Vodeni most pomiče granice struke: ‘Drži’ ga 22.000 kubika željeza i betona, a njime prolaze brodovi, ne auti
Vodeni most iliti akvadukt na području jezera Veluwemeer u Nizozemskoj pomiče granice struke. Izgrađen 2002. s oko 22 tisuće kubnih metara betona i čelika i dalje uspješno ‘prenosi’ vodeni promet iznad važne ceste N302 prema najvećem umjetnom otoku Flevolandu. Građen u području isušivanja, uspješno je stabiliziran i održavan, bez da je u međuvremenu došlo do poplava ili izlijevanja jezera, a zna se i kako se to postiglo.

Vodeni most Veluwemeer u Nizozemskoj | Foto: YouTube screenshot
Nevjerojatni akvadukt Veluwemeer u Nizozemskoj dug 25 metara i širok 19 metara izgleda kao AI slika, ali je itekako stvaran. Čak nije ni novitet, nego je otvoren 2002. godine.
Riječ je o vodenom mostu koji ‘propušta’ vodu jezera preko važne ceste na putu do najvećeg umjetnog otoka, dok ispod njega prolaze automobili. Iako je bio kompleksan inženjerski pothvat, stručnjaci su, izgleda, svoj posao obavili kako treba jer se i dalje dobro drži.
Plovni put preko ceste
Kad vidite akvadukt Veluwemeer, automatski dolazi pomisao da nema onoga što građevinari ne mogu napraviti. Od otvaranja prije 23 godine do danas, ovaj poseban most pomiče granice arhitekture i inženjerstva, dok propušta vodu jezera ‘iznad’ ceste N302.
Sama cesta koja prolazi ispod vodenog puta, povezuje kopneni dio Nizozemske s Flevolandom, inače najvećim umjetnim otokom na svijetu, piše revijahak.hr. Tijekom projektiranja konstrukcije mosta, inženjeri su odlučili izgraditi plovni put preko ceste N302, gdje svakodnevno prolazi oko 28.000 vozila, navode iz HAK-a.

Vodeni most Veluwemeer u Nizozemskoj | Foto: YouTube screenshot
Putem dnevno pređe do 28.000 vozila
Cesta se izgradila da bi povezala kopneni dio zemlje s umjetnim otokom Flevolandom, a u odnosu na ovaj dio, na drugim mjestima mostom je uzdignuta u odnosu na jezero. Izgradnja ceste inače je bila dio većeg projekta razvoja novih područja isušivanjem zemljišta nekadašnjeg plitkog zaljeva.
Odluka o rješenju izgradnjom akvadukta, odnosno vodenog mosta izabrana je budući da takav most omogućuje istovremeno neprekinut promet – i cestovni i vodeni. Dubine tri metra, omogućuje malim brodovima i drugim plovilima s plitkim gazom da sigurno i učinkovito prelaze preko ceste. Uz cestu ispod mosta, s obje strane nalaze se pješačke staze koje omogućuju prijelaz pješacima, ali i označene biciklističke trake. Kako je izgrađen akvadukt?

Prolaz ispod akvadukta | Foto: YouTube screenshot
Gradnja s 22.000 kubika betona i čelika
Inženjeri su najprije morali stabilizirati tlo jer se radi o području umjetno isušenog zemljišta. Postavljene su duboki piloti kako bi se osigurala stabilna podloga, čime je stvoren čvrsti temelj koji može ‘nositi’ vodu i promet. Izliveno je masivno armiranobetonsko korito duboko oko 3 m. Cijelu strukturu drži 22.000 kubičnih metara betona i čelika.
Beton je morao biti izuzetno vodonepropusan zbog stalnog pritiska jezerske vode, a rubovi akvadukta povezani su s jezerom tako da voda neprestano ostaje na istoj razini. Dio ceste N302 je spušten ispod razine vode te je izgrađen tunelski prolaz sa snažnim bočnim zidovima, a na spoju ceste i akvadukta ugrađena je drenaža i zaštita od poplava.
Najkritičniji dio bio je spriječiti da voda prodre u cestu, što sprječavaju gumeni i čelični vodonepropusni spojevi. Sustavi pumpi i drenaže uklanjaju eventualnu vlagu. Nakon završetka strukture, akvadukt je spojen s jezerom kako bi se voda prirodno prelila u novo korito.