Što ruši vrijednost nekretnine? Ako ovo zanemarite ništa od prodaje za top cijenu
Kada dođe vrijeme za prodaju stambene nekretnine, ili, još bolje, kada se prvi put pojavi misao kako je to nešto što će se dogoditi u budućnosti, vrijeme je za posvetiti se životnom prostoru na drugačiji način u odnosu na svakodnevnicu. Pripremiti kuću ili stan za prodaju nije lako, ali još je teže postići maksimalnu cijenu. Istražili smo, na što potencijalni kupci posebno obraćaju pažnju prilikom razgledavanja za kupnju, a da bitno može umanjiti vrijednost nekretnine.
Najčešći razlozi za prodaju nekretnine je promjena potreba kada su u pitanju kvadratura i sobnost, a ne koliko netko voli i/ili cijeni svoj dom. Stoga je razumljivo da prodavatelj i kupac nekretninu gledaju drugim očima, te imaju različitu predodžbu o realnoj vrijednosti. Tako su neke male stvari očima jednih plus, a drugih minus.
Istražili smo na što potencijalni kupci posebno obraćaju pažnju prilikom razgledavanja za kupnju, a da bitno može umanjiti vrijednost nekretnine. Riječ je stavkama koje treba dovesti u red kada se želi postići maksimalna tržišna cijena.
Zanemarivanje redovnog održavanja
Kada se dugo živi u nekom prostoru, na neke male nesavršenosti lako se naviknuti i zanemariti koliko one utječu na funkcionalnost i estetiku prostora. No, njih će potencijalni kupac odmah uočiti.
Mrlje na prozorskim fugama, rasklimane šarke na vratima, rupice u fiksnim komarnicima, klimave ručke na ormarićima, pregorjela žarulja svjetiljke u hodniku, istrošene podne obloge i prljavi zidovi stavke su na koje posebno treba obratiti pažnju.
Neke od njih, poput, primjerice ručki na ormarićima i islužene žarulje, novom vlasniku u teoriji ne znače ništa jer će ih ionako promijeniti, ali ostavlja snažan dojam da se o kući nije vodilo računa. Što pak vodi ka pitanju: U kakvom je tek stanju ono što ne vidimo? I tu se ponuda za kupnju smanjuje.
Poseban naglasak treba staviti na najvećeg krivca za rušenje cijene nekretnine – plijesan. Dovoljno je tek par točkica na kupaonskim silikonskim spojevima ili pak u kutu stropa prostorije koja se ne koristi često da nekretnina u očima kupca strmoglavo padne.
Neuspješni DIY projekti
U ovoj kategoriji razlikujemo dvije situacije – DIY projekte koje ste već obavili i one koje planirate obaviti kao pripremu za prodaju nekretnine. Naime, dok stari projekti moraju na popravi, o novima treba dobro razmisliti.
Primjerice, ako ste prije 10 godina sami postavljali pregradu od knaufa i taj posao niste baš najbolji obavili pa se sada kroz boju na zidovima naziru spojevi, imate problem. Kupci će to vidjeti kao veliku crvenu zastavu i zapitati se kakva je uopće kvaliteta ostalih zidova u kući. Angažirajte knauf majstora da to popravi. Ako vam nije uspjelo kako treba prvi put, ne treba riskirati još jednom.
Druga je situacija kada želite DIY projektom podići vrijednost kuće. Ma koliko mislite da ste vješti i iskusni, morate znati da kod DIY projekta uvijek nešto može poći krivo, te da potencijalno možete napraviti više štete nego koristi. Odnosno umjesto podići vrijednost nekretnine – smanjiti ju.
Dobar primjer je samostalno postavljanje laminata, odnosno izmjena podne obloge. Kako je riječ o naizgled jednostavnom poslu mnogi dođu u napast da ga obave sami. No, treba znati da ako ovaj posao već niste radili, prvi puta ga se sigurno ne bi trebali uhvatiti pred prodaju kuće. Velika je šansa da ćete uložiti dosta novca i truda, a da ćete na kraju dva puta kupovati materijal i morat platiti majstora.
Preinake i dogradnja
Na ovu su stavku kupci posebno osjetljivi, posebno ako se preinake i/ili dogradnja nastoje sakriti. Stoga treba biti iskren. Ako ste u unutrašnjosti kuće pregrađivali zidove u odnosu na originalni plan, to svakako treba reći, uz napomenu od kojeg su materijala.
Isto se odnosi na dogradnje, poput šankova, kuhinjskih otoka (posebno ako su spojeni na instalacije), stepenica, pristupnih rampi. Kada ih sami spomenete, uz način na koji su konstruirani, oni mogu postati nešto što će podići vrijednost doma. No, ako iz kupci samostalno otkrivaju pitat će se zašto se dogradnju zatajili.
Posebno oprezan treba biti s dogradnjama poput ostava, zimskih vrtova, vanjskih stepenica za odvojeni ulaz, vrtnih kućica, ograda viših nego li to propisuje zakon. Isto kao u slučaju preinaka, trebate potencijalnog kupca informirati kada su dogradnje obavljene, da li za njih imate dozvole, koje su njihove prednosti.
Ako je riječ o dogradnji ‘bez papira’ trebate to napomenuti, bez obzira što možda imate dogovor sa susjedima zbog kojih vas nitko nije prijavio inspekciji. Budućim kupcima se potom treba dati izbor uklanjanja ilegalne dogradnje o vašem trošku prije preuzimanja nekretnine.
Intenzivna personalizacija prostora
Iako će novi vlasnici kada uđu u novu nekretninu prostor sami urediti i stoga se čini nevažnim kakve su boje zidovi kroz kuću, to u praksi tako ne funkcionira. Čuli ste već da je prvi dojam sve? To je uistinu tako. A taj prvi dojam bit će bolji ako je prostorija neutralnog izgleda, čistih i svijetlih zidova, bez posebnih ukrasa.
Najgore što možete napraviti za vrijednost svoga doma je personalizacijom prostora onemogućiti kupca da stvori viziju kako će neka prostorija izgledati nakon što on useli. To se često događa kada primjerice u dječjom sobi imate preko cijelog zida mural likova iz Diseny crtića. Ili u dnevnoj sobi zidove intenzivne boje koja nije za svakog. Boje snažno utječu na stvaranje osjećaja ugode. Ona koja vas veseli, nekome možda stvara izuzetnu nelagodu.
Treba znati i da vrijednost doma često ‘ruše’ tematske prostorije. Primjerice, terasa uređena kao tiki soba može nekoga odmah odbiti ili privući, sredine obično nema. Isto je i s prostorijama koje imaju izrazito ‘morsku’ temu ili pak imaju neki nesvakidašnji sadržaj. Poput velikih lustera, statua, neobičnog osvjetljenja.
Ako ste sigurni da vaš stambeni prostor ide na prodaju, skupite snage, okrečite zidove u bijelo i izmjestite iz prostora komade koji imaju pretjeranu osobnost.
Zapuštena okućnica
Jednom se kada potencijalni kupac nađe ispred nekretnine koju uzima u obzir za kupnju, zadnje što želi vidjeti je o neuredan travnjak ili prilaz od opločnjaka obrastao u korov. Zato prije pokazivanja kuće treba misliti i na uređenje okućnice. Pokositi travu, pokupiti smeće, šmrkom isprati stazu i prostor za parkiranje najmanje je što se mora učiniti.
Već smo spomenuli kako prvi dojam može smanjiti cijenu kuće, a prvi dojam o kući stvara se zapravo i prije ulaska u sam prostor. Neuredna okućnica može čak i presuditi kod donošenja odluke o kupnji uopće.
Dodatno, vrijednost kuće mogu umanjiti i prljava vrata i prozori s vanjske strane, kao i ako kupca dočekate s širom otvorenim garažnim vratima iz kojih viri nered. S druge strane vrijednost nekretnine može bitno povećati: praktično zvono na vidnom mjestu, diskretno ukrasno bilje uz vrata i poseban prostor za odlaganje kanti za otpad.
Što uzrokuje električni požar u domu i kako minimalizirati rizik doznajte ovdje.