Pretraga

Tržište nekretnina u Zagrebu cvijeta: Kupoprodaja u zadnjih 10 godina porasla za 35 posto

A- A+

Unatoč poskupljenju građevinskog materijala, zemljišta i energenata, u 2022. itekako se gradi. Agencije za nekretnine od 2016. bilježi godišnji rast kupoprodaja od 10 posto, dok u posljednjih deset godina bilježe rast do 35 posto, rekla je Paula Helena Martinović iz agencije za nekretnine Eurovilla u novoj epizodi Koordinacije. Ipak, korona i potres snažno su utjecali na hrvatsko tržište.

Neven Mikec, Paula Helena Martinović i Igor Jurčević | Foto: Koordinacija

To je potvrdio i Sven Müller iz tvrtke Strabag Hrvatska. Rekao je kako je pandemija promijenila navike građana koji su manje putovali, a više štedjeli te štednju pretvarali u kupnju nekretnine koje nisu bile prvenstveno namijenjene stanovanju.

Danas kupac u cijeni jednog kvadrata stana novogradnje u širem centru Zagreba prosječne vrijednosti 3000 eura plaća desetak stavki među kojima su troškovi gradnje, porez, doprinosi i takse, troškovi zemljišta, financiranja i prodaje, a 10 % odnosi se na dobit investitora. Ako se ostvari od 10 do 15% dobiti, tada investitori govore o uspješnoj investiciji. Uz povećanje troškova gradnje i materijala poput čelika, plastike, izolacijskih materijala, može doći i do 10% skuplje gradnje.

U slučaju da je kupac ugovorio posao prije porasta cijene gradnje, hoće li postojeći ugovor ostati na snazi najčešće ovisi o fleksibilnosti ugovornih strana.

– U pravilu je kupac u povoljnoj ugovornoj poziciji pa tako investitoru neće biti jednostavno na bilo koji način tu cijenu mijenjati, zaključio je Tomislav Sadrić iz tvrtke BDV Legal.

Izdvojeni članak

[VIDEO] Za digitalizaciju građevinarstva ključna je podrška top menadžmenta

‘Nove generacije kupaca sve manje žele nešto posjedovati, žele živjeti i doživjeti’

Iako se često govori o previsokim cijenama stanova, često su one niže u odnosu na cijene stanova u zapadnoj Europi. Statistike pokazuju da 70% kupaca stanove plaća gotovinom, odnosno novcem koji su zaradili prodajom obiteljske ostavštine. Tako prosječan kupac traži manji stan do 70 kvadrata novogradnje, a najviše traži dio grada koji gravitira prema centru. Kupac je danas zahtjevniji i informiraniji, samostalniji te zna što traži na tržištu.

– Nove generacije kupaca sve manje žele nešto posjedovati, žele živjeti i doživjeti, ne traže više nekretninu samo za stanovanje, nego za življenje, govori direktor tvrtke VMD Model Neven Mikec.

Neven Mikec, VMD Model | Foto: Koordinacija

Unatoč snažnom utjecaju pandemije koronavirusa i potresa na povećanu potražnju, na porast troškova gradnje, na smanjenu ponudu stanova i nedostatak lokacije za gradova, Mikec je pohvalio kvalitetnu gradnju u Hrvatskoj koja može biti primjer drugim europskim i svjetskim metropolama, ali i pozvao na odgovornost prema kupcima i kooperantima.

– U uspješnom poslu ne smije biti raskoraka između onoga što ste obećali i onoga što je napravljeno, rekao je i dodao da priča ne staje izgradnjom objekta jer i tada postoji odgovornost prema praćenju projekta i održavanju objekta.

Zagreb vapi za obnovom i investicijama

Koliko dugo kupac traži nekretninu, toliko dugo investitor traži lokaciju pogodnu za gradnju. O iskoristivosti zemljišta, riziku za investitore, ali i pravilnom čitanju prostornih planova govore projektant Frane Dumandžić (NFO) i investitor Igor Jurčević (ZAGREB RENT). Zagreb se prostorno širi i unatrag 20-ak godina nekoliko naselja, kao što su Dubrava, Novi Zagreb, okolica Arene, Jarun i Špansko, postali su pravi mamac za investitore.

Igor Jurčević, Zagreb Rent | Foto: Koordinacija

No, problem nastaje u samom centru grada gdje je potres učinio svoje.

– Postojeće zgrade treba rušiti i graditi ispočetka, smatra Jurčević, no stručnjaci savjetuju da se oštećene zgrade adaptiraju i obnavljaju.

Hrvatsko tržište prate velike amplitude potražnje i ponude stanova, variraju cijene zemljišta, poskupljuju cijene građevinskog materijala i energenata, a Zagreb vapi za investitorima koji će prepoznati priliku za ulaganje i izgradnju 100 000 stanova.

Copy link
Powered by Social Snap