Video: U Osijeku ‘poludilo’ električno brojilo, vrti skupu struju sto na sat
Obzirom na divljanje cijena energenata uopće ne čudi da građani strepe nad brojilima električne energije, te učestalije nego ikada provjeravaju ‘stanje’, bilježe potrošnju. I sva sreća da je tako, jer drugačije bi bilo teško na vrijeme uočiti kvar koji potrošača može skupo stajati. Upravo se to dogodilo Osječaninu koji je umalo dobio infarkt kada je u stanu koji koristi tek povremeno zatekao strujno brojilo u stanju ‘ludila’. Ustupio nam je i video, prosudite sami kako bi vi reagirali!
Osječanin koji stan u velikoj stambenoj zgradi tek povremeno koristi ostao je šokiran nakon što je prilikom rutinskog pregleda brojila za mjesečnog održavanja zatekao, kako kaže, ‘ludi’ prizor. Brojke na uređaju su ‘letjele’ kao navijene, ali u suprotnom smjeru od očekivanog. Brojčanik za ‘skupu struju’ vrtio je brojeve prema naprijed velikom brzinom, dok se ‘jeftina’ struja okretala istim tempom u suprotnom smjeru. Odmah je nazvao dežurnu službu HEP-a i zatražio pomoć.
– Ekipa je došla, pogledali su brojilo i rekli da je riječ o kvaru, te da ga trebaju zamijeniti. Ali moj je problem što ja ne znam kada je do kvara došlo jer u stanu nije bilo nikoga barem dva tjedna prije nego sam uočio kvar. Oni su rekli da će kvar biti zabilježen od dana prijave, te da će se razmotriti moj račun u odnosu na iznose prethodnih mjeseci. Ali ja, moram priznati, i dalje strahujem od neke astronomske cife. Kako se to okretalo, svatko bi nam mom mjestu mislio isto!, priča naš sugovornik.
U HEP-u doznajemo kako, ako je kvar uredno prijavljen, ipak razloga za strah nema. Naime, prema Pravilniku o općim uvjetima za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom, ako se provjerom utvrdi da su brojilo i/ili pripadajuća mjerna oprema neispravni, operator sustava dužan je o svom trošku zamijeniti brojilo i/ili pripadajuće dijelove mjerne opreme te snositi troškove provjere ispravnosti brojila i pripadajuće mjerne opreme.
Također, ukoliko utvrđena neispravnost brojila i/ili pripadajuće mjerne opreme utječe na obračunske mjerne podatke korisnika mreže temeljem kojih opskrbljivač korisniku izdaje račun za utrošenu električnu energije, operator sustava je dužan to uzeti u obzir.
Najčešći kvar
HEP-Operator distribucijskog sustava kaže kako je situacija poput ove u kojoj se našao naš sugovornik jedan od najčešćih kvarova.
– Najčešći kvarovi i greške na obračunskim mjernim mjestima su kvar brojila kao u priloženom videu, odnosno kvar na releju u brojilu koji upravlja pokazivačem tarife se manifestira nekontroliranom vrtnjom tarifa. Slijedi pogrešna očitanja mjernog uređaja, kvar uređaja za upravljanje tarifama koji se odražava na način da se potrošnja električne energije registrira samo na jednoj od tarifa(viša tarifa ili niža tarifa) ili se potrošnja električne energije u tarifama registrira u krivom vremenu. Primjerice, za vrijeme niže tarife brojilo bilježi potrošnju u višoj tarifi, objašnjavaju iz HEP-a.
Dodaju i kako se korisnici mreže se najčešće žale na potrošnju električne energije koju je zabilježilo brojilo sumnjajući u ispravnost brojila.
Kako provjeriti ispravnost
Korisnik mreže, ukoliko je provjerom od strane operatora sustava utvrđena ispravnost brojila, ima mogućnost dodatno zatražiti provjeru brojila kod tijela ovlaštenog posebnim propisom, a to je Državni zavoda za mjeriteljstvo. U slučaju da rezultati provjere kod tijela ovlaštenog posebnim propisom pokažu da je brojilo ispravno, podnositelj zahtjeva snosi troškove izmjene brojila i njegove provjere u iznosu 64,98 eura + PDV sukladno važećem Cjeniku nestandardnih usluga u djelatnosti distribucije električne energije. Uz napomenu kako trošak Državnog zavoda za mjeriteljstvo nije uključen u cijenu usluge.
Treba znati i da svaki mjerni uređaj ovjeren je plombom Državni zavod za mjeriteljstvo koja nije u nadležnosti HEP ODS-a te se ista provjerava od strane Državni zavod za mjeriteljstvo u trenutku ispitivanja mjernog uređaja. Za svaki mjerni uređaj koji se šalje na vještačenje Državni zavod za mjeriteljstvo izdaje Izvješće o ispitivanju koje dostavlja korisniku mreže i HEP ODS-u, te je HEP ODS dužan postupiti po istom sukladno nalazu ispitivanja.
Propisi za zgrade
Iz HEP-a kažu napominju kako su električna instalacija, oprema i trošila koji izravno utječu na potrošnju električne energije unutar zgrade u nadležnosti vlasnika koji je odgovoran za njihovu tehničku ispravnost istih, a za što mora se mora obratiti ovlaštenom izvođaču za kontrolu električne instalacije i uređj
Instalacija mora biti izvedena, pregledana i ispitana sukladno odredbama Tehničkog propisa za niskonaponske električne instalacije i zahtjevima norme HRN HD 60634-6. Trošak popravka/zamjene električnih instalacija i oprema unutar zgrade snosi vlasnik. Ukoliko je potrebno zbog zamjene dijela instalacije skinuti mjernu opremu ili plombe sa mjerne opreme potrebno je zatražiti te usluge od HEP ODS te se one koordiniraju s ovlaštenim izvoditeljem radova, kažu iz HEP-a, te dodaju kako su u nadležnosti HEP ODS vanjski priključak objekta (zgrade), mjerna oprema (brojila, uređaji za prebacivanje tarifa, limitatori).
Doznajte ovdje sve o grijanju na koštice od masline, duplo je jeftinije od peleta!