Dogovorena gradnja najvećeg europskog postrojenja za uklanjanje CO2 iz zraka: Imat će učinak 40 milijuna stabala
Krenuo je veliki zamah zelene gradnje i to u Škotskoj koja je odlučila kreirati postrojenje koje će imati jedan učinak kao i 40 milijuna posađenih stabala. Iako gradnja najvećeg europskog postrojenja za uklanjanje CO2 iz zraka nije magično rješenje klimatskih promjena, ono definitivno ne odmaže ostalim inovativnim rješenjima za zelenu budućnost.
Gradnja pogona za uklanjanje ugljikova dioksida iz zraka planirana je na području sjeveroistočne Škotske koja je odabrana zbog velikog broja izvora obnovljive energije.
Svojim novim zelenim projektom Britanci i Kanađani namjeravaju ukloniti do milijun tona ugljičnog dioksida svake godine. Otprilike jednaka količina koliku na godišnjoj bazi iz zraka ukloni 40 milijuna posađenih stabala nestajat će zahvaljujući najvećem europskom pogonu takvog tipa, a prema trenutnim planovima za klimu zlokoban ugljični dioksid čuvat će se duboko ispod morskog dna u blizini škotske obale.
No, nova tehnologija nije oduševila kritičare koji, pomalo pesimistično, navode da ona nije magično rješenje za klimatske promjene.
Što Škoti planiraju?
Princip prema kojem bi novo zeleno rješenje trebalo funkcionirati temelji se na izravnom hvatanju zraka, a iza ideje o takvom načinu uklanjanja ugljičnog dioksida kreirale su britanska tvrtka Storegga i kanadska tvrtka Carbon Engineering.
Projekt DAC ili Direct Air Capture još uvijek je u povojima, a hoće li zaživjeti znat će se tek 2026. godine kada bi pogon trebao biti stavljen u funkciju. Prema navodima britanske tvrtke Storegga otvaranjem pogona za uklanjanje CO2 iz zraka otvorit će se i 300 novih radnih mjesta.
Iako projekt još uvijek nailazi na prepreke, poput pitanja financiranja, ako se njegova realizacija uspješno privede kraju bit će to najveći pogon tog tipa na području Europe, potencijalno i na svijetu.
Zašto se projekt mora realizirati?
Unatoč kritikama da britansko-kanadski projekt neće imati magičan učinak na rješavanje problema klimatskih promjena, riječ je o projektu koji se jednostavno mora realizirati. Potvrđuju to i nalazi Međuvladinog panela za klimatske promjene (IPCC) prema kojima, da bi svijet ostao siguran za život, porast globalnih temperatura do kraja stoljeća mora ostati ispod 1,5 Celzijevih stupnjeva što, iako ne djeluje značajno, itekako je. Naime, tijekom prošle godine izmjerene su temperature veće za 1,2 Celzijeva stupnja.
Kako se CO2 uklanja iz zraka?
Stoga se kao ključno rješenje problema nameće suzbijanje emisije stakleničkih plinova što je i cilj projekta izgradnje pogona za uklanjanje CO2 iz zraka. Ozelenjavanje planeta najjednostavnije je rješenje ovog gorućeg problema, ali ono više nije dovoljno zbog čega u priču uskače tehnologija.
– Čak i ako sve ostale mjere koje poduzimamo da bi se emisije umanjile, električna vozila, obnovljiva energija i slične aktivnosti, čak i ako one uspiju još uvijek ćemo trebati uklanjanje ugljika, navodi Steve Oldham, izvršni direktor Carbon Engineeringa, za BBC te dodaje da će ovakav plan biti značajan dio projekta postizanja nulte razine emisija u Velikoj Britaniji.
Projekt je potaknuo i interes naftnih kompanija koje CO2 mogu koristiti za ispiranje viška nafte iz osiromašenih bušotina. Ipak, plan za Škotsku s njima nema dodirnu točku.
– Ništa od onoga što ovdje uhvatimo, neće biti korišteno za vađenje dodatnog ugljikovodika. To nije poanta našeg posla. Nemamo nikakve veze s proizvodnjom ugljikovodika. Točka, navodi za BBC Alan James iz Storegga.
Projekt budućnosti i za budućnost
Iako je projekt predstavljen itekako pozitivno otvara se pitanje koliki će uistinu biti njegov učinak na klimatske promjene. Prema procjenama znanstvenika ako pogon bude naširoko primijenjen njegov utjecaj na planetu bit će itekakav.
Zagovornici projekta navode i njegove pozitivne aspekte za zrakoplovstvo i naftnu industriju kojima je iznimno zahtjevno smanjiti utjecaj na klimu. No, znanstvenici su po jednom ipak složni, koliko god ovaj projekt obećavao, toliko se ne smije osloniti isključivo na njega.