, kompanije Peri koji je jedan od svjetskih proizvođača oplate.
– Zidamo stupove u komadu visine 11 metara, što je poprilično visoko. Inače je standard tri do četiri metra u visinu, a mi smo postigli 11 metara u komadu. I nama je izgledalo nemoguće, ali uz suvremenu opremu i novu tehnologiju uspjeli smo sve savladati. Imali smo i podršku od Perija, njemačke kompanije koja nam je pružila pomoć, rekao je Antonio Ercegović, inženjer građevine koji radi na projektu.
Posebno je bila zahtjevna tehnika izvođenja betonske konstrukcije u natur – betonu. Odnosno, riječ je o posebnoj tehnologiji kojom, nakon skidanja oplate ostane glatki beton. Zanimljivo, kako sama riječ kaže, sve ostaje prirodno.
– Za to treba posebna oplata i posebna tehnologija, gdje se to slaže i brtvi. Ne smije iscuriti voda, cementno mlijeko, a kad se skine oplata, onda taj beton nema posebne obrade. Dakle, nema ni gletanja, žbukanja, a ni fasade. Sve ostaje prirodno. Specifično se koristi bijeli cement i zato je sve u bijeloj boji, što je već gotovo i izvedeno, pojasnio je Ercegović.
Novi putnički terminal je, kako kažu iz Minigradnje, jedna od većih građevina u Hrvatskoj s natur – betonom. Takva je bila ideja projektanata koji su htjeli uštedjeti dio materijala, a na kraju i dobiti građevinu vrlo atraktivnog izgleda, koja će se savršeno uklapati u prostor grada Šibenika.
Betonska ploča raspona 21 metra
Jedan od posebnih elemenata je i rasponski ogromna betonska ploča od 21 metra, koja se betonirala tjedan dana. Enormna količina materijala je utrošena, što nam je i potvrdio Ercegović. Riječ je o ploči koja nema nijedan stup te nijednu gredu.
To je konstrukcijski prednapregnuti beton, a ploča je površine od 2.500 kvadrata. Nevjerojatno zvuči činjenica da je u jednoj ploči 1.350 kubika betona i 170 tona armature. Bila je vrlo konstrukcijski zahtjevna, ali građevinari su uz pomoć nove tehnologije uspjeli sve savladati.
Slijede završni radovi
Što se tiče radova, oni izrade AB konstrukcije su završeni, dok su uređenja prometnih površina uskoro gotova. Sada su u tijeku završni radovi, odnosno građevinsko – obrtnički radovi u interijeru te obrada instalacija. Naravno, riječ je o postavljanju stolarije, gipsa, keramike i sličnog.
Nema sumnje da će sljedećeg ljeta šibenska riva izgledati atraktivnije i udobnije za putnike. Kako stvari stoje, gotovo je sigurno da će posao biti gotov do proljeća 2025. godine. Kako bi se reklo, sretno godina svima koji slave, u ovom slučaju, posebno Šibenčanima i stanovnicima otoka.
Preostale bauštelske reportaže pronađite na poveznici.