Zašto se o mostu Split priča već šest godina? Tri su faze projekta, na zadnjoj suradnja s gradom
O mostu koji će biti novi ulaz u Split govori se već nekoliko godina. Prije dvije godine, očekivalo se pokretanje projektiranja mosta, no sve je odgodila neusuglašenost s Lučkom kapetanijom. Iz tog razloga se i radilo na maritimnoj studiji za most koji je dio većeg zahvata u tri faze. Studijom se nastojalo dobiti sve parametre za izgradnju mosta, a nakon rješenja valorizacije okoliša, nastoji se krenuti u raspisivanje natječaja za oblikovanje mosta. No, gradnja mosta za sobom povlači i pitanja ostale dvije faze obuhvatnog projekta, kao i pitanja o ostalim prometnim projektima koji se odnose na grad Split, poput brze ceste Split-Omiš.
Projekt maritimnog mosta koji bi trebao postati novi ulaz u Split prije šest godina je proglašen ‘projektom od strateškog državnog interesa u Splitu’. Ipak, maritimna studija za most prezentirana je tek prošli tjedan u prostorijama Splitsko-dalmatinske županije. Iz Hrvatskih cesta kažu kako je projekt dugotrajan zbog vremena koje je potrebno za ishođenje dokumentacije i radi više faza projekta. Za predstavljanja, govorilo se o maritimnoj studiji, no spominjale su se i druge faze istog projekta.
– Nije baš da smo stigli samo do studije. Strateški projekt podrazumijeva i dio od čvora Vučevica do Kaštel Kambelovca. To je prva faza projekta. Druga faza projekta je sedam kilometara duga trasa mosta preko Kaštelanskog zaljeva i treća faza se odnosi na obaveze Grada Splita. Na sve tri faze smo aktivni. Izvodimo radove na prvoj fazi i naravno da radimo dokumentaciju, rekao je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta, Josip Škorić.
Suradnja s gradom
Dodao je kako je najopsežniji i najdugotrajniji dio realizacija samog projekta, a da se istovremeno odvija i suradnja s gradom Splitom i to na trećoj fazi. Tako da se u isto vrijeme radi i na realizaciji tog projekta putem EU sufinanciranja. U samo projektiranje mosta krenulo se prije dvije godine, odnosno na nju se čeka od 2022. godine, ponajviše zbog izostanka ranijeg postizanja dogovora s Lučkom kapetanijom.
– Upravo iz razloga što sa Lučkom kapetanijom nismo mogli definirati sve parametre smo radili ovu studiju. Dakle, da bismo dobili sve parametre potrebne za oblikovanje mosta, odnosno za projektiranje, objašnjava Škorić. Rok za izgradnju, dodaje, u trenutnoj se fazi još uvijek ne može predvidjeti, upozorio je.
Rješenje o utjecaju na okoliš
Pritom, kako smo pisali, za most još uvijek nije poznato kako će izgledati, a za taj korak očekuje se raspisivanje natječaja.
– Upravo je naša namjera raspisati natječaje za oblikovanje mosta. Dakle, da dobijemo primjereno rješenje koje će adekvatno valorizirati okoliš, odnosno sam Kaštelanski zaljev, da bi dobili novi ulaz u Split koji Split zaslužuje, kazao je Škorić pa je dodao i nešto više o nedostatku sigurnosti u vezi rokova za gradnju mosta do Splita.
– Ne možemo Vam reći koliko će trajati upravni postupci. Ali, studiju ćemo napraviti za godinu dana, predat ćemo je ministarstvu. Nakon toga, kad dobijemo rješenje prihvatljivosti zahvata na okoliš, idemo na projektiranje, rekao je.
Rok nepoznat
Izgradnja mosta za sobom povlači i pitanje preostalih cesta koje bi trebale olakšati prometovanje, osim onih s kojima će sam most biti povezan. Prije svega se ipak postavlja pitanje rješavanja imovinsko-pravnih odnosa za ceste koje bi trebale voditi do i nastavljati se na most u Splitu.
– To možemo riješiti nakon projektiranja. Prvo ide studija utjecaja na okoliš nakon ove studije. Naravno, mi ćemo paralelno raspisati natječaj za oblikovanje mosta jer nam nije svejedno kako će most izgledati. Druga stvar je da čim dobijemo rješenje o prihvatljivosti zahvata na okoliš idemo na raspisivanje projektne dokumentacije za izradu glavnih projekata, objasnio je Škorić.
Riječ je o procesu koji će trajati dugo, a na neke stvari, govori Škorić, ne može se utjecati. Svaki od postupaka prije objave javne nabave za projektiranje traži i rješenje o prihvatljivosti zahvata na okoliš. Nakon tog koraka, kada se završi i samo projektiranje za ukupno devet kilometara trase i mosta, čekat će se dozvole te će se u tom trenutku znati nešto više i o vremenskim okvirima projekta.
Nameće se i pitanje o brzoj cesti
U svakom slučaju, izgradnja mosta ne očekuje se u narednih četiri ili pet godina. Nadalje se javlja pitanje spajanja mosta na gradsku mrežu. O tome tko će točno, država ili grad preuzeti financiranje treće faze, kaže Škorić, razgovarat će se kad se realizacija tog projekta približi. S gradom će se u svakom slučaju biti potrebno uskladiti i dobro promisliti potrebe grada u vezi ulaska mosta na poluotok. Na takvim pitanjima Hrvatske ceste i grad Split surađivat će kao partneri u realizaciji projekta.
U smislu prometnog unaprjeđenja Splita, bio je logičan i osvrt na dugo iščekivanu brzu cestu između Splita i Omiša, koja bi kao most trebala rasteretiti promet oko Splita.
– Mi ćemo krenuti, raspisan je natječaj za Omiš-Dugi Rat i za to ćemo potpisati ugovor o financiranju sa Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture jer će se to dijelom financirati iz EU fondova. Za ostale faze će se raspisati natječaj kad budemo spremni sa dokumentacijom, kazao je Škorić.
Ovdje pročitajte više o tome kako Split nastoji riješiti problem manjka parkirnih mjesta u gradu. Ideja je vrlo inovativna.