HAC otvorio ponude: Najskuplju dionicu autoceste na jugu mogli bi graditi Indijci? Uskoro odluka
Konačno su otvorene ponude za gradnju dvije podtrase najskuplje dionice autoceste u Hrvatskoj. Naravno, u pitanju je neizgrađena dionica Rudine-Osojnik na A1. Za prvi dio na natječaju je pristiglo sedam ponuda, a za izgradnju drugog javilo se pet zainteresiranih gospodarskih subjekata. No, čini se da je cijena veliki problem. Naime, sve ponude u oba slučaja uvelike premašuju procjene pa čak i najjeftinije ponude po više desetaka milijuna eura odskaču od procijenjene vrijednosti radova.

Dionica do Dubrovnika bit će najskuplja dionica autoceste | foto: screenshot HAC/Zapisnik s otvaranja ponuda (EOJN)
Autocesta A1 do Dubrovnika treba dobiti konačni ‘krak’ da bi bila potpuna. Nedostaje joj dio između Rudina i Osojnika, javnosti poznat kao najskuplja dionica autoceste u Hrvatskoj. Podijeljena je na tri poddionice, a dok su prve dvije zajedno ‘teške’ 380 milijuna eura, izvedba sve tri mogla bi prijeći milijardu eura.
Javna nabava za prvi dio, Rudine-Slano i drugi dio – Slano-PUO Mravinjac neko je vrijeme stajali su u javnoj nabavi, a sada je konačno objavljen novi zapisnik s otvaranja ponuda. U prvom slučaju ukupno je sedam ponuditelja i baš svaka ponuda viša je od procijenjene vrijednosti, a odstupanje nije malo. Najjeftiniji su Indijci, a najskuplji Turci. U drugom slučaju, najjeftiniji je opet bio ponuditelj iz Indije, a najskuplji domaći Strabag.
Najpovoljniji Indijci, opet preskupi
Postupak nabave za odabir izvođača za prvu od tri poddionice nastavka gradnje autoceste od Metkovića prema Dubrovniku objavljena je na samom početku 2024. godine s procijenjenom vrijednosti gradnje od 201 milijun eura. Više od godinu i pol kasnije i nakon nekoliko pomicanja rokova zbog žalbi na izmjene dokumentacije, konačno stiže i obavijest o zapisniku s otvaranja ponuda.
Kako stoji u Zapisniku, na natječaj se javilo sedam zainteresiranih ponuditelja, ali sve ponude značajno prelaze procjenu, što bi moglo stvarati probleme dalje u javnoj nabavi. Ponude su otvorene u podne, a najnižu ponudu od 240 milijuna eura dala je tvrtka Afcons Infrastructure Limited iz Indije, iza kojih su China Road and Bridge Construction s ponudom od 285,9 milijuna eura.
Dionica do Dubrovnika bit će najskuplja dionica autoceste | foto: screenshot HAC
Idući na redu po iznosu je hrvatski Strabag koji je dostavio 320,9 milijuna eura ‘tešku’ ponudu pa zajednica na čelu s indijskim Ashoka Buildcon Limited iz Indije s iznosom od 342 milijuna. Turci Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. su se javili napraviti posao za 345,54 milijuna eura, a zajednica domaćeg Texo Moliora i kineske China Civil Engineering Construction Corporation dali su ponudu od 348,9 milijuna eura. Najskuplji je ipak bio Dogus Insaat ve Ticaret A.S. s ponudom od 370,2 milijuna eura. Sve navedene vrijednosti ne uključuju PDV.
Najskuplji Strabag
U drugom slučaju, za iduću poddionicu od Slanog do PUO Mravinjac, stoji u Zapisniku s otvaranja ponuda provedenom sat vremena nakon prvog, u 13 sati poslijepodne na današnji dan, pristiglo je pet ponuda. Ponude su ovdje također jako odskakale od procjene u iznosu od 179 milijuna eura.
Od ukupno pet pristiglih ponuda, od procjene je kao i u prethodnom slučaju najmanje odskakala ponuda indijske tvrtke Afons Infrastructure Limited. Posao su ponudili napraviti za 214,5 milijuna eura bez PDV-a. Nakon njih je cifra od 258,9 milijuna eura, za koliko je posao ponudila napraviti turska tvrtka Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. pa je ponuda China Road and Bridge Corporationa, ‘teška’ 277,5 milijuna eura.
Dalje su se javili zajednica Kineza i domaćeg Texo Moliora kao i za prvu poddionicu s ponudom od 288,3 milijuna eura, a najskuplja ponuda na natječaju pristigla je od Strabaga. Javili su da bi posao mogli izvesti za 328,9 milijuna eura bez PDV-a.
Budući da sve ponude prelaze procjenu izvedbe, mogao bi se ili proširiti ‘budžet’ predviđen za izgradnju ili će se postupak poništiti te sve ići ispočetka. Ni ova opcija ne bi bila tako neobična s obzirom na to da se ne radi o malim razlikama, već je i kod najnižih vrijednosti iskorak u desecima milijuna, a i treba provjeriti zadovoljavaju li pristigle ponude kriterije natječaja.
Spoj na autocestu
Osim što se čeka na veliku odluku o tome hoće li konačno krenuti niz godina iščekivan projekt dovršetka važne autoceste, stiže i vijest da bi i Metković trebao dobiti novu vezu na A1. U Elektroničkom oglasu javne nabave pojavio se predmet nabave ‘težak’ 10,56 milijuna eura. Ugovor o izradi glavnog projekta za spojnu cestu od Vida do Novih sela potpisan je u Dubrovačko-neretvanskoj županiji krajem 2024. godine.
Sada se traži i graditelj ceste koja će zamijeniti postojeću. Metković, naime, ima spojnu cestu do A1, no novi put bit će brži te skratiti putovanje za nekoliko kilometara, a poslužit će i kao mjera obrane od poplava. Natječaj je raspisala Županijska uprava za ceste Dubrovačko-neretvanske.

Kako će izgledati dio novog spoja Metkovića na autocestu A1 | foto: Dubrovačko-neretvanska županija
– Novoprojektirana prometnica na širu cestovnu mrežu se povezuje uklapanjem u postojeći kolnik županijske ceste Ž6218 u naselju Vid formiranjem trokrakog ‘T’ raskrižja, dok je na lokaciji priključka na državnu cestu D62 u naselju Nova Sela predviđena izgradnja kružnog raskrižja s uređenjem pripadajućih privoza, stoji u opisu natječaja do 21. srpnja otvorenog za slanje ponuda. Ovdje pročitajte koji susjedi planiraju graditi više od 600 kilometara autocesta.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.