Ovaj mega tunel će za 7 milijardi eura povezati Afriku i Europu, hoće li biti gotov za Svjetsko prvenstvo?
Uskoro bi mogla krenuti izgradnja mega tunela koji će spajati Afriku i Europu. Vrijednost projekta iznosi sedam milijardi eura, dok bi tunel trebao biti dugačak 27 kilometara – spajat će Punta Palomu u Španjolskoj i Malabatu u Maroku. Novi tunel skratio bi vrijeme putovanja za gotovo sedam sati, dok se predviđa kako bi mogao prevoziti do 12,8 milijuna putnika godišnje. Iako su postojali planovi da se tunel izgradi do Svjetskog prvenstva 2030. godine, izgledno je da će izgradnja potrajati još duže.
![](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Tunel-Maroko-Europa.png)
Tunel Maroko – Europa | Foto: YouTube screenshot
Već dugi niz godina se priča o projektu podvodnog željezničkog tunela koji će spajati Europu i Afriku, piše express.co.uk. Izgleda će taj san postati stvarnost – napokon je predložena izgradnja tunela vrijednog sedam milijardi eura koji će spajati Španjolsku i Maroko. Jedan od planova je da bude gotovo do početka Svjetskog prvenstva 2030. godine, no sve izglednije je da se to neće ostvariti.
500 metara ispod razine mora
Novi tunel bi se nalazio čak 474 metra ispod razine mora, a bio bi dugačak 27 kilometara od Punte Palome u Španjolskoj do Malabate u sjeverozapadnom Maroku. Kružile su informacije da bi se tunel trebao graditi pet godina i da će biti spreman za Svjetsko prvenstvo 2030. godine koje će održati u Španjolskoj, Portugalu i Maroku. No, kako stvari stoje, od toga neće biti ništa, izgradnja tunela je prekompleksna i teško je očekivati da će sve biti gotovo do početka prvenstva.
Također, neki inženjeri predlagali su most kao izvediviju alternativu, no napredak u željezničkoj tehnologiji prevagnuo je u korist podvodnog tunela. Isto tako, Španjolska se može pohvaliti jednom od najsofisticiranijih željezničkih mreža velikih brzina, dok u Maroku prometuje brzi vlak od Casablance do Tangera.
Kraće i lakše putovanje
Podvodni željeznički tunel mogao bi skratiti vrijeme putovanja između Madrida i Casablance na samo pet i pol sati, što je značajno poboljšanje u odnosu na sadašnje dvanaestosatno putovanje automobilom. Španjolske vlasti predviđaju da bi tunel mogao prevoziti do 12,8 milijuna putnika godišnje između dviju nacija, dok će izgradnja koštati više od sedam milijardi eura.
Godine 1979. osnovan je zajednički odbor španjolskih i marokanskih vlasti kako bi istražio mogućnost povezivanja podvodnog tunela, ali projekt nije napredovao dalje od početnih studija izvedivosti. Međutim, prošle godine došlo je do ponovnog zanimanja za projekt, pri čemu je Španjolsko društvo za studije fiksnih komunikacija preko Gibraltarskog tjesnaca preispitalo njegovu održivost. Ako uspije, ovo bi bila prva željeznička veza između dva kontinenta, čime bi se poboljšala globalna povezanost.
Problem Gibraltarskog tjesnaca
Uvijek se postavljalo pitanje, zašto se na Gibraltarskim vratima ne može napraviti podzemni tunel poput Channela koji spaja Englesku i Francusku. Primjerice, najduži tunel na svijetu je dug 165 kilometara i nalazi se u Kini, dok je Gibraltarski tjesnac širok samo 14 kilometara.
Razlog je prilično jednostavan i logičan. Za razliku od kanala La Manche koji seže u dubine do maksimalno 75 metara, Gibraltarska vrata su duboka nevjerojatnih 900 metara. Područje inače karakteriziraju i snažne struje. Također, područje oko Gibraltara, prvenstveno južni dio Španjolske i Portugala te sjeverozapadni dio Maroka, je sklono podrhtavanjima, a više o tome možete
pročitati ovdje.
Ludi projekt spajat će SAD i Europu?
Ponovno se pojavila ideja o izgradnji najdužeg podvodnog tunela u povijesti, o čemu više možete pročitati ovdje. Riječ je o ‘Transatlantskom tunelu’ koji bi spajao SAD i Ujedinjeno Kraljevstvo. Bio bi dugačak tisuće kilometara, a troškovi izgradnje procjenjuju se na 20 trilijuna dolara.
Iako zvuči nestvarno i ludo, trenutačno se u Indiji i Kini testira mogućnost tzv. hyperloop vlakova koji bi mogli postići brzinu do 1.000 kilometara na sat. Dakle, zahvaljujući vakuumu koji bi se stvorio unutra tunela, vlakovi bi mogli postići brzinu od 3.000 kilometara na sat. Tako bi se skratilo vrijeme putovanja, primjerice, iz Londona do New Yorka bi došli za samo sat vremena.