Top 10 najskupljih autocesta na svijetu: Betonske grdosije u koje su ‘ulupane’ milijarde
Kada se priča o globalnoj povezanosti većini na pamet najprije pada internet, te zračni i pomorski prijevoz. No, ove tri stavke bile bi slabe koristiti da nema cesta, konkretno, velikih autocesta diljem svijeta koje su najčešće prva stanica puta za sve robe i usluge. One prolaze ispod mora i kroz planine, a njihova tehnologija građenja iz godine u godinu postaje sve naprednija. Ali i skuplja. Istražili smo koje su trenutno najskuplje autoceste na svijetu i gdje se nalaze. Iznenađenje – jedna se nalazi u našem susjedstvu!
![moderna autocesta](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/moderna-autocesta.jpg)
moderna autocesta | foto: Freepik
Izgradnja autocesta od uvijek je bila složen pothvat obzirom da su one obično trebale premostiti – nepremostivo. Zbog tog uopće ne čudi da je njihova izgradnja skupa, posebno kada povezuju lokacije preko nepristupačnog terena.
Izgradnja trenutno najskuplje autoceste koštala je 18,8 milijarde eura, a na našoj Top 10 listi doznajte kako ju ostali konkurenti ‘prate’. Kao i na što su te milijarde utrošene.
10. Marina Coastal autocesta, Singapur – 3.4 milijarde eura
Marina Coastal je autocesta, koja uključuje prvi podmorski tunel u Singapuru, povezuje East Coast Parkway i Kallang-Paya Lebar Expressway s Marinom South i Ayer Rajah Expressway. Otvorena je za promet 29. prosinca 2013. godine. Izgradnja je pak započela 2008. godine. MCE je dio singapurske mreže brzih cesta, koja je jedna od najvećih na svijetu, te je prva singapurska podmorska brza cesta.
![Marina Coastal autocesta, Singapur](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Marina-Coastal-autocesta-Singapur-Pexsel.jpeg)
Marina Coastal autocesta, Singapur | foto: Pexsel
9. Bar-Boljare autocesta, Crna Gora – 3,7 milijarde eura
Autocesta Bar-Boljare je najveći građevinski projekt Ministarstva saobraćaja i pomorstva Crne Gore. Autocesta je uključena u međunarodnu cestovnu mrežu Europe, a povezuje nekoliko zemalja srednje Europe. Ova autocesta uključuje četiri trake u oba smjera, uz ograničenje brzine od 100 kilometara na sat. Velik dio autoceste, čak 60%, čine tuneli i mostovi zbog teškog crnogorskog terena. Ovo je najveći projekt ikada u Crnoj Gori, a više je puta isticano kako je ovu susjednu državu financijski ‘bacio na koljena’.
![autoput-bar-boljare](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/autoput-bar-boljare-Monteput.jpg)
autoput-bar-boljare | foto: Monteput
8. Transjapanski Ekspres – 4 milijarde eura
Ova japanska autocesta plijeni pažnju monumentalnim katnim mostovima i tunelima koji prolaze kroz slikovite i opasne planinske regije. U izgradnji najskuplja je dionica bila ona koja povezuje Osaku i Tokio. Procjena je da je koštala oko 4 milijarde eura, a ovoliki je trošak bio nužan obzirom na ekstremno zahtjevne tehničke zahvate, te na česte potrese koji su pratili gradnju. U ovom kontekstu treba reći i kako su u procesu korištene najnaprednije tehnologije za praćenje seizmičke aktivnosti i sigurnost prometovanja.
![autocesta](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/autocesta-Japan-scaled.jpg)
autocesta | foto: Freepik
7. Mon-Fayette autocesta, SAD – 5.4 milijarde eura
Autocesta Mon-Fayette povezuje međudržavnu cestu 68 s međudržavnom cestom 376. Ime je dobila iz kombinacije imena rijeku Monongahela i okrug Fayette koji su ključni lokaliteti kroz koje prolazi. Autocesta je građena kako bi povezala gradove koji proizvode koks i čelik u ovoj dolini, čineći je vitalnom za lokalno gospodarstvo. Početna točka ceste je Zapadna Virginija, a nastavlja se kroz Pennsylvaniju.
![Mon-Fayette autocesta](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Mon-Fayette-autocesta-Walsh-Group.jpg)
Mon-Fayette autocesta | foto: Walsh Group
6. Oresund most, Sweden – 5.7 milijarde eura
Oresundski most kombinacija je četverotračne ceste, mosta i tunela koji povezuje Kopenhagen i Malmo. Gradnja je započela 1995. godine, a most je pušten u promet 1. srpnja 2000. godine. Ovim mostom prolazi E20, međunarodna europska ruta koja uključuje i željeznicu. Ovaj cestovni i željeznički most jedinstven je u svijetu, a 2002. godine dobio je nagradu za izvanrednu konstrukciju.
![Oresund most](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Oresund-most-Skanska.webp)
Oresund most | foto: Skanska
5. Aljaška autocesta, Kanade/SAD, 7 milijardi eura
Aljaška autocesta izgrađena je tijekom Drugog svjetskog rata, a otvorena je 1948. godine kako bi povezala susjedne Sjedinjene Države s Aljaskom preko Kanade. Počinje na raskrižju s nekoliko kanadskih autocesta u Dawson Creeku i Britanskoj Kolumbiji, te vodi do Delta Junctiona na Aljaski, preko Whitehorsea, Yukon. Kada je dovršena 1942. godine, bila je dugačka oko 2.700 kilometara, ali je 2012. godine trasa smanjena na 2.232 kilometara zbog restrukturiranja autocesta koje su preusmjerile i izravnale mnoge dionice.
![Aljaška autocesta](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Aljaska-autocesta-Flickr.jpg)
Aljaška autocesta | foto: Flickr
4. Autocesta Sochi, Rusija – 8.7 milijarde eura
Autocesta Sochi izgrađena za potrebe održavanja Zimskih olimpijskih igara u Sochiju 2014. godine. Projektirana je kao odgovor na izazov povezivanja Adlera i Krasnaya Polyana gdje su se održavala natjecanja u skijaškim sportovima, a ove dvije točke u to vrijeme nisu bile adekvatno prometno povezane. Visoki troškovi djelomično su posljedica poteškoća u izgradnji zbog zahtjevnog terena u planinskom području.
![Sochi autocesta](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Sochi-autocesta-Pexels-scaled.jpeg)
Sochi autocesta | foto: Pexels
3. Dubai Sheikh Zayed Road, UAE – 10 milijardi eura
E11 je najduža cesta UAE, koja se proteže 558,4 kilometara od Al Sile, na granici između Abu Dhabija i Saudijske Arabije, do Ras Al Khaimaha. U Dubaiju je poznata kao Sheikh Zayed Road. Značajna je za okruge Trade Center First i Trade Center Second koji obuhvaćaju koridor od dva kilometra između Business Baya i kružnog toka Svjetskog trgovačkog centra, gdje ju s obje strane prate ‘zidovi’ od nebodera. Koštala je oko 10 milijardi eura, a povezana je s popularnim objektima poput Burj Khalife i Palm Jumeiraha.
![Dubai Sheikh Zayed Road](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Dubai-Sheikh-Zayed-Road-Pexels-scaled.jpeg)
Dubai Sheikh Zayed Road | foto: Pexels
2. The Big Dig, SAD – 14,8 milijardi eura
Big Dig autocesta je ukopana ispod Bostona. U vrijeme gradnje slovila je za jednu od najizazovnijih konstrukcija svih vremena. Projektanti i graditelji isprva su mislili da će 2,8 milijardi eura biti dovoljno za završetak posla. No, naposljetku, ukupni trošak porastao je na 14,8 milijardi eura. Zbog ovoga uloga dugo je slovila za najskuplju autocestu u povijesti.
![The Big Dig](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/The-Big-Dig-Flickr.jpg)
The Big Dig | foto: Flickr
1. Hong Kong – Zhuhai – Macau (HZMB), 18,8 milijardi eura
Ovo je sustav modernih prometnica od 55 kilometara koji čini niz od tri mosta s užadima, podmorski tunel i četiri umjetna otoka. To je i najduži pomorski prijelaz i najduža fiksna veza na otvorenom moru na svijetu. HZMB se proteže preko kanala Lingding i Jiuzhou, povezujući Hong Kong i Macau sa Zhuhaijem, glavnim gradom na delti Biserne rijeke u Kini. Projektiran je da traje 120 godina, a izgradnja je koštala 18,8 milijardi eura.
![Hong Kong – Zhuhai – Macau](https://baustela.hr/app/uploads/2025/02/Hong-Kong-–-Zhuhai-–-Macau-Flickr.jpg)
Hong Kong – Zhuhai – Macau | foto: Flickr
Doznajte ovdje koji su najviši europski neboderi, grandiozni projekti s veličanstvenim pogledom.