Šokantna analiza iz Splita: Za izgradnju ceste u Hrvatskoj treba 7 do 10 godina i 81 korak
U jeku kampanje za lokalne izbore puno se priča o izgradnji prometnica unutar jedinica lokalne samouprave, kao da je za taj potez dovoljno tek uzeti u ruke lopatu i krenuti. A iako svi znaju kako to baš nije tako, kao šamar iz Splita stiže zaključak velike analize procesa izgradnje gradskih cesta koji kaže kako u optimalnim uvjetima period realizacije jedne ceste u nadležnosti lokalne samouprave traje čak 2.600 dana ili 7,1 godina, a realno apokaliptičnih 3.783 dana, ili više od 10 godina! Uz to, procedura izgradnje ceste od ideje do asfalta obuhvaća čak 81 proceduralnu radnju podijeljenu u 6 grupa od kojih je dobiti lokacijsku dozvolu ravno lansiranju rakete na Mars.

izgradnja cesta, Ivica Puljak | foto: Ivana Solar / Ivica Puljak FB
U Splitu ima jedna prometnica – Zajčeva ulica – koja se gradi čak 52 godine. I nitko danas nije u stanju reći kad će biti gotova. Uz to, duž grada pod Marjanom ovo uopće nije jedini tužni primjer kako urbane sredine u Hrvatskoj muče muku s izgradnjom cesta. Uz Zaječevu tu je i Manđerova ulica, Vukovarska, Lovrinačka, Bračka, Put kamena, Zagorski put. Sve redom prometnice ranga glavnih gradskih ulica koje su nužan preduvjet za izgradnju ‘kapilarne’ mreže prometnica unutar gradskih četvrti, a koje su pak baza u postupcima gradnje građevina i zahvata različitih sadržaja, stambenih, poslovnih, javnih.
Potaknuti ovim problemom splitski gradski čelnici izradili su tipski dinamični plan koji je promjenjiv u nekoliko varijanti za sve ceste koje se grade bilo gdje u Republici Hrvatskoj, u gradskom području ili izvan gradskih područja, bez obzira na status ili veličinu. I došli do šokantnog zaključka – u optimalnim uvjetima period realizacije jedne ceste ranga ‘nerazvrstana cesta’, odnosno ceste u nadležnosti lokalne samouprave traje čak 2.600 dana ili 7,1 godina.
No, nije to najgore. Kako su ‘optimalni uvjeti’ unutar ove problematike pravi raritet, realna situacija je da izgradnja ceste u hrvatskim gradovima od ideje do asfalta traje apokaliptičnih 3.783 dana, odnosno više od 10 godina! Kao i da unutar tog vremena treba kumulativno ispuniti čak 81 proceduralnu radnju.
Puljak: Trenutno stanje neodrživo
Nakon izrade i analize dinamičkog plana iz Grada Splita zaključuju kako je sadašnje stanje po pitanju izgradnje cesta neodrživo i proizvodi pogubnu situaciju na razvoj prostora u gradovima, kao i razvoj gradova u širem smislu. Ističe se kako bi u međuresornoj raspravi, u suradnji tijela središnje uprave i stručnih tijela lokalne i regionalne samouprave trebalo pronaći nova rješenja za realizaciju projekata izgradnje prometnica, a što će pozitivno utjecati na dobrobit razvoja prostora u širem smislu te riječi.
– Za budućnost razvoja naše zemlje ključno je drastično ubrzati gradnju infrastrukture u našim gradovima. Ovaj primjer praktički nemoguće gradnje gradskih cesta u velikoj mjeri sprječava razvoj Hrvatske. Naša analiza gradnje cesta možda je prvi put da je netko ovaj veliki problem sagledao iz šire perspektive i ponudio sveobuhvatno rješenje. Našu analizu i prijedloge za ubrzanjem procedure gradnje cesta ćemo prezentirati nadležnom ministarstvu i na takav način doprinijeti rješavanju ovog velikog problema, poručuje gradonačelnik, Ivica Puljak.
Šokantan dinamički plan
Svi koji su se ikada provozali Splitom, posebno u ljetnim mjesecima, znaju koliko ovaj grad vapi za kvalitetnim prometnim rješenjima. I ne bilo kakvim, već doslovno za izgradnjom nekoliko glavnih prometnica s kojima bi grad konačno ‘prodisao’.
Grad Split je, prepoznavši značaj problema niskog stupnja izgrađenosti prometne infrastrukture, pa tako i potrebu da se stanje poboljša pokrenuo brojne aktivnosti. Tako su stručne službe za početak sagledale sve potrebne korake odnosno procesne radnje za realizaciju jednog projekta pripreme i gradnje ceste, uz detaljno utvrđivanje nosioca aktivnosti (jednog ili više njih) za svaku procesnu radnju i linije povezanosti i isprepletenosti pojedinih koraka i procesnih radnji. Kao i obavile procjenu vremena trajanja svake pojedine aktivnosti i procjenu ukupnog trajanja tipskog projekta izgradnje prometnice, u nekoliko opcija.
Ovo je rezultiralo izradom tipskog dinamičkog plana koji je promjenjiv u nekoliko varijanti i podvarijanati, ali je zato primjenjiv za sve ceste koje se grade bilo gdje u Republici Hrvatskoj, u gradskom području ili izvan gradskih područja, bez obzira na status ili veličinu. Na kraju ovog procesa nastala je tablica u kojoj se nalazi čak 81 pojedinačna procesna radnja koje vode prema novoj cesti.

Split riva | foto: Ivana Solar
81 korak
Nužnih 81 koraka razvrstani su u 6 grupa: preliminarne aktivnosti, lokacijska dozvola, uređivanje imovinskih odnosa (katastarsko zemljišnoknjižne radnje i izvlaštenje), glavni i izvedbeni projekti i građevinska dozvola, nabava izvođača i nadzora, izvođenje radova. Među njima se, kao najkritičnija točka ističe skup svih procesnih radnji upravnog postupka za dobivanje pravomoćne lokacijske dozvole, unatoč uvriježenom mišljenju da je uređivanje vlasničkih odnosa ono koje uzrokuje najviše problema, odnosno prolongiranje rokova za realizaciju projekata cestogradnje.
Naravno, indirektno i u procesu dobivanja pravomoćne lokacijske dozvole su pitanja vezana za prava vlasništva ta koja proizvode najduže vremenske zastoje, jer upravo vlasnikova prava da koristi sve pravne lijekove osporavanja zahvata izgradnje ceste na svom zemljištu su ključna.
– Radi se o tri pravna lijeka. Žalba Ministarstvu, upravna tužba u prvom stupnju, te tužba na visoki upravni sud, proizvode vremenski ‘uspor’ od 2 do 3 godine, samo do dobivanja pravomoćne lokacijske dozvole. A to je tek nužan preduvjet za sve daljnje procesne radnje: uređivanje katastarsko-zemljišnoknjižne dokumentacije, uređivanje imovinskih prava kroz direktno ugovaranje otkupa ili kroz postupak ‘prisilnog’ izvlaštenja. U ovim fazama projekta se korištenje pravnih lijekova u različitim koracima, koji su upravni postupci, ponavlja i usporava proces, objašnjava pročelnik Upravnog odjela za prostorno uređenje i graditeljstvo Grada Splita, Teo Vojković.
Dodaje kako nakon muke po lokacijskoj dozvoli slijedi razdoblje u trajanju od dvije do četiri godine za projektiranje glavnog projekta i građevinsku dozvolu. Nakon svega ovoga, jednom kada se otvori gradilište samo izvođenje radova je šetnja parkom.
– Naravno, i u ovoj fazi se znaju dogoditi nepredviđene okolnosti koje poremete dinamiku izvođenja, ali radi se o završnim koracima koji imaju izvjesni, relativno brzi kraj, kaže Vojković.
Minimalno 7 godina
Detaljnom analizom 81. koraka stručnjaci su došli do zaključka – u optimalnim uvjetima period realizacije jedne ceste ranga ‘nerazvrstana cesta‘, što su ceste u nadležnosti lokalne samouprave, je približno 2.600 dana ili 7,1 godina. Uz naglasak na ‘optimalne uvjete’.
Naime, kažu iz Grada Splita, praksa često proizvodi neke druge, manje optimalne uvjete koje ovaj rok produže neplanirano dugo. Pa kao primjer ‘manje optimalnog procesa’ također imaju razrađenu strategiju. U ovom scenariju pak dolazimo do ukupnog perioda trajanja jednog cestovnog projekta od apokaliptičnih 3.783 dana, ili više od 10 godina!
Ovdje se ističe, kao posebno zabrinjavajuće, kako su sve aktivnosti iste za različite projekte gradnji cesta, bez obzira na lokaciju, rang ili nadležnost. Uz napomenu kako se tek određene, povoljne razlike pojavljuju u redoslijedu i prioritetu aktivnosti kod cesta državnog ranga.
– Pogodnost kod gradnje državnih cesta je u dinamici realizacije postupka uređenja imovinskih odnosa, u postupku izvlaštenja zemljišta, u kojem se kod državnih cesta može ući u posjed zemljišta, ne čekajući da postupak izvlaštenja završi, već se odmah nakon pokretanja postupka izvlaštenja može ući u posjed i započeti s radovima, naravno uz odgovarajuću dokumentaciju. Za razliku od ovog postupka, kod gradnje nerazvrstanih cesta, koje su nadležnost gradova i općina, za ulazak u posjed i početak radova treba dobiti izvršno rješenje o izvlaštenju. Prema praksi postupanja nadležnih županijskih ureda koji donose prvostupanjsko rješenje o izvlaštenju, te prakse drugostupanjskih postupaka u kojem nadležno Ministarstvo uprave i pravosuđa postupa po žalbi stranaka i donosi izvršno rješenje o izvlaštenju, ovdje se radi o rokovima koje možemo procijeniti ukupnim vremenom od jedne do dvije godine, pa čak i tri ili više godina, ako se po drugostupanjskom rješenju postupak vraća u ponovnu proceduru, što je skoro uobičajeni događaj, objašnjava pročelnik.
Javni projekti trebaju bolji tretman
Treba reći i da veliki broj aktivnosti unutar dinamičkog plana koje se isprepliću i ovise jedna o drugoj, stvaraju nepremostive prepreke za realizaciju ovakvih zahvata. Kad se toj činjenici pridodaju podatci o broju sudionika u procesu kojih je između 20 i 30, a koji djeluju iz različitih upravnih i strukovnih područja, postaje jasno zašto su projekti izgradnje cesta nemoguća misija, u gradovima naročito.
Očigledno je da je potrebno napraviti značajne intervencije u zakonodavnoj proceduri kako bi se omogućilo da se zahvati realizacije javnih prometnica, bez obzira na statusni rang, omoguće po ubrzanoj proceduri.
– I nije dovoljno zadovoljiti se samo hvalevrijednom inicijativom da se spomenuti postupak izvlaštenja izjednači za ceste državnog i gradskog ranga. To je samo mali korak ka poboljšanju postojećeg stanja, ali daleko od toga da bude dovoljan. Potrebno je izaći izvan okvira uobičajene procedure i u drugim dijelovima ovog procesa. Radi se o javnim projektima, koji su u pravilu ‘provjereni i potvrđeni’ kroz prethodne procedure donošenja prostorno-planske dokumentacije različite razine, pa bi bilo ispravno da se provedbene procedure maksimalno pojednostave, a u korist javnog interesa i interesa svih građana, kaže Vojković.
Rješenje: Izvršna lokacijska dozvola
Jedno od rješenja koje bi moglo skratiti proces izgradnje cesta u gradovima je mogućnost da kod njihove gradnje postane dovoljna izvršna lokacijska dozvola kao preduvjet za nastavak slijedećih procesnih radnji kao što je parcelacija i/ili izvlaštenje.
Radi se o zahvatima od javnog interesa ili kako to u zakonima bude naglašeno ‘zahvatima od interesa za RH’, pa se eventualna prava stranaka ostvarena kroz dodatne redovne pravne lijekove, ili kroz izvanredne pravne lijekove, mogu dodatno urediti naknadama u realnoj novčanoj vrijednosti, nakon završene procedure svih pravnih lijekova, dok realizacija zahvata i gradnja, trebaju ići bez zaustavljanja.
– Također i katastarsko-zemljišnoknjižne radnje bi se trebale pojednostavniti i ubrzati, jer u praksi na ovim koracima dolazi do čestih zastoja i blokade procesa, što zbog neujednačene prakse postupanja različitih ureda, česte promjene provedbenih propisa i neusklađenosti s postupanjem nadležnih tijela iz drugih resora, objašnjava pročelnik Vojković.

Split ulice zgrade | foto: Ivana Solar
Doznajte ovdje sve o gradilištu na platou Žnjan.