Nakon sanacije opet radovi na željezničkom mostu, za 4,3 milijuna dobiva nove tračnice
Željeznički most Sava-Jakuševac zagrebački je savski most vjerojatno najviše prepoznatljiv po kontroverzi iz 2003. godine. Tada je, pred ulaskom na most strojovođa odlučio zaustaviti teretni vlak zbog deformiranog izgleda kolosijeka. Stupovi mosta počeli su neravnomjerno slijegati u korito rijeke pa je most nešto kasnije saniran, a sada mu se spremaju novi radovi. U planu je rekonstrukcija kolosijeka za skoro 4,5 milijuna eura, a naručitelj su Hrvatske željeznice. Zamjena tračnica izvest će se po strogim propisima struke.
Željeznički most Sava-Jakuševec dvokolosiječni je savski most sagrađen 1968. godine godine prema projektu Ljubomira Jevtovića. Vjerojatno najpoznatija priča vezana za ovaj most ona je kada je dana 30. rujna 2003. godine nailaskom na most strojovođa zaustavio teretni vlak sa 26 vagona primijetivši nepravilnosti na pruzi, do kojih je došlo zbog neravnomjernog slijeganja u rijeci Savi. Nakon toga, most je 2010. i 2011. saniran, a sada dobiva nove tračnice.
Radovi na gornjem ustroju
Naručitelj Hrvatske željeznice pokrenuo je postupak nabave vrijedan 4.316.500 eura u kojem traži izvoditelja koji će rekonstruirati željeznički kolosijek mosta prema Jakuševcu. Na mostu pruge M401 Sesvete-Sava Rasputnica u planu je rekonstrukcija tračnica, točnije gornjeg ustroja mosta.
Konkretno, predmet nabave za most predviđa radove zamjene postojeće mosne građe novom, zamjenu kolosijeka, izmještanje i ugradnju skretnice, te usklađenje kontaktne mreže. Predviđena je i izvedba građevinskih i elektromehaničkih radova, kao i usklađenje te zaštita SS i TK uređaja.
Glavni problem instalacije
Prije početka radova, izvođač će morati dobro pripaziti na podzemne instalacije za koje ne postoji jamstvo da su u nacrtima točno ucrtane.
– Prije početka radova na podzemnim instalacijama izvođač mora kontaktirati sve vlasnike pojedinih instalacija, izvršiti pregled trase, locirati komunalne instalacije probnim prekopima te izvoditi radove u skladu sa zahtjevima i uz nadzor pojedinih vlasnika instalacija. Izvođač snosi sve troškove vezano uz nadzor te svaki tim Izvođača mora na mjestu izvođenja radova posjedovati detektor za lociranje instalacija (cijevi i kabela), kojima će snimiti stanje svih pronađenih instalacija te ih ucrtati u uzdužni profil iz nacrta, stoji u postupku javne nabave, a osim navedenih, izvođaču će pripasti i dužnost da u okviru ugovorene cijene ugradi i održava sve ceste i gradilišne putove potrebne za izvođenje radova.
Propisana kakvoća proizvoda
Radovi će se pritom izvoditi u skladu sa svim zakonima i mjerama zaštite okoliša, od buke i vibriranja, mjerama gospodarenja otpadom te svim drugim potrebnim mjerama. Prije početka radova, izvođač će biti dužan u prisutnosti nadzornog inženjera organizirati pregled skretnica predviđenih za ugradnju, da bi postupak mogao krenuti.
Za potrebe projekta, nabavljat će se tračnice koje će trebati u svemu zadovoljiti odredbe norme HRN EN 13674-1 najnovijeg izdanja. Uz to će se ugrađivati tračnice koje moraju biti proizvedene odgovarajućom tehnologijom kako bi se dostigla visoka kakvoća. Propisani su svi temeljni uvjeti proizvoda i kakvoća materijala.
– U svim proizvodnim pogonima mora biti uspostavljen odgovarajući sustav kontrole kvalitete u skladu s pripadajućim međunarodnim normama. Sva ispitivanja i provjere kakvoće obavljaju se na mjestu proizvodnje sukladno normi HRN EN 13674-1. /Oblik i mjere tračnice tipa 49E1 u skladu s internim strukovnim normama HŽN G1.002/1 (tračnica tipa 49E1) ili jednakovrijedno, navodi opis predmeta nabave.
Striktno su propisani i uvjeti ugradnje, odnosno polaganja tračnica, regulacije kolosijeka, kao i postupka završnog zavarivanja tračnica. Nakon ovih postupaka predviđeno je reprofiliranje koje se također obavlja sukladnoj zadanoj normi.
Djelo Tehnogradnje
Napominjemo, most na kojemu će se izvoditi izmjena kolosijeka nalazi se sjevernozapadno od naselja Mičevca, odnosno između Žitnjaka na sjeveru i Jakuševca na jugozapadu. Izgrađen je prema projektu Ljubomira Jevtovića, za smjer pruge Čulinec-Velika Gorica.
Konstrukcija mosta sastoji se od punostijenih čeličnih nosača konstantne visine 2,8 i 3,8 metara, s rasponima, dok je most ukupno dug 440,75 metara, a širok 11,7 metara. Kolnik je u najvećem dijelu otvoren, a samo na krajevima zatvoren zastorom od tučenca. Radove na rasponskoj konstrukciji izveo je Đuro Đaković, a radove na donjem ustroju Tehnogradnja iz Maribora.
Saniran je 2010. i 2011. Godine nakon što je strojovođa pred mostom zaustavio teretni vlak sa 26 vagona. Do takvog izgleda mosta došlo je uslijed neravnomjernog slijeganja stupa u riječnom koritu, zbog čega je kolosijek deformiran. Za vrijeme sanacije, preko mosta je bio obustavljen željeznički promet, a mostom se ponovno krenulo prometovati krajem 2011. godine.
Kako je gradila poznata Industrogradnja koja je ‘žarila i palila’ u vrijeme završetka ovog željezničkog mosta, pročitajte ovdje.