Najveći hrvatski otok dobiva milijunsku luku, izvođač sprema otvaranje gradilišta
Službeno je u realizaciju krenuo veliki projekt na otoku Cresu. Riječ je o rekonstrukciji i dogradnji luke Martinšćica u drugom najvećem mjestu koje ima važnu prometnu i društvenu ulogu na zapadnom dijelu otoka. Ovo je kapitalni infrastrukturni zahvat kojim se značajno unapređuje pomorska infrastruktura luke te se jača otpornost na klimatske uvjete. Otvaranje gradilišta je u niskom startu, a sve bi trebalo biti gotovo za dvije godine.

Luka Martinšćica | Foto: PGZ
Rekonstrukcija i dogradnja luke Martinšćica ima veliki značaj za otok Cres. Treba povećati stupanj sigurnosti plovidbe i kvalitetu života zajednice, te doprinijeti kvalitetnijem prometnom povezivanju, razvoju turizma i ribarstva te stabilnijim uvjetima za gospodarske aktivnosti.
Projekt ukupno vrijedan 11,6 milijuna sufinancira Europska unija s 9.836.409,10 eura iz Europskog fonda za regionalni razvoj kroz Program Konkurentnost i kohezija 2021.–2027., dok preostala sredstva osiguravaju državni proračun i Županijska lučka uprava Cres, nositelj projekta.
– U pripremi projekta nastojali smo precizno odgovoriti na ono što je lokalnoj zajednici doista potrebno, a to je stabilna i sigurna luka koja može funkcionirati tijekom cijele godine. Uređeni komunalni vezovi, sigurno i pouzdano pristajanje i bolja zaštita akvatorija izravno utječu na svakodnevni život stanovnika, ribara, putnika i svih koji su vezani uz more. Upravo zato ovaj projekt smatramo infrastrukturnim iskorakom od dugoročnog značaja za Martinšćicu i otok Cres, rekao je u povodu početka radova, ravnatelj Županijske lučke uprave Cres, Anton Opatić.
Fratarsku mul
Posebna pažnja u okviru projekta posvećena je očuvanju vizualnog i ambijentalnog identiteta uvale. Prirodni žal uz Fratarski mul obnovit će se u skladu s oblikovnim karakteristikama prostora.
Projektom je predviđena dogradnja zaštitnog lukobrana, rekonstrukcija Fratarskog mula, izgradnja gata s manipulativnim platoom te cjelovito uređenje akvatorija. Nova organizacija prostora omogućit će stabilan linijski i komunalni promet tijekom cijele godine, uz jasno definirane uvjete sigurnosti i zaštite.
Građevinski radovi započinju u rujnu 2025., a završetak se planira do kolovoza 2027. godine. Izvođač građevinskih radova je Sun Adria, dok usluge stručnog nadzora i koordinatora zaštite na radu provodi Rijekaprojekt d.o.o. s kojima su nakon konferencije za medije potpisani ugovori.
– Nakon uspješne rekonstrukcije luke Cres vrijedne 5,3 milijuna eura, dogradnja luke Martinšćica nastavak je promišljenog razvoja koji na otoku donosi stvarne promjene, poručuju iz Grada Cresa.

more i maslinici | foto: Freepik, diana.grytsky
Brodica – osnovno prijevozno sredstvo
Mnogim otočanima brodica je osnovno prijevozno i radno sredstvo, a nedostatak sigurnog veza povećava rizik od štete i otežava svakodnevno funkcioniranje. Luka Martinšćica trenutačno je u potpunosti popunjena, sa 71 komunalnim vezom, dok više od 67 zahtjeva čeka na rješenje. Projekt izravno odgovara na tu potrebu – stvaranjem novih vezova i boljom zaštitom akvatorija, lokalno stanovništvo dobit će mogućnost sigurnog i pouzdanog pristupa moru tijekom cijele godine, ističu iz Grada.
– Kad smo otvarali zapadni dio luke Cres rekao sam da je nama zapravo prioritet luka Martinšćica zato što mislim da je za život na otoku posebno značajno imati siguran pristan i dobre luke. Cres je kao luka svojim zapadnim dijelom riješio sve svoje probleme. Međutim, Martinšćica danas ovisi o plimi i oseki. Ovim projektom značajno će se unaprijediti komunalna infrastruktura, unaprijedit će se život i siguran sam da će olakšati ostanak u Martinšćici, a možda i omogućiti još neki dolazak, rekao je gradonačelnik Cresa, Marin Gregorović.
Istaknuto je kako ovim projektom luka Martinšćica dobiva i novu povezanost, odnosno potencijal da na područje dođu i novi brodovi na koji neke nove linije koje će osiguravati ostanak ljudi na otoku.
Radovi u fazama
Projekt se sastoji od pet faza, od kojih je faza A – produženje Glavnog mula za 25 metara već izvršena. S druge strane, faza B obuhvaća rekonstrukciju i izgradnju zaštitnog operativnog lukobrana sa školjerom na vanjskoj strani u dužini od 98 metara.
Faza C će zahvatiti rekonstrukciju i produljenje Fratarskog mula, dok faza E obuhvaća izgradnju betonskog gata u dužini od 70 metara, manipulativni plato i nove obalne zidove u ukupnoj dužini od 312 metara. Faza D, u kojoj će se urediti plutajući gati na sjevernom dijelu luke nije predmet ovog postupka javne nabave i bit će realizirana kasnije.
Doznajte ovdje sve o ‘bunker’ vili na Hvaru koja je zaslužila važno arhitektonsko priznanje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.