Pretraga

Budućnost brodogradilišnih gradova: U što će se prenamijeniti prostor Uljanika i Brodotrogira?

A- A+

Hrvatska brodogradilišta više ne žive nekadašnju slavu. Brodogradilišta u obalnim gradovima poput Pule ili Trogira, kroz neko će se vrijeme vjerojatno zatvoriti. Ti se veliki prostori moraju prenamijeniti kako bi bili adekvatno iskorišteni i dobili novu vrijednost. Uspješnih priča sa sjevera Europe ima bezbroj, a arhitekt Leon Ladišić je u sedmoj epizodi Bauštela.hr podcasta naveo švedski Malmö i danski Kopenhagen kao dobre primjere gradova s prekinutom brodogradilišnom tradicijom te kasnijom prenamjenom tih objekata.

Leon Ladišić u podcastu Bauštela2

Leon Ladišić u podcastu Bauštela | Foto: Mia Brdarić

Kako bi se u obalnim gradovima spriječila devastacija i propadanje brodogradilišnih prostora, potrebno ih je prenamijeniti u skladu s modernim arhitektonskim zahtjevima i u duhu mjesta u kojima se nalaze. Time će gradovi dobiti nove sadržaje i vrijednosti, što je naglasio i inženjer arhitekture Leon Ladišić u našem podcastu.

Ovaj mladi i perspektivni arhitekt živio je u Švedskoj pa iz iskustva zna da su sjevernoeuropski obalni gradovi uspjeli doskočiti problemu iskorištavanja propalih brodogradilišnih objekata. Spomenuta područja uvijek se nalaze uz obalnu crtu pa je neminovno da bi investitori pokazali veliki interes za tim prostorima.

Malmö je bio grad koji je definiralo brodogradilište. On je bio jedan od najmoćnijih u Europi, apsolutno regionalno dominantan. Jednom kada je to brodogradilište propalo krajem prošlog stoljeća, grad je izgubio svoj identitet. Mislim da je u nekim hrvatskim gradovima to više izraženo, a u nekima manje, primijetio je arhitekt Ladišić.

Zatvorena brodogradilišta imaju neke zajedničke probleme u kontekstu budućeg prostornog planiranja. Velika gradska područja odjednom gube svoju funkciju. Sud javnosti je, pogotovo u manjim sredinama, skeptičan kada brodogradilišta idu u prenamjenu jer je većina ljudi tamo radilo. Njima ti prostori daju osjećaj identiteta pa je strah da se sve to poruši potpuno opravdan.

Brodogradilište u Kopenhagenu

– Gore na sjeveru, to je riješeno kroz jednu sinergiju starog i novog. Predivan je primjer brodoservisnih hala u Kopenhagenu koje su pretvorene u stanovanje na jedan tako elegantan i prirodan način. One zadržavaju svoju ulogu u silueti obale, a istovremeno dobivaju jednu novu funkciju kao iznimno atraktivna mjesta stanovanja, gdje se onda naravno estetika tih hala prenosi na interijer, dodao je Ladišić.

Izdvojeni članak

Leon Ladišić: U Zagrebu se događa zločin nad prostorom

Arhitekt smatra da se i naša brodogradilišta mogu transformirati uz zadržavanje njihovih vrijednosti i uz očuvanje gradskog identiteta. Nasljeđe se treba iskoristiti kao prednost, a ne kao otegotna okolnost. U Hrvatskoj se od gradova s atraktivnim brodogradilištima najviše ističu pulski Uljanik s pogledom na antičku Arenu i Brodotrogir koji gleda na stari tragurion.

Zapratite nas na FacebookuInstagramuYouTubeu i Tik Toku te uskoro očekujte još ovakvih edukativnih podcasta i zanimljivog sadržaja s vašeg digitalnog glasa gradilišta. Cijelu epizodu Bauštela.hr podcasta u kojoj je gostovao inženjer arhitekture Leon Ladišić pogledajte ovdje.

Copy link
Powered by Social Snap