Najveći projekt obnove u Firenzi: 700 godina star višestruko opjevani most dobiva novo ruho
U Firenzi počinje obnova 700 godina starog mosta Ponte Vecchia. Kako je po pretpostavkama sagrađen u prvim desetljećima 13. stoljeća, za ovaj most smatra se da je najstariji u gradu. Iznimno je vrijedan pa su ga od svih firentinskih mostova njemačke trupe jedinog ostavile netaknutog u Drugom svjetskom ratu. Inače, ovaj pješački most prepun je dućančića s nakitom koji gledaju na rijeku, a poviše trgovina prolaz je između kultnih galerija Uffizi i Pitti. Obnova bi trebala krenuti u listopadu, a mogla potrajati do dvije godine. Prvo će se obnavljati ‘viši’, a zatim, na ljeto 2025. i 2026. godine, niži slojevi mosta. Sufinancirana sredstva za obnovu ukupno iznose oko 2 milijuna eura, a u skladu s novom praksom rezanja državnih sredstava za održavanje spomenika kulture, velik dio sredstava gradu je donirala grupa poznatih proizvođača vina Marchesi Antinori.
Od mostova koji u Firenzi prelaze preko rijeke Arno, daleko najpoznatiji je Ponte Vecchio, originalno izgrađen prije više od 700 godina. Isprva je bio jedini most koji je povezivao dvije riječne obale grada, a sada počinje njegova obnova, piše CNN. Budući da je most s početka trinaestog stoljeća, mijenjao se kako se mijenjao i grad oko njega te se definitivno može smatrati jednom od glavnih simbola talijanskog grada koji se nerijetko naziva ‘kolijevkom renesanse’.
Obnova od 2 milijuna eura mogla bi potrajati dvije godine
Most kreće u obnovu koja bi mogla trajati do dvije godine, a procjenjuje se da će biti uloženo do 2 milijuna eura, kako bi se most što uspješnije restaurirao u svoje ‘izvorno’ stanje. Obnovu je najavio Grad Firenza s proizvođačima vina Marchesi Antinori prošlu srijedu, 1o. travnja 2024. godine. Iako se most redovito održavao te su na njemu u više navrata provedeni ozbiljni radovi i renovacije kako bi se kako bi se potvrdila stabilnost konstrukcije, planirana obnova Ponte Vecchia bit će dosad neviđenih razmjera obznanilo je talijansko ministarstvo kulture.
– Riječ je o rekonstrukciji kakva dosad nije bila izvedena. Kroz stoljeća svog postojanja, na mostu su se obavljali razni radovi većih ili manjih razmjera te se most očvršćivalo kako bi se osigurala njegova stabilnost. Posljednji put, most se ojačavao nakon velike poplave 1966. godine, no nikada ranije nije se gledalo na stanje kamena ili na dekorativne elemente. Zahvaljujući velikodušnom ulaganju, kucnuo je čas. Most će se u cijelosti preurediti, što će biti velik korak kako za naš grad, tako i za cijeli svijet, rekao je o kapitalnom projektu gradonačelnik Firenze Dario Nardella.
Pješački most koji mnogi smatraju jednim od najvećih postignuća srednjovjekovnog inženjerstva i gradnje, prelazi rijeku Arno urešen šarenim zgradama koje ‘vire’ s mosta, u kojima su se smjestile brojne trgovine nakitom. Gornja pak ‘galerija’ koja se nadvija nad trgovinama, povezuje firentinske galerije Uffizi i Pitti. Inače, o neizmjernom značaju ovog mosta svjedoči činjenica da je to jedini most ponad Arna koji su njemačke snage poštedjele, povlačeći se pred kraj Drugog svjetskog rata.
Država ‘srezala’ sredstva za obnovu spomenika kulture, sve više privatnih donatora
Nadolazeća restauracija Starog mosta uključivat će vraćanje stare norme te čišćenje mosta od algi, mahovine, lišaja i trava koje po njemu rastu, kao i od bilo kakvih ostatke nečistoća ili ostalih kemijskih spojeva koji su se na mostu mogli zadržati kroz godine. Stariji mosni spojevi bit će ojačani, kao i sam kamen, a bit će obnovljen i kamen temeljac. Radovi na ‘višem’ dijelu Ponte Vecchia krenut će u listopadu i studenom ove godine, dok se očekuje da će se na nižim dijelovima mosta raditi na ljeta 2025. i 2026. Otprilike polovicu sredstava za obnovu doniraju obitelji Marchesi i Antinori, koje su zajedno jedni od najpoznatijih proizvođača vina u Italiji.
– Naša obitelj oduvijek je bila neraskidivo vezana za Firenzu, a ta spona seže u davnine, do 13. stoljeća. Grad nam je kroz povijest toliko pružio, zbog čega nam predstavlja veliko zadovoljstvo što imamo mogućnost biti dio ovog važnog projekta, rekao je predsjednik grupe proizvođača vina Piero Antinori prošli tjedan.
Inače, takva vrsta sufinanciranja, od strane privatnih donatora u obnovi povijesnih spomenika kulture postaje sve više učestala u Italiji, budući da je država drastično srezala budžet za takav tip ulaganja. U 2011. teko, proslavljeni proizvođač kožnih predmeta Tod’s pozajmio je sada 25, odnosno tada 32 milijuna eura za restauraciju Koloseja, dok je Diesel u svibnju 2013. pristao obnoviti most Rialto u Veneciji za 5 milijuna (u to doba 6,4 milijuna) eura.
U Hrvatskoj je u planu revitalizacija više gradskih spomenika kulture. Ovdje pogledajte o kojima je riječ.