Skoro 100 milijuna eura za jednu od najskupljih novih prometnica u Hrvatskoj, financira se dionica po dionica
Jedan od najskupljih, najduže iščekivanih, a time i svakako najvažnijih infrastrukturnih projekata u državi je brza cesta koja će po završetku povezati Solin, Stobreč, Dugi Rat i Omiš. Radi se o pravcu koji prometnjaci i više-manje svi stanovnici Splita i okolice zazivaju više desetljeća iako po novom jedan dio te ceste izaziva nemir oko Omiša. Vlada je na posljednjoj sjednici razgovarala o financiranju manje dionice od 2,5 kilometra između dva važna čvora. Evo što su zaključili i koliko je ‘težak’ cjelokupni projekt.

cesta | foto: Freepik
Na prošloj sjednici Vlade tema je bio jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj. Nakon više odgoda, na prošlotjednoj 131. sjednici govorilo se o Prijedlogu Odluke o financiranju izgradnje ceste Solin-Stobreč-Dugi Rat-Omiš. Konkretno, na dnevnom redu bila je dionica od čvora Mravince do čvora TTTS.
Jedan od najvećih infrastrukturnih projekata
Potez čvor Mravince-čvor TTTS važan je dio jednog od najvećih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj. Naravno, u pitanju je projekt ‘Izgradnja ceste Solin-Stobreč-Dugi Rat-Omiš’. Za tu dionicu sada se pokreće postupak dodjele sredstava Europske unije i preuzimanje obveza na teret sredstava državnog proračuna od 2026. do 2028. godine.
– Ovom Odlukom uređuje se financiranje projekta, dionice čvor Mravince-čvor TTTS, kroz Program Konkurentnost i kohezija 2021.-2027.. Projekt je u skladu s prioritetima i ciljevima PKK 2021.-2027., Prioritet 5. Razvoj održive, pametne i sigurne mobilnosti, Specifični cilj: RSO3.2. Razvoj i jačanje održive, pametne i intermodalne, nacionalne, regionalne i lokalne mobilnosti koja je otporna na klimatske promjene, uključujući bolji pristup mreži TEN-T i prekograničnoj mobilnosti, piše u Odluci Vlade RH za ovaj projekt.
Ukupna vrijednost skoro 100 milijuna eura
Dalje je navedeno kako je ukupna vrijednost cijelog projekta Hrvatskih cesta skoro 100 milijuna eura, odnosno 96.012.678,88 eura, pri čemu su prihvatljivi troškovi u razdoblju od 2025. do 2028. godine 78.216.742,15 eura. Taj se iznos odnosi na sredstva Europskog fonda za regionalni razvoj, a prijavitelj je dužan osigurati 17,8 milijuna eura za financiranje neprihvatljivih troškova, stoji u točki Odluke Vlade.
Drugim riječima, od ukupne vrijednosti Projekta, neprihvatljivi troškovi su skoro 18 milijuna eura, dok u ostatak ulaze prihvatljivi troškovi projekta. K tome, u prihvatljive troškove projekta koji su financirani bespovratnim sredstvima ubraja se 24,2 miilijuna eura iz Europskog fonda za regionalni razvoj u 2026. godini, te 7,8 milijuna eura u 2027. i, konačno, 4 milijuna eura u 2028. godini. Ukupno, to je 36,013 milijuna eura bespovratnih sredstava u naredne tri godine.
– Plaćanja koja proizlaze iz obveza preuzetih u skladu s ovom Odlukom, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture dužno je kao obvezu uključiti u financijski plan u godini u kojoj obveza dospijeva, stoji u Odluci Vlade.
Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture dodijeljena je suglasnost za pokretanje postupka dodjele sredstava Europske unije u iznosu višem od deset posto iznad visine sredstava za Specifični cilj, a pod uvjetom da ukupna vrijednost dodjele sredstava ne prelazi 69,49 posto iznad visine raspoloživih sredstava EU fonda za regionalni razvoj, za isti specifični cilj. Tom se ministarstvu daje i preuzimanje obveza na teret državnog proračuna u razdoblju od 2026. do 2028. godine.
Bolja veza na TEN-T mrežu
Naknadno, u Obrazloženju je napomenuto da je cilj projekta izgraditi spomenutu dionicu do čvora TTTS. Dalje piše da se navedenom izgradnjom nastavlja realizacija već započete izgradnje ceste od Solina do Omiša.
– Prometnicom će se poboljšati veze na TEN-T mrežu, regionalna i lokalna mobilnost u vidu poboljšanja pristupačnosti manjih regionalnih središta i ruralnih područja, rasteretit će se postojeće prometnice te će se ukloniti usko grlo i povećati će se sigurnost prometa te će se povećati konkurentnosti lokalnih ekonomija putem bolje pristupačnosti drugim tržištima korištenjem novog prometnog pravca, stoji u Obrazloženju.
Za distribuciju prometnih tokova
Ukupna duljina dionice čvor Mravince – čvor TTTS iznosi 2,4 km, a projektirana je kao četverotračna cesta s dva odvojena kolnika. Ova dionica pružit će istočnu zaobilaznicu splitske i solinske aglomeracije te imati važnu ulogu u distribuciji prometnih tokova prije ulaska u centralna područja gradova Splita i Solina.
Podsjetimo, 2,5 kilometra između dva rotora, u zaleđu Solina i Splita koja bi se trebalo završiti do proljeća 2027. godine. Sve je dio većeg projekta koji se malo-pomalo gradi, a ‘totalni’ završetak očekuje se u 2030.. Inače, u rujnu je odabran izvođač za izgradnju 4,5 kilometara Dugi Rat-Omiš. Ta je dionica ‘teška’ 23,53 milijuna eura, a kako je tada izabrano, gradit će ju zajednički Texo Molior i Özgün İnşaat. Više o odgodama pročitajte ovdje.