Pretraga

Bauštelska reportaža: Kako se priprema teren za dogradnju tračnica na jednoj od glavnih željezničkih dionica

A- A+

U tijeku je 255 milijuna vrijedna ‘Rekonstrukcija postojećeg i dogradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac-Karlovac’ koja uključuje izgradnju novih nadvožnjaka i podvožnjaka duž trase duge 44 kilometra. Obišli smo jedno aktivno gradilište i drugo pred puštanjem u promet te doznali zašto je i kako cestogradnja neizostavna uvertira dogradnji tračnica na jednoj od glavnih željezničkih dionica u Hrvatskoj te što se sve radilo.

Montaža nosača, Etapa 4, Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac-Karlovac | foto: Strabag

Iako to se to možda ne bi očekivalo, važan dio uređenja željezničke infrastrukture odnosi se na prilagodbu objekata na trasi. Upravo to pokazuju gotovo završeni radovi na jednoj od najvažnijih dionica kojima prolazi vlak u Hrvatskoj.

Riječ je o trasi Hrvatski Leskovac-Karlovac koju bi valjalo kompletno srediti za ukupno 255 milijuna eura, a velik dio radova odnosi se na uređenje nadvožnjaka i podvožnjaka koji ‘presijecaju tračnice’. Izašli smo na teren, prošli važno aktivno gradilište i vidjeli kako izgleda nova obilaznica Jastrebarskog, a doznali smo i još neke važne detalje.

Na pola puta

Nije pogrešno reći da je Jastrebarsko na pola puta između Hrvatskog Leskovca i Karlovca. Udaljenost od prve točke i ‘Jaske’ je 30 kilometara, dok je odande do Karlovca još po prilici 25 kilometara – kilometar više-manje. Van rush houra, put automobilom ne traje dugo, no vožnja vlakom bi bila optimalnija jer ipak zaobilazi gužve na cestama.

Taj oblik prijevoza trebao bi optimizirati veliki projekt HŽ Infrastrukture naziva ‘Rekonstrukcija postojećeg i izgradnja drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac-Karlovac’. Predmetna dionica dio je strateške pruge M202 od zagrebačkog Glavnog kolodvora do luke Rijeke, a ne obuhvaća samo radove na ‘tračnicama’. Štoviše, od ukupno 11 etapa projekta, samo posljednje dvije isključivo su vezane za rekonstrukciju i dogradnju pruge, dok se sedam odnosi na izgradnju prometnih nadvožnjaka i podvožnjaka iznad, odnosno ispod željeznice.

Iščekuje se rekonstrukcija pruge | foto: Bauštela.hr

Ključna dionica pruge

Naime, od prvih devet dionica, čak njih sedam vezano je za izgradnju infrastrukturnih objekata. U to smo se i sami imali prilike uvjeriti na terenu, u obilasku važnog nadvožnjaka pred otvaranjem i još jednog na kojemu se radi punom parom, a trebao bi ‘provoziti’ taman prije najveće navale turista ovog ljeta.

– Gradimo željezničku infrastrukturu. Ovo je jedan od najsloženijih dijelova pruge između državne granice i luke Rijeke koja bi Hrvatsku trebala pozicionirati u strateškoj poziciji prijevoza tereta zbog čega je jedna od najbitnijih dionica i, evo, na njoj se intenzivno radi, rekao nam je u obilasku nadvožnjaka Zdenčina voditelj projekta Vedran Sesar iz HŽ Infrastrukture, dodajući kako se radi u skladu s rokovima ugovorenim s Europskom komisijom koja projekt financira kroz svoje programe izgradnje.

Nadvožnjak Zdenčina | foto: Bauštela.hrNadvožnjak Zdenčina | foto: Bauštela.hr

Osam Strabagovih etapa

Sesar nas je uputio kako je Zdenčina četvrta etapa planiranog pothvata. Od toga, njih osam ugovoreno je s izvođačem Strabagom, a ova je posljednja, ujedno najkritičnija dionica.

– Nadvožnjak Pavučnjak i nadvožnjak Zdenčina, odnosno etapa tri i etapa četiri, dva su gradilišta na kojim se moralo iskoordinirati radove. Da bi se lokalni promet mogao odvijati, moralo se završiti radove prvo na Pavučnjaku, pa tek onda početi s radovima na Zdenčini. Bio je velik izazov, budući da lokalna cesta koja je vodila od Pavučnjaka nije bila adekvatna za dvosmjerni promet, no u pregovorima sa Županijskom upravom za ceste Zagrebačke županije iznašli smo rješenje, prisjeća se Sesar.

Dodaje kako je bilo potrebno zatvoriti promet na državnoj cesti  između Zdenčine i Klinča Sela da bi se radovi mogli početi odvijati. Izazov je ipak riješen proširenjem ceste, što je omogućilo da se na gradilištu dođe do trenutnog stanja.

Iščekuje se rekonstrukcija pruge | foto: Bauštela.hr

Iščekuje se rekonstrukcija pruge | foto: Bauštela.hr

Posljednje aktivno gradilište

Danas je stoga na Zdenčini i toliko dinamično te radovi teku bez zadrški. Oko nas su strojevi i radnici, a u trenutku kad se penjemo na objekt, a zatim stojimo posred raspona mosta u nastajanju, s obje strane vide se nezavršeni dijelovi nadvožnjaka koji je trenutno u fazi betoniranja. Već smo naveli, posljednja je ovo postaja teških strojeva, inženjera i ostalih Strabagovih djelatnika, jer su preostali objekti fizički završeni pa se, od slučaja do slučaja, čeka na dozvole ili pak na tehničke preglede prije puštanja u promet.

– Rasponske konstrukcije su složene, monolitizacija gornjeg dijela se izvodi te se s obje strane rade pristupne rampe. Jedna strana komplicirana je jer uključuje integraciju križanja mjesta pristupne rampe što osigurava koordinaciju i strpljenje lokalnog stanovništva, dok je s druge strane bolja situacija. Ovo je posljednji objekt u kojemu fizički poslovi nisu završeni, dok su svi drugi objekti u tom smislu završeni, doznajemo na gradilištu.

Vedran Sesar, voditelj projekta | foto: Bauštela.hr

Teška dizalica se ‘povukla’

Pa tako, dok je na ovoj lokaciji i dalje mašinerija, s ostalih se povukla. U jednom trenutku, na vrhuncu, kada je istovremeno bilo otvoreno i po pet gradilišta, nove objekte istovremeno je gradilo oko 120 radnika, uz pomoć pet do šest bagera, oko četiri dozera, te dvije ili tri kombinirke.

Za montažu teških nosača koristila se dizalica od 250 tona, koja sada duž predmetne dionice nema posla. Radova nema na nadvožnjaku Domagović koji čeka otvaranje, a gdje je Jastrebarsko uključeno s državnom cestom, a smirilo se i oko podvožnjaka Lazine i Draganić. Ondje je tehnički pregled izveden te se svakog časa očekuje izdavanje uporabne dozvole.

Etapa 8, demontaža provizorija | foto: Strabag

Put je ‘čist’ i kod već spomenutog Pavučnjaka pa i kod nerazvrstane ceste Orlovac-Ilovac. Kao i na nadvožnjaku Cvetković, uz Domagović još jednom važnom prometnom rješenju za Grad Jastrebarsko.

Obilaznica Jastrebarskog

Poslije Zdenčine posjetili smo, ni manje ni više, nadvožnjak Cvetković gdje smo opet imali prilike razgovarati sa stručnjacima koji su posljednjih godinu i pol dana budno nadgledali radove. Rečeno nam je kako se ta Etapa 5 sastoji od lokalne ceste, državne 310 te državne ceste 1.

Uključuje nadvožnjak dug 110 metara, a Jastrebarskom će značiti kao jedan dio dugo iščekivane obilaznice koja će težak promet ‘izvući’ iz grada. Isto nam je potvrđeno iz Grada koji je također bio vrlo uključen u planiranje prometnog rješenja.

Etapa 5, Cvetković | foto: Strabag

– Grad Jastrebarsko aktivno surađuje s HŽ Infrastrukturom na realizaciji ovog projekta. U fazi planiranja, Grad je sudjelovao u davanju prijedloga i sugestija kako bi se projekt što bolje prilagodio lokalnim potrebama i specifičnostima, rekli su nam, dodajući kako je grad prilikom planiranja inzistirao na Cvetkoviću, a zbog velike frekvencije prometa po rekonstrukciji očekuju i uređenje parkirališta s obje strane kolodvora, no i da su u planu i druge intervencije oko kolodvora, no o tome više neki drugi put.

Kako smo o obilaznici Jastrebarskog koja novim nadvožnjakom i rotorom polako dobiva oblik nedavno pisali, po završetku bi trebala biti duga okvirno 4,3 kilometra, a svrha joj je izmjestiti postojeću državnu cestu izvan gradskog centra. Naime, nastavljat će se na nadvožnjak preko pruge Zagreb-Karlovac i rotora u južnoj građevinskoj zoni.

Postupak ide dalje

Iako je spomenutih prvih osam etapa velikog projekta rekonstrukcije i dogradnje željeznice pri kraju, vrijedi podsjetiti da se radovi na samoj željeznici tek spremaju. Izgradnja objekata, iako nipošto nevažna, uvertira je za ‘glavni’, željeznički dio. Radovi na infrastrukturi koju se gradilo predgotovljenim nosačima izrađenima u Jastrebarskom, dugim od 20 do 35 metara i teškim između 45 i 85 tona, pripremili su teren za nastavak radova, a postupak nabave za daljnje radove uskoro bi trebao biti zaključen.

kolodvor Jastrebarsko | foto: Bauštela.hr

A, prisjetimo se, čitav projekt HŽ Infrastrukture nije prošao bez ’spoticanja’, što doduše i nije toliko neobično za nabave ovolikih vrijednosti. Nabava je prvi puta pokrenuta u rujnu 2020. godine, a zbog žalbi je tek dvije godine kasnije potpisan ugovor s izabranim Strabagom. Nešto više o tome pročitajte ovdje, iako tada priča nije zaključena.

Novi uvjeti

U međuvremenu je sa Strabagom došlo do djelomičnog raskida ugovora, kako se pisalo, stoga što se previše odugovlačilo s uvođenjem u radove – bilo je govora o čak 300 dana. Navodno je zbog poskupljenja materijala, kao i građevinskih radova Strabag htio ’van’ te je potpisan djelomičan raskid ugovora. Pet godina nakon pokretanja nabave čeka se odabir izvođača radova na pruzi.

Ponude su otvorene u ožujku, a pristiglo ih je pet. U odnosu na procjenu najpovoljnija ponuda tursko-hrvatske zajednice bila je čak niža, a iznosi 225,9 milijuna eura. Najskuplja pak ponuda bila je Strabagova koji su posao ponudili napraviti za 367,6 milijuna eura. Na natječaj su se javili i indijska tvrtka Afons Infrastructure, turski Cengiz Insaat te Španjolci s tvrtkom Comsa, a odabir ovog puta valjda će biti konačan kako bismo za nešto više od tri godine sjedili u lagodnoj vožnji u smjeru Karlovca, daleko od prometnih gužvi. Preostale bauštelske reportaže pročitajte ovdje.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap