Nova era za Centralnu Aziju: Talibani, Uzbekistan i Pakistan ulaze u mega projekt željeznice
Središnja Azija oduvijek je bila izolirana, a države čija imena završavaju na ‘-stan’ nisu privlačile previše pozornosti. No ta se situacija mijenja, jer Uzbekistan ulaže milijarde u modernizaciju infrastrukture. Ove će se godine graditi nove autoceste koje će omogućiti bržu povezanost najvećih gradova. S druge strane, uskoro bi trebao započeti i projekt izgradnje Transafganistanske željeznice – megaprojekta Uzbekistana, Pakistana i talibana.

Uzbekistan | Foto: Pexels/ AXP Photography
Centralna Azija često je u drugom planu, a zemlje čija imena završavaju na ‘-stan’ ne privlače previše pozornosti. Riječ je o državama s niskom gustoćom naseljenosti koje su, u određenoj mjeri, i dalje zatvorene prema Europi. No takva se slika postupno mijenja. Uzbekistanske vlasti najavile su velike infrastrukturne projekte za 2025. godinu, a najvažniji se odnose na izgradnju novih autocesta koje će poboljšati povezanost najvećih gradova. Osim toga, za ovu je godinu planiran početak izgradnje Transafganistanske željeznice, koja će bolje povezati Središnju i Južnu Aziju.
Trenutačno stanje cesta
Ukupna duljina cesta u Uzbekistanu premašuje 184 tisuće kilometara, a procjenjuje se da je 25 posto međunarodnih prometnica preopterećeno. Primjerice, autocesta Taškent–Samarkand, prvotno dizajnirana za 32 tisuće vozila dnevno, danas opslužuje 45 tisuća vozila, što produljuje vrijeme putovanja na čak šest sati. Očekuje se da će do 2030. godine dnevni promet premašiti 80 tisuća vozila.
Predsjednička rezolucija iz 2023. godine postavila je cilj stvaranja modernih prometnica. Ključni fokus ove inicijative je poboljšanje prometne povezanosti, jačanje logističkih veza i stvaranje povoljnijih uvjeta za stanovništvo.
Autoceste do najvećih gradova
Prema rezoluciji, radovi na izgradnji bržih prometnica između Taškenta, Samarkanda i Andijana već su u tijeku. Konkretno, projekt brze ceste Taškent–Andijan razvija se uz podršku Svjetske banke, a u siječnju 2025. godine raspisan je međunarodni natječaj za njezinu izgradnju. U vrlo kratkom roku interes za projekt iskazalo je više od 30 vodećih stranih tvrtki.
Nova brza cesta bit će duga 314 kilometara, a njezino puštanje u promet skratit će vrijeme putovanja između Taškenta i Andijana s pet na tri sata. Također, procjenjuje se da će pridonijeti povećanju BDP-a za 2,6 posto i smanjenju broja prometnih nesreća za 40 posto.
Drugi ključni projekt odnosi se na izgradnju nove autoceste između Taškenta i Samarkanda. Studiju izvedivosti izradili su međunarodni stručnjaci, a nova cesta, duga oko 300 kilometara, smanjit će vrijeme putovanja s pet na tri sata te rasteretiti postojeću prometnicu. Predviđeno je da autoceste budu moderne i prilagođene svim potrebama, uključujući mogućnost naplate cestarine. U njihovoj će izgradnji aktivno sudjelovati i domaće građevinske tvrtke.

Željeznica | Foto: YT Screenshot
Transafganistanska željeznica
Uz cestovnu infrastrukturu, ministar prometa Uzbekistana Ilham Mahkamov najavio je početak izgradnje Transafganistanske željeznice 2025. godine. Projekt predviđa proširenje postojeće željezničke trase od 80 kilometara, omogućujući Uzbekistanu pristup pakistanskim i iranskim lukama preko Afganistana.
Nova željeznička pruga, duga 573 kilometra, bit će ključna za povezivanje Uzbekistana, Afganistana i Pakistana, olakšavajući trgovinu između Središnje i Južne Azije te globalnih tržišta. Dio je sporazuma potpisanog 2021. godine između spomenutih zemalja, no početak izgradnje bio je odgođen zbog političke nestabilnosti u Afganistanu. Tijekom 2022. godine talibani su izrazili spremnost za sudjelovanje u projektu, a istraživački tim započeo je provedbu studije izvedivosti.

Željeznica | Foto: YT Screenshot
Procjena troškova
Uzbekistanske vlasti procjenjuju trošak izgradnje željeznice na 4,6 milijardi dolara, dok Pakistan navodi iznos od 8,2 milijarde dolara. Međutim, prema nekim medijskim izvještajima, ukupni bi trošak mogao iznositi između 4,8 i 6 milijardi dolara.
Po završetku projekta, Transafganistanska željeznica mogla bi prevoziti do 20 milijuna tona tereta godišnje, čime bi se znatno osnažile trgovačke rute i potaknula gospodarska integracija Europe, Rusije, Središnje Azije i Južne Azije. Na drugoj strani svijeta, južnoamerička država Peru ulaže milijarde u infrastrukturne projekte. Više o tome pročitajte ovdje.