Ležeći policajci postaju pametni: U slučaju prebrze vožnje spuštaju se ispod ceste
Najrazvijenije zemlje Europske unije na svoje su prometnice uvele inovativne ležeće policajce koji se nalaze u razini ceste. Naime, njihov je glavni cilj povećanje sigurnosti u prometu, a u slučaju prekomjerne brzine pametni se ležeći policajci za nekoliko centimetara spuste ispod razine ceste. Automobili tako pretrpe udarce, a vozači moraju platiti kaznu za napravljeni prekršaj.
Nakon što smo predstavili „lebdeće” zebre, koncept koji bi trebao povećati sigurnost pješaka u prometu, a koji Slovenija uvodi u više svojih gradova, stiže vijest o još jednoj inovaciji na prometnicama. Naime, ovog puta je riječ o ležećim policajcima ili kako glasi hrvatska riječ – uspornicima, koji bi svojim novim dizajnom trebali baciti u zaborav standardne ležeće policajce.
Inovativni ležeći policajci u razini ceste
Glavni je cilj novih ležećih policajaca također povećati sigurnost svih u prometu, međutim, oni funkcioniraju prema nešto drugačijem principu. Prvenstveno, nisu uzdignuti iznad razine ceste kao standardni ležeći policajci, već se nalaze u razini ceste. Štoviše, funkcioniraju po obrnutom principu pa se u slučaju da vozači voze brže od ograničenja spuste za nekoliko centimetara ispod razine ceste, prenosi HAK.
Štoviše, kada automobili s prekomjernom brzinom prijeđu preko jednog takvog pametnog ležećeg policajca, vozači će zapravo osjetiti udarce. S druge strane, ako vozači poštuju ograničenje brzine onda uopće neće osjetiti ležeći policajac jer će on ostati u razini ceste.
Najrazvijeniji dijelovi Europske unije prihvatili su koncept ležećih policajaca koji funkcioniraju na taj princip. Naime, njemački grad Hanau i švedski gradovi Karlstadt, Uppsala, Malmo i dr. tako su već instalirali nove ležeće policajce, a također ih uvodi Island te Norveška.
Kazna samo za vozače koji prekorače dopuštenu brzinu
Švedska tvrtka Edeva, koja se inače bavi inovativnim uslugama za održivi urbani život, među kojima osmišljava i što sigurnije prometno okruženje, zaslužna je za cijeli koncept spomenutih ležećih policajaca.
U prometu je također prije samog ležećeg policajca postavljen i prometni znak obavijesti. Jednako tako, u blizini se nalazi i nadzorna kamera koja odmah prikuplja podatke o brzini i snima vozače koji prekorače brzinu. Tako se kažnjavaju samo vozači koji voze brže od dopuštene brzine, dok će svi ostali preko ležećeg policajca prijeći bez posljedica. Naime, kada se aktivira ležeći policajac ovjes automobila je izložen udarcima zbog čega se oštećuje, a putnici uživaju manji komfor. Osim toga, sistem prikuplja podatke o glasnoći, vibracijama i zagađenju.
Rezultati iz Švedske
U Torslundu u Švedskoj taj sustav je aktiviran početkom lipnja 2020. godine. Štoviše, u rujnu je iste godine postavljeni ležeći policajac aktiviralo 7,5 posto vozača u smjeru juga, a u smjeru sjevera njih 2,5 posto. U prosincu iste godine zabilježeno je smanjenje na 5 posto u jednom smjeru, odnosno 4 posto u drugom, uz smanjenje prosječne brzine. Takvi rezultati upućuju na funkcionalnost inovativnog koncepta ležećih policajaca, koji bi se ubrzo mogli uvesti i na hrvatske prometnice.