Pretraga

Europa dobiva mega zračnu luku na 450.000 kvadrata, bit će umrežena željeznicom

A- A+

Odlučeno je da će poljska glavna zračna luka Chopin kojom godišnje prođe oko 18,5 milijuna putnika zasjeniti novi golemi kompleks. Zračna luka CPK nadmašivat će kapacitetima berlinšku, a željeznicom i autobusima će biti povezana s drugim gradovima u državi. Prvi radovi na ovom projektu koji će se prostirati na 450.000 kvadrata očekuju se u 2032., a do kraja ove godine dizajn bi trebao biti potpuno jasan.

CPK zračna luka u Poljskoj | CPK

Zračna luka Central Communication (CPK) golemi je projekt poljske Vlade kojemu je svrha izgradnja potpuno nove zračne luke smještene oko 40 kilometara jugoistočno od Varšave. Ova građevina bila bi spojena i s novom nacionalnom brzom željeznicom koja bi spajala CPK s velikim dijelom države. Još nije odlučeno hoće li otvorenje CPK-a značiti zatvaranje postojećeg ‘Chopina’.

Skoro 500.000 kvadrata

Dok su se još od 1971. kovali planovi o izgradnji zračne luke koja bi pored Varšave zamijenila postojeću, nakon nekoliko velikih ideja, ozbiljno se govori o izgradnji središnje zračne luke, a prvi radovi mogli bi početi 2032.

Izdvojeni članak

Najveća gradilišta u EU: Tri tunela, jedna zračna luka i povijesno proširenje metroa

Projekt će se prostirati na nevjerojatnih 450 tisuća četvornih metara te bi trebao imati četiri piste. Očekuje se da će ovom lukom prolaziti do 40 milijuna putnika godišnje, što je dvostruko više od zračne luke Brandenburg u Berlinu. S vremenom, novi kompleks sa željeznicom mogla bi dostići do 100 milijuna putnika godišnje.

Idejni projekt spreman

Prvoodabrani arhitektonski konzorcij Foster+Partners i Buro Happold dopremio je idejni projekt nove zračne luke, željezničke pruge, kao i javnog prijevoza tvrtki CPK. Proces prihvaćanja dizajna već je počeo i očekuje se da će biti završen do kraja ove godine. Otvaranje pak prve faze izgradnje u planu je za kraj 2032. godine, obznanili su iz tvrtke CPK.

– Pod Ministarstvom infrastrukture predstavljamo unaprijeđeni CPK projekt ključan za Poljsku. Nacrti za građevinsku dozvolu spremni su za predaju, dok je skoro potpuno završen i dizajn, rekao je o ovom mega projektu Darius Klimczak iz Ministarstva infrastrukture.

– Ovo je još jedan velik korak za konstrukciju i ‘lansiranje’ novog aerodroma. Ova investicija potaknuti će ekonomski napredak Poljske i ojačati ‘domaćeg’ prijevoznika LOT Polish Airlines, dodao je Maciej Lasek, vladin povjerenik za CPK.

Na otprilike 450.000 četvornih metara, putničke usluge pružat će se na tri razine. Druga razina, na kojoj će se nalaziti prodaja karata te check-in i predaja prtljage, kao i ‘security screening’ i dolazaka i oslazaka iz zone Schengena, kao i dolasci za ne-Schengensku zonu.

Izdvojeni članak

Milijunska rekonstrukcija i dogradnja futurističkog terminala ključne zračne luke na Jadranu

Tri razine

Na prvoj razini bit će dolasci i odlasci van prostora Schengena, centri za transfer, ali i kontrola pasoša. Prizemna razina predviđena je za dolaske autobusa, primitak prtljage, a ondje će biti smještena i dvorana za dolaske.

Budući da će glavna zgrada biti povezana s pristaništima, putnici će moći direktno doći do zračne luke kada se dovezu željeznicom. U prvoj fazi implementacije, zračnom lukom moć će prolaziti oko 11.000 putnika u jednom satu.

Na dan otvorenja, ondje će se nalaziti oko 140 šaltera za prijavu i stanica za predaju prtljage. S tim da se planira i naknadna instalacija otoka za ‘check-in’, čime će zračna luka dobiti ukupno 170 šaltera.

– Kao što je prethodno bilo najavljeno, kontinuirano poduzimamo nove korake kako bismo se pripremili za izgradnju nove zračne luke. Primili smo projektnu dokumentaciju od dizajnera (idejnih tvoraca), a koja uključuje otprilike 6.250 crteža dizajna i preko 50 izvještaja. Sada u tijeku je verifikacija dokumentacije, rekao je o procesu dr. Filip Czernicki, CEO CPK-a.

Zračna luka ‘od nule’

Arhitektonski konzorcij koji diizajnira zračnu luku kao što je već napomenuto sastoji se od na natječaju prvoodabranih Foster+Partners i Buro Happold, ali na projektu će raditi preko 30 tvrtki iz raznih sektora. Našli su se tu NACO, Kuryłowicz & Associates te Cundall. Ukupno je oko 500 dizajnera doprinijelo osebujnom izgledu terminala, koji bi trebao biti povezan i sa željezničkim te autobusnim stanicama.

Izdvojeni članak

Europa dobiva svoj Sueski kanal koji će trgovinu s cesta preseliti na vodeni put

– Investicija u CPK predstavlja uistinu jedinstvenu priliku da se dizajnira potpuno novi aerodrom ‘od nule’. Naš cilj je stvoriti pristupačnu,  intuitivno osmišljenu infrastrukturu koja će putnicima izaći ususret i osigurati im komfor, kratka razdoblja presjedanja te općenito pozitivno iskustvo putovanja. Naš dizajn usmjeren je na putnike i na njihove potrebe, rekao je Grant Brooker, direktor studija Foster+Partners.

Protivljenje stanovništva

Podsjećamo, o ovom planu počelo se ozbiljno govoriti još 2017. godine, no 2018. stanovnici četvrti Baranów u Poljskoj odbacile su plan da se sagradi nova zračna luka. No, kako referendum nije bio obvezujući, ministar infrastrukture samo je rekao kako će se mišljenje javnosti uzeti u obzir.

Potom je u lipnju 2019. Britansko veleposlanstvo održalo arhitektonske radionice pozivajući svjetski poznate arhitektonske studije kako bi predstavili vlastite prijedloge za potencijalni projekt u budućnosti. Ti su radovi trebali biti konceptualna inspiracija za ‘pravu stvar’. Od šest tvrtki koje su sudjelovale, ideja Foster+Partnersa i Buro Happolda u listopadu ove godine odabrana je za zračnu luku koja bi se trebala sagraditi za 131 milijarde poljskih zlota, točnije 30,33 milijarde eura vrijedan projekt.

Kako će izgledati proširenje najveće zračne luke u Češkoj pogledajte u galeriji na poveznici.

Copy link
Powered by Social Snap