Najduži hrvatski tuneli dobivaju nove sigurnosne ‘brklje’, ovo vozači moraju znati
U tunelima na autocestama A1, A6 i A7 ugradit će se nove pokretne brklje. Riječ je o investiciji Hrvatskih cesta u vrijednosti od 550.000 eura. Pokretne, odnosno električne brklje odnose se na svu opremu koja služi za otvaranje ili zatvaranje prometa koja se nalazi na dionicama autocesta. Ukupno će se nabaviti 55 novih brklji, različitih tipova i različitih duljina krakova. Implementirat će se i novi sustavi, odnosno upravljačke logičke – sve od proizvođača Automatic Systems. Brklje će se ugraditi na tunelima Mala Kapela te Sveti Rok, odnosno na nekoliko ključnih lokacija.

Tunel Mala Kapela | foto: wikipedia
Hrvatski tuneli dobit će nova poboljšanja. Prema Elektroničkom oglasniku javne nabave, u tunelima na autocestama A1, A6 i A7, ugradit će se nove pokretne brklje koje će Hrvatske ceste nabaviti po cijeni od 550.000 eura. Inače, pod pojmom električnih brklji smatra se sva oprema koja služi za otvaranje ili zatvaranje prometa, koja je ugrađena na dionicama autoceste, izuzev lokacije naplatnih postaja.
Nabava 55 novih brklji
Predmet nabave ove usluge je 55 brklji za koje više nije moguće osigurati rezervne dijelove odnosno, koji više nisi dovoljno pouzdani. Dakle, zamijenit će se postojeće brklje tip BL 32 i BL 29 odnosno BL 40, s upravljačkom logičkom pločom AS 1320 – sve proizvođača Automatic Systems.
Krakovi su različitih dužina i načina otvaranja. Nove brklje moraju zadovoljiti uvjete rada u tunelu gdje je izražen utjecaj čađe, vlage odnosno soli. Također, ključni dijelovi moraju biti zaštićeni odgovarajućom IP zaštitom.
Sedam različitih tipova
Nove brklje ugradit će se na različitim područjima Tehničko – jedinstvenih centara (TJO). Riječ je o specijaliziranim centrima u Hrvatskoj koji služe za nadzor i praćenje aktivnosti u tunelima na autocestama. Tako će se brklje implementirati na području TJO Delnice, Maslenica, Brinje, Perušić, Rupa i Sveti Rok, odnosno brklje će se ugraditi i na najdužim hrvatskim tunelima – Sv. Roku i Maloj Kapeli.
Svaka brklja koja će se ugraditi u tunelima, bit će poprilično slična. Sve postojeće brklje zamijenit će se novom upravljačkom elektronikom AS1620 proizvođača Automatic Systems. S druge strane, različite duljine krakova nalazit će se u rasponu od četiri do maksimalno šest metara.
Otporne na udare vjetra
-Kućište svake brklje bit će izrađeno od čeličnog kućišta debljine – najmanje dva milimetra. Bit će i kataforenzički zaštićeno s dva premaza u Ral 2000 boji. Prednja ili bočna vrata kućišta za pristup mehanizmu sadržavat će bravicu i ključ te će biti opremljena brtvom za zaštitu od vanjskih utjecaja. S druge strane, broj garantiranih radnih ciklusa između dva kvara je tri milijuna otvaranja, odnosno zatvaranja.
Kod svih brklji, doživotno će se podmazati jedinica za smanjenje brzine pužnog vijka. Također, propisana minimalan zaštita od vanjskih utjecaja je IP44. Valja naglasiti kako će biti otporne na udare vjetra do 120 kilometara na sati, što je posebno bitno za područje Maslenice. Od ostalih elemenata, važno je napomenuti da će brklje imati LED crvene treptače na kraku, okrugli krak promjera gotovo jedan centimetar te krajnji prekidač za signalizaciju položaja kraka u slučaju prestanka napajanja.
Koji su sigurnosni minimumi?
Na temeljima članaka Zakona o cestama, postoji pravilnik o minimalnim sigurnosnim zahtjevima za tunele. Primjena se odnosi na tunele dulje od 500 metara na TEM cestama, dok je cilj osigurati tehničke i organizacijske mjere za sigurnost korisnika te učinkovitu reakciju u slučaju nesreće ili incidenta.
Minimalni zahtjevi uključuju tehniku opremu poput ventilacije, rasvjete, signalizacije i nadzor kamera. Evakuacijski izlazi nalaze se na svakih 300 do 500 metara, dok moraju postojati i protupožarni sustavi – hidranti, aparati i detektori.