Pretraga

Propao natječaj za modernizaciju željeznica, odbijeni Končar, Dalekovod i Kontron, 450 milijuna eura nije dosta

A- A+

Ovaj sustav trebala bi imati svaka iole napredna željeznička mreža unutar EU. Riječ je o GSM-R odnosno FCRSM sustavu za koji je HŽ Infrastruktura ove godine pokrenula dosad najveći postupak nabave vrijedan 450 milijuna eura. No, naručitelj se našao pred problemom nakon što je i najpovoljnija pristigla ponuda premašivala ionako astronomski procijenjeni iznos. Budući da je zajednica ponuditelja Končar, Dalekovod i Kontron radove ponudila provesti za 40 milijuna eura više od predviđene cifre, ugovor nije sklopljen, a natječaj je poništen.

Ovo je dosad najveći postupak nabave koji je pokrenula HŽ Infrastruktura | foto: Projektni zadatak/Canva

U ožujku ove godine, naručitelj HŽ Infrastruktura pokrenuo je dosad najveći postupak nabave. Riječ je o projektiranju i izgradnji Globalnog sustava pokretnih komunikacija za željeznički promet (GSM-R) i migraciju na FRMCS (Budući željeznički komunikacijski sustav). Projekt je procijenjen na 450 milijuna eura, no HŽ bi mogao biti u problemu jer je predmet netom poništen zbog nevaljanosti pristigle ponude.

Izdvojeni članak

U Hrvatskoj željeznice uvijek u drugom planu: Stručnjaci složni, ovo što imamo je rezultat dugogodišnjeg nemara

Odbijena najpovoljnija ponuda

Podsjećamo, predmet projektnog zadatka podijeljen je u tri faze. Prva faza odnosi se na projektiranje, a druga na izgradnju Globalnog sustava pokretnih komunikacije za željeznički promet. Treća pak faza podrazumijeva migraciju GSM-R mreže u FRMCS mrežu.

Postupak nabave pokrenut je ove godine, a proveden ljetos. No prema odluci donesenoj 28. studenog 2024., zbog nedostatka valjanih ponuda, taj postupak je poništen. Naime, najpovoljnija ponuda bila je ona zajednice gospodarskih subjekata Končar, Dalekovod i Kontron u iznosu od 493.319.795,71 eura, a koja je odbijena iz dva razloga. Smatrana je neprihvatljivom temeljem Zakona o javnoj nabavi jer je prelazila planirana odnosno osigurana novčana sredstva Naručitelja, odnosno jer su postale poznate okolnosti zbog kojih bi, da su bile poznate ranije, došlo do znatno drugačije obavijesti o nadmetanju ili dokumentacije o nabavi.

GSM-R podsustavi | foto: Projektni zadatak (screenshot, EOJN)

Kako funkcionira mreža?

Napominjemo, određen integrirani GSM-R sustav omogućava govorne i podatkovne komunikacije svim zainteresiranim korisnicima. Takva komunikacija odvija se između zemaljskih terminala, vučnih vozila i terminala koji se nalaze u vlaku, zemaljske pokretne komunikacije pružnog osoblja, osoblja postaja, depoa i ŽAT korisnika, no i javne mreže te željezničke administracije.

Kao nužan korak u modernizaciji željezničkih pruga u Republici Hrvatskoj predviđena je izgradnja GSM-R/FRMCS sustava, u tri već navedena koraka.

Izdvojeni članak

Integrirani javni prijevoz, odličan sustav kojemu je temelj željeznica: Evo zašto je u Zagrebu podbacio

– Osim što je izgradnja ovog sustava obavezna na novosagrađenim te željezničkim prugama na kojima se nadograđuju i/ili rekonstruiraju postojeći telekomunikacijski uređaji, a od značaja su za međunarodni promet prema Pravilniku o tehničkim uvjetima za sigurnost željezničkoga prometa kojima moraju udovoljavati željezničke pruge, donesenim temeljem Zakona o sigurnosti u željezničkom prometu, ona je i dio međunarodnih obveza koje je Republika Hrvatska preuzela u okviru pregovora o članstvu u Europskoj uniji, stoji u Elektroničkom sustavu javne nabave (EOJN).

Sukladno takvom zahtjevu, izgradnja sustava trebala bi omogućiti, uz pretpostavku ugradnje Europskog sustava upravljanja i nadzora vlakova (ETCS) postupno uvođenje Europskog sustava upravljanja željezničkim prometom (ERTMS) na mreži željezničkih pruga u Hrvatskoj.

Europski standard upravljanja

Ugradnjom GSM-R/PRMCS sustava na željezničkim prugama kojima upravlja HŽ Infrastruktura planiraju se ostvariti ciljevi interoperabilnosti, odnosno nesmetan prekogranični promet između država EU, zamjena postojećeg sustava komunikacije te viša kvaliteta komunikacije između svih skupina korisnika.

Ovom promjenom trebao bi se postići i sigurniji željeznički promet, te nove komunikacijske usluge za ostala željeznički povezana društva. U planu je i bolja iskoristivost željezničkih pruga, kao i u Hrvatskoj prijeko potrebna veća gustoća prometovanja vlakova, no i mogućnost ugradnje Europskog sustava upravljanja i nadzora vlakova.

S tim u skladu, u okviru pregovora o članstvu RH i Europske unije u pregovaračnom poglavlju 21 – Transeuropske mreže određeni su sastavni dijelovi mreže u Hrvatskoj koji su sastavni dio transeuropske mreže. Kao potpisnica EIRENE sporazuma o razumijevanju te EIRENE sporazuma o implementaciji, Hrvatska je suglasna da se kod uvođenja novog željezničkog radio-komunikacijskog sustava u Europi uvede zajednički standard, posebno na utvrđenim dionicama.

Hrvatska bi u budućnosti željeznicom trebala biti povezana s Baltikom, ovdje doznajte kako.

Copy link
Powered by Social Snap