‘Ping pong’ oko uništene pruge u BiH: Nakon poplava nitko se bavi obnovom, samo se prebacuje odgovornost
Mjesec dana nakon razornih poplava koje su pogodile Donju Jablanicu, trasa ošteće pruge Sarajevo – Ploče i dalje nije u fazi obnove. Jedan od razloga je ‘ping pong’ igra na relaciji Željeznica Federacije BiH i Vlade Federacije BiH. Odgodom sanacije pruge najviše ispaštaju privrednici čiji se ekonomski gubici nagomilavaju. Iz Željeznica optužuju kako ministar nije kompententan govoriti o njihovom radu i pozivaju na njegovu ostavku. S druge strane, iz Vlade optužuju Željeznice da su htjeli pogrešno citirati zakonski članak kako bi izbjegli odgovornost za obnovu. U svakom slučaju, bilo bi dobro da se više radi, a manje priča.
Željeznička pruga oštećena u nedavnim poplavama i bujicama u Bosni i Hercegovini, još uvijek nije sanirana, zbog čega najviše ispaštaju privrednici, a gomilaju se i ekonomski gubici, piše ba.bloombergadria.com. Još se uvijek ne zna kad će se raditi rekonstrukcija pruge, a pravi projekt i ne postoji. Krivnja se prebacuje s jednih na druge i nitko ne preuzima odgovornost. Inače, riječ o sanaciji pruge na trasi Sarajevo – Ploče.
‘Ping pong’ prebacivanje krivnje
Nitko ne želi preuzeti odgovornost oko obnove željezničke pruge koja je stradala u razornim poplavama prije mjesec dana. Direktor Željeznica Federacije BiH Enis Džafić optužuje Vladu Federacije BiH i Ministarstvo komunikacije i prometa Bosne i Hercegovine. S druge strane, ministar Edin Forto kao u ping pongu prebacuje ‘lopticu’ na drugu stranu. Neobnavljanje željezničke infrastrukture svakog dana stvara enormne gubitke koje će biti teško nadoknaditi. Zanimljivo je kako su privatne tvrtke ponudile financiranje obnove pruge, ali nisu dobile odgovor nadležnih institucija.
– Skrivanje iza Vlade FBiH je neprihvatljivo, ako želite biti na čelu jedne tako bitne firme, morate poduzeti sve što je u vašoj moći da se izbjegnu gubici i za privrednike i za firmu. Privreda koja se naslanja na Željeznice je održala sastanak s upravom i ponudili su pomoć. Neki dobavljači imaju 16 puta veće troškove transporta. Direktor nikoga nije obavijestio o toj ponudi, nešto neformalno samo. Također postoji ponuda najrenomiranijih projektantskih kuća u BiH i regiji koje su ponudile besplatno izraditi projekt sanacije pruge tamo gdje je prekinuta, kazao je Forto za klix.ba. Nadodao je da su ponude došle nekoliko dana nakon prekida željezničkog prometa, ali da iz Željeznica FBiH nije došao odgovor.
Nek Autoceste obnavljaju željeznicu?
Kako svađa ne jenjava, pale su i dodatne optužbe. Iz Vlade FBiH kažu kako su čelni ljudi Željeznica FBiH odlučili otići u Vladu FBiH i pogrešno citirati članak zakona, kako bi izbjegli odgovornost za obnovu razrušene pruge. Vlada FBiH je inače naložila Autocestama FBiH da provjere mogućnost realizacije sanacije pruge, na što su dobili odbijenicu.
– U zakonu, jedini menadžer željezničke infrastrukture su Željeznice FBiH, ne može tu niko drugi doći, ni Autoceste, samo oni. Vlada im je rekla da ispitaju mogućnost da se to radi preko Autocesta, u financijskom smislu, i da ugovore nekog od svojih izvođača, ali netko tko radi autoceste, ne može raditi prugu. U zakonu piše da time mogu koordinirati samo Željeznice. Ako je Vlada ispitivala druge opcije, to je zato što su pokušavali da nađu način da riješe nešto što je direktor izbjegavao napraviti, rekao je Forto.
Džafić vraća ‘lopticu’ Fortu
Na optužbe nije ostao imun direktor Željeznica FBiH Enis Džafić. Reagirao je na teške optužbe državnog ministra prometa i komunikacije Edina Forte. Pozvao ga je da podnese ostavku zbog činjenice da još uvijek nije obnovljena pruga u Donjoj Jablanici. Prema njemu, ministar nije nadležan ni kompentetan da komentira način rada i poslovanje Željeznica FBiH.
– Bolje bi mu bilo da rješava probleme koje ima na državnom nivou kada je riječ o kamionskom prijevozu na graničnim prijelazima, s kojim se susreće privreda u BiH i gdje može doći do napuštanja biznisa i odlaska radnika iz BiH jer on ne radi svoj posao kako bi trebao raditi jedan ministar, rekao je Džafić.
Prema njegovim riječima, kao generalni direktor je postupao prema svim odlukama Vlade FBiH i Zakona o željeznicama. Također, kaže kako se financiranje trebalo vršiti iz budžeta Vlade FBiH.
– Vlada FBiH je tražila od ŽFBiH plan aktivnosti za sanaciju željezničke infrastrukture u Donjoj Jablanici. Mi smo 10. listopada poslali taj dokument resornom ministarstvu, koje ga je dostavilo Vladi FBiH. Nakon sjednice 16. listopada, Vlada FBiH nije donijela odluku da Željeznice FBiH pristupe sanaciji, već da Autoceste zajedno kreiraju plan, kako bi se sanirale i željeznička i cestovna infrastruktura, izjavio je Džafić.
Privredna komora pritišće (ne)odgovorne
Odgađanjem obnove i prebacivanjem odgovornosti, najviše pate privrednici. Upravo zato je Privredna komora Federacije Bosne i Hercegovine odlučila pritisnuti nadležna ministarstva i Željeznice FBiH da što brže saniraju prugu. Čak nude da i sami financiraju uspostavu željezničko prometa.
Početkom mjeseca upućen je i dopis državnom Ministarstvu komunikacija i prometa BiH, Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija i JP Željeznice FBiH. U njemu se apelira na hitnu obnovu pruge na relaciji Sarajevo – Ploče.
– Povezanost sjevera naše zemlje s jugom preko cestovne i željezničke infrastrukture je ključna za transport robe i resursa, što omogućava povezivanje naše regije s domaćim i međunarodnim tržištima. Oštećenja na infrastrukturi, posebno na pružnom pravcu, otežavaju pristup luci Ploče i uzrokovala su velike zastoje u transportu robe, dovela do usporavanja transporta, povećanja troškova i potencijalnog gubitka poslovnih prilika, a u konačnici može dovesti do zatvaranja tvornica, što bi bio težak udarac za bh. privredu, navodi Potpredsjednik Komore Mirsad Jašarspahić.
Natječaj za prugu Leskovac-Karlovac ‘ide dalje’
I u Hrvatskoj se u zadnje vrijeme često priča o željeznicama. Pisali smo kako je prošlo je više od tri godine od prvog raspisanog natječaja o rekonstrukciji postojećeg i izgradnji drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskova- Karlovac. Riječ je o trasi duljine 44 kilometara, a cijela priča dobila je svoj nastavak.
Na prethodnom natječaju naručitelja HŽ Infrastrukture odabran je Strabag, dok je u novom natječaju povećane vrijednosti ugovor s tvrtkom djelomično raskinut pa je i obujam radova manji. Riječ je o 10 milijuna više koje traži Strabag za izgradnju i rekonstrukciju trase, a radovi bi se podijelili s još jednim izvođačem. O cijeloj priči više pogledajte i pročitajte ovdje.