U prosincu 2022. godine, na snagu je stupila FSR – Foreign Subsidies Regulation, odnosno Uredba o stranim subvencijama. Ova Uredba predložena je jer je tržišno natjecanje bilo narušeno zbog pojave subvencioniranih kompanija iz trećih zemalja. Radi subvencija koje su primale u matičnim zemljama, stavljale su europske kompanije u neravnopravni položaj. Kako bi se zaštitilo tržište Europske unije, od srpnja prošle godine postupa se prema novoj Uredbi.
Prošle godine u srpnju, počela se primjenjivati Uredba o stranim subvencijama. Predložena je jer je tržišno natjecanje bilo narušeno zbog pojave snažno subvencioniranih kompanija iz trećih zemalja, prije svega Kine.
Kineske tvrtke, naime, javljale su se na natječaje koje su zbog niskih cijena i dobivale, iako nisu imale potpisane trgovinske sporazume s EU. Radi subvencija koje su primale u matičnim zemljama, stavljale su europske kompanije u neravnopravni položaj. Zbog zaštite tržišta Europske unije, prošle godine u srpnju počela se primjenjivati Uredba o stranim subvencijama.
Konkurentnije ponude
Otkad je na snazi Uredba, to jest FSR – Foreign Subsidies Regulation, Europska komisija može pokrenuti istragu protiv kompanija za koje smatra da narušavaju tržišno natjecanje. Nastavno na uvođenje Uredbe, prije svega za kineske ponuđače je primijećeno kako su se počeli povlačiti s tržišta, navodi Forbes Hrvatska.
Kako je Marko Turudić, izvanredni profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu, opisao Forbesu, glavni cilj stupanja na snagu FSR-a osiguranje je stvarnog tržišnog natjecanja u postupcima nabave širom EU, što je važno zbog netransparentnih subvencija matičnih država. Bilo je važno uspostaviti regulativu jer su gospodarski subjekti iz trećih zemalja nerijetko podnosili konkurentnije ponude neovisno o njihovoj uspješnosti, objasnio je Turudić.
Zabrana dodjele ugovora
U Uredbi je posebno poglavlje posvećeno javnoj nabavi te su definirani kriteriji prema kojima ponuditelj na natječaju mora prijaviti subvenciju. Prema prvom kriteriju javna nabava mora biti vrjednija od 250 milijuna eura, a po drugom iznos subvencija tijekom prethodne tri godine treba biti jednak ili veći od četiri milijuna eura.
Nakon što se postupak provede, utvrdi li se postojanje narušavanja tržišnog natjecanja, kompanija koja se javila na natječaj može preuzeti obveze kojima će ukloniti narušavanje unutarnjeg tržišta i tako ostati u postupku nabave. U slučaju da kompanija te obveze ne prihvati, EK donosi akt kojim se zabranjuje dodjela ugovora i time ju se izbacuje iz igre.
Nabava od 610 milijuna eura
Prvi postupak na temelju FSR-a pokrenut je u veljači ove godine, a radilo se o bugarskom postupku javne nabave vlakova vrijednosti 610 milijuna eura, a predmet postupka kineski je ponuditelj CRRC Qingdao Sifang Locomotive Co. Ltd. Prema preliminarnom istraživanju, pokazano je kako postoji potreba za otvaranjem postupka koji je 16. veljače ove godine i pokrenut.
Nakon samo mjesec dana, Europska komisija objavila je kako se kineski ponuditelj povukao iz postupka, a na taj je način istraga završena. Još dvije istrage pokrenute su početkom travnja ove godine, kada su opet u pitanju bile kineske kompanije. Kineske kompanije, sudeći po reakciji kineske gospodarske komore, nisu zadovoljne razvojem situacije.
– Kineska gospodarska komora pri EU nekoliko puta je objavila nediplomatske izjave o postupcima vođenim na temelju FSR-a, optužujući EU za protekcionizam i protutržišno postupanje. Ipak, važno je napomenuti kako je kinesko pravo javne nabave (dva temeljna zakona) puno odredbi kojima se kineske naručitelje obvezuje da – kupuju od kineskih ponuditelja ili da kupuju isključivo robu proizvedenu u Kini, rekao je Turudić.
Projektanti za gradnju moraju pratiti propise i pravila koja njihovim projektantima olakšavaju posao. Pročitajte ovdje o čemu se radi.