Most na magistrali pored Dubrovnika u očajnom je stanju: Svuda korozija i pukotine
Most pored Ploča, u blizini Dubrovnika, kojim prolazi Jadranska magistrala u očajnom je stanju. Oštećenja poput korozije, ljuštenja i pukotina na kolniku utvrđena su još pregledom u 2018., no sanacija do danas nije krenula. Hrvatske ceste sad traže izradu projektne dokumentacije na temelju istražnih radova i geotehničkog snimanja.

Most Crna rijeka treba hitno rekonstruirati | foto: screenshot, Projektni zadatak (EOJN), Canva
Jeste li čuli za most Crna rijeka na državnoj cesti DC8 pokraj mjesta Rogotin, neposredno blizu Ploča? Nemali most, dug 31,1 metar ima tri raspona – od 10,30, 10,50 te opet 10,30 metara, a koje čine slobodno oslonjeni nosači.
S krilima upornjaka, most je ukupno dug 35,5 metara, a rasponska konstrukcija mu je od spregnutog sustava armiranobetonske ploče. U uzdužnom smjeru je u padu 0,6 posto od Ploča prema Dubrovniku, dok je u poprečnom smjeru kolnik u padu 2-2,5 posto u lijevu stranu.
Redovnim pregledima i specijalističkim pregledom te istražnim radovima mosta provedenim još 2018. godine, uočena su razna oštećenja te je donesena odluka da most treba u sanaciju. Hoće li ona uskoro krenuti? Hrvatske ceste, pod čijom ingerencijom se trenutno nalazi most raspisale su natječaj za izvođača projektne dokumentacije.
Korozija, ljuštenje i pukotine
– Na pješačkim hodnicima se mjestimično odlama zaštitni sloj betona vijenaca i nastale su poprečne pukotine zbog neizvedenih dilatacija. Ograda je korodirana, oštećena je AKZ zaštita i profil ograde, stoji u opisu oštećenja mosta pored ploča kojim prolazi Jadranska magistrala.
Uz navedeno, problem je i to što su prijelazne naprave preasfaltirane, zbog čega su nastale pukotine na površini kolnika te što uslijed procurivanja dolazi do vlaženja upornjaka i stupišta pa posljedično do ljuštenja betona. Prilikom pregleda utvrđeno je i da su rasponski nosači nedovoljne debljine, a i djelomično iskrivljeni, a ni čelični ležajevi nisu u dobrom stanju. Tijekom pregleda je zamijećeno da su korodirani i degradirani, a ni stanje armature nije bilo bolje.

Most Crna rijeka treba hitno rekonstruirati | foto: screenshot, Projektni zadatak (EOJN)
Što prethodi radovima na terenu?
Sve navedeno upućuje samo na to da mostu treba ozbiljna rekonstrukcija, a planiranju bi prethodili geotehnički istražni radovi. Na temelju rezultata dobivenih u istražnim radovima prije čak sedam godina, navodi projektni zadatak, potrebno je napraviti idejni, glavni i izvedbeni projekt sanacije mosta, koji će uključivati sanaciju uočenih oštećenja i nedostataka na mostu. Upravo se traži tvrtka koja će za procijenjenih 50.000 eura napraviti taj zadatak.
– U sklopu navedenog potrebno je povećati širinu mosta za otprilike 1 metar sa svake strane, odnosno obavezno s južne strane kako bi se osigurala sigurnost prometovanja pješaka, te provesti uklapanje mosta sa postojećom prometnicom na način da postojeća pješačka ograda ne ometa vidljivost poglavito na izlasku iz mjesta Rogotin, piše u projektnom zadatku.

Most Crna rijeka treba hitno rekonstruirati | foto: screenshot, Projektni zadatak (EOJN)
Pregledi i izrada projektne dokumentacije
Znaju se i točne obveze budućih projektanata. Tu su uključene provedba geodetske izmjere mosta, istražni radovi i specijalistički pregleda mosta, te izrada idejnog, glavnog i izvedbenog građevinskog projekta sanacije. A bit će potrebno i izraditi glavni geotehnički projekt rasvjete mosta.
U svrhu izrade projektne dokumentacije, treba provesti i istražne radove na konstrukciji, i to jasno propisanim metodama. Prije radova, potrebno je i napraviti vizualni pregled stupova, upornjaka, kosina uz upornjak, rasponske konstrukcije i opreme mosta, kao i svih drugih vidljivih površina s kategorizacijom oštećenja. U radove se neće moći ni bez geodetskog snimanja površine mosta i bušenja valjaka promjera i ispitati tlačnu čvrstoću betona.

Most Crna rijeka treba hitno rekonstruirati | foto: screenshot, Projektni zadatak (EOJN)
Sve do Elaborata
Zatim se traži odrediti na potrebnim lokacijama dubinu karbonizacije, kartirati polućelijasti potencijal, izmjeriti otpor betona, i obaviti još neke potrebne postupke. Na koncu, svi prikupljeni podaci moraju se obraditi i dopuniti laboratorijskim ispitivanjima, da bi se kao jedan dio dokumentacije izradio nezaobilazni Elaborat o glavnom pregledu u skladu s projektnim zadatkom.
Ispitivanje, dodaje projektni zadatak, treba izvesti ovlaštena institucija, a mjesta uzoraka po završetku istražnih radova potrebno je sanirati, piše u PZ. Zainteresirani ponuditelji mogu slati dokumentaciju do 26. kolovoza ove godine, do podneva. Ovdje pročitajte sve o stanju zagrebačkih mostova.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.