Pretraga

Kako rasporediti umjetnine u domu i zašto izbjegavati jeftine reprodukcije savjetuje umjetnik Vinko Vidmar

A- A+

“Biti bez umjetnosti je kao biti bez ljubavi” kažu. Ovo vrijedi za svaki aspekt našeg života pa tako i za interijere. Zašto je važno imati umjetnine u svom prostoru, zašto uopće toliko žudimo za njima, kako ih odabrati, ali i rasporediti te kako ih je on osobno rasporedio u svom domu, otkrio nam je umjetnik Vinko Vidmar.

Vinko Vidmar / foto: Privatna arhiva

Za početak smo našeg sugovornika zamolili da kaže koju riječ o sebi.

– Prije svega htio bih se zahvaliti na pozivu za intervju i pitanjima kroz koja bi mogli pomoći sličnim dušama u nevoljama te dati čitateljima stručan savjet kako se odnositi prema umjetninama u svome toplom domu. Već duži niz godina uz primarno zanimanje umjetnika bavim se i tehničkim postavom umjetničkih radova u prostorima likovnih galerija, muzeja, klubova i privatnih stambenih prostora, započinje Vinko.

Ovaj je umjetnik inače zaposlen na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku na Odsjeku za kreativne tehnologije te djeluje kao član uprave u udruzi Hrvatskog društva likovnih umjetnika Osijek.

– Kao primarno područje u umjetničkom izražavanju bih istaknuo kiparstvo, no izlažem u svim medijima vizualnih umjetnosti. Aktivno izlažem u galerijama i muzejima na području Republike Hrvatske i izvan, objašnjava naš sugovornik, također strastveni zaljubljenik u motocikle.

Vinkov rad / foto: Privatna arhiva

Umjetnost je gorivo

Koliko je vama kao umjetniku bitno da ste u svom domu okruženi ne samo likovnom umjetnošću, već umjetnošću općenito, zanimalo nas je.

– Najbolje bih to objasnio kroz inspiraciju i gorivo za rad. Primjerice glazba. Sveprisutna je, u automobilu, u uredu, na zabavama, pa čak i u onim manje sretnim trenucima, odlaskom najmilijih. Činjenica je da ne postoji živo biće na svijetu koje posjeduje sposobnost sluha, a da nije pod utjecajem ritma i glazbe. Ako čak pogledamo glazbu i likovnost, dijele nekoliko istih termina za isto značenje, primjerice ritam. Dok radim, stvaram, bilo riječ o konceptu ili oblikovanju materijala, volim da je glazba prisutna. Klasična, Rock, Rock and Roll, Funk, Blues…sve ovisi o raspoloženju, otkriva naš sugovornik.

Vinko po strani ne bi ostavio ni film.

– Neizostavan medij u našem domu. Tko ne voli dobar film, grickalice u krilu pa čak trosjedu i posteljini nije čovjek! Šalu na stranu, jedan od ljepših trenutaka je druženje obitelji uz filmsku zabavu, pogotovo u hladnije doba godine, ističe naš sugovornik.

Vinko / foto: Privatna arhiva

Potreba za umjetnošću prirodna je, ali je i plod odgoja

Koliko je bitno svim ljudima na svijetu da posjeduju umjetnička djela u svome domu jer netko neizraženog umjetničkog afiniteta će možda pomisliti kako je umjetnost tek puka dekoracija ili ju smatra nebitnom, bilo je naše sljedeće pitanje.

– Tu najviše spada odgovornost na nastavnike koji nas educiraju o tome kroz razdoblje školovanja i roditelje/odgajatelje koji zapravo implementiraju u nas odnos prema umjetninama, kao kućni odgoj. Smatram da svi komentari poput: “Ovo ko da je pikaso sliko“ ili „To je mogla moja baba nogom napravit“, čak i izrazi poput „lijepo“ ili „ružno“ često potječu tada kada nismo dovoljno educirani, te nismo kadri spoznati likovne karakteristike, obilježja, stil, tehniku i elemente likovnosti, objašnjava ovaj umjetnik.

No, nikada nije kasno za naučiti likovni govor. Postoje ustanove, udruge i organizacije koje se bave edukacijom, razni portali, YouTube kanali, galerije i muzeji gdje će nam stručni ljudi vrlo rado ponuditi odgovore na naša pitanja, kako bi nam likovna, odnosno vizualna umjetnost bila čitljivija i jasnija. Dovoljna je samo volja i razumijevanje za područje koje vas zanima i sve se može naučiti i usvojiti.

Uostalom, promatrajući stambeni prostor, dom, odnosno zidove kao da nam je prirodna potreba postaviti nekakav oblik dekoracije, nekad radi dekoracije, nekad radi sentimentalne vrijednosti, nekad radi umjetničke vrijednosti.

Vinkov rad / foto: Privatna arhiva

Ne kupujte jeftine reprodukcije, postoji bolje rješenje

– Htio bih se obavezno osvrnuti na reprodukcije koje se prodaju po trgovačkim centrima pod „slike“ i „skulpture“. Taj fenomen je izrazito štetan, a utječe na više područja. Prvenstveno, ukoliko posjedujete takvu reprodukciju, ona nema umjetničku niti materijalnu vrijednost, estetika takvog artikla nije na zadovoljavajućoj razini i neće vam nikada u potpunosti utažiti žeđ za posjedovanjem autentične slike ili skulpture, ističe Vinko.

Druga strana takve reprodukcije odnosno „slike“ su financije. Ukoliko se radi o manjim formatima cijena takvoga artikla je u prosijeku petsto kuna i više, većih formata i znatno više, što se bliži cijenama autentičnih umjetničkih radova mladih autora i studenata.

– Pozvao bih sve čitatelje da se upute u najbližu Umjetničku likovnu akademiju ili galeriju, da se obrate lokalnim udruženjima likovnih umjetnika te potraže autentični autorski umjetnički rad. Kupovinom takvoga rada dobivate izvorno intelektualno autentično djelo, isključivo po vašim željama ukoliko se radi o personaliziranoj narudžbi, dajete doprinos umjetničkom stvaralaštvu, te na posljetku, u vlasništvu imate rad koji posjeduje umjetničku i materijalnu vrijednost, savjetuje Vinko.

Izdvojeni članak

Slikarica Toni Mažuranić objašnjava kako rasporediti slike u domu: Otići u salon namještaja po sliku nije uvijek rješenje!

Rasporedite umjetnine u svom domu prema Vinkovim savjetima

Imate li neke savjete kako postaviti umjetnička djela u svoj životni prostor, bilo je naše posljednje pitanje. Naime, poželjeli smo doznati što najbolje odgovara dnevnom boravku i spavaćoj sobi, a što kuhinji pa čak u kupaonici jer neki smatraju da je i ova prostorija u domu dostojna umjetnosti.

– Uz radove domaćih i stranih aktualnih umjetnika, pod ruke su mi dolazili i renomirani radovi legendarnih umjetnika, poput Salvadora Dalia, Pabla Picassa, Joan Miroa, Antoni Tapiea, Andyja Warhola i drugih. Kroz nebrojene radove koje sam „objesio na zid“ izvukao sam jedinstven zaključak, a to je da svako djelo traži svoj specifičan izlagački prostor i vizualnu korelaciju s radovima međusobno i to treba poštivati u svakom postavu, objašnjava Vinko.

Tehnički postav radova bi ukratko opisao kao izrazito osjetljiv i precizan postupak gdje je osoba dužna poštivati izlagački prostor jednako kao umjetnička djela koja u njemu borave. S tom spoznajom i slijedom logike, određene prostorije poput kupaonice i kuhinje bi izbjegao kao prostor u koji su smješteni umjetnički radovi.

– Vjerojatno bih se u kupaonici poigrao više s izborom adekvatnih biljaka, dok u kuhinji začinskog bilja i odnosa tj. dizajna kuhinjskog namještaja uz pločice i rasvjetu. Razlog zašto bih izbjegao kuhinju i kupaonu je tehničke naravi, vezan uz vlagu, paru i ostale čimbenike štetne za umjetničke radove, no i za to postoji lijek. Primjerice u našoj kuhinji, na zid su postavljena dva uokvirena printa na kapa pločama, jedan s tekstom pisca autora Vibora Brkića Tota, dok je drugi reprodukcija analogne fotografije čija je autorica supruga Ena Janković Vidmar. Obje reprodukcije su iste tematike, povezanost kuće, obitelji, uspomena, ljubavi i prijateljstva, te smo kroz takav oblik uspjeli zadržati umjetnički aspekt i sentimentalnu vrijednost uz oplemenjivanje estetike, priča nam Vinko.

Vinkov rad / foto: Privatna arhiva

Ovako su Vinko i supruga ukrasili svoj dom

Prilikom uređenja svog doma, Ena i Vinko odlučili su u svaku prostoriju unijeti jedinstven stil i osjećaj koji s obzirom na funkciju ta prostorija zaslužuje.

– Bitno je reći da se kod nas radi o starijoj kući iz 30 – ih godina te da uskoro slijedi kompletna obnova kuće, od poda do krova, te je trenutni izgled postojan do obnove. No, spomenimo radnu sobu, ona je duhu 40-ih, ali je vidljivo dosta novijeg namještaja koji smo uspjeli povezati jednom bojom. Prostoriju koristimo kao radnu sobu i sobu za sastanke, te je jasno prisutan sadržaj polica sa stručnom literaturom. Usred prostorije dominiraju radni stol i stolna lampa koje ulaskom u sobu nameću dojam radne sobe i ureda. Specifičnost zidova u radnoj sobi je takva da nam je ostao jedan zid „slobodan“, te smo na njega postavili diptih većeg formata, slikara Hrvoja Duvnjaka, otkrio nam je Vinko.

Vinkova radna soba / foto: Privatna arhiva

Vinkova radna soba / foto: Privatna arhiva

Za kraj bi savjetovao čitatelje da se drže izreke „tri puta mjeri, jednom reži“, te da u dekoriranju doma i dizajnu ipak potraže stručnu ruku školovanog dizajnera.

– Isto tako, budite dosljedni stilu za koji ste se odlučili, jer jednom kad krenete ulagati sredstva, bitno je ostati oprezan i dosljedan odluci, ističe ovaj umjetnik.

Kako rasporediti umjetnine u domu i zašto izbjegavati jeftine reprodukcije savjetuje umjetnik Vinko Vidmar
Share via
Copy link
Powered by Social Snap