Pretraga

Gradi se mega tunel, postat će najduži na svijetu, ispod Alpa će spajati dva velika grada

A- A+

U sklopu željezničke pruge Lyon – Torino, koja je važan dio opterećenog Mediteranskog koridora, gradi se najduži bazni tunel na svijetu – Mont d’Ambino. Bit će dugačak 57,5 kilometara, prolazit će ispod Alpa, a njegova izgradnja koštat će osam milijardi eura. Zahvaljujući suvremenim strojevima za bušenje tunela, trenutačno je u poodmaklog fazi izgradnje. Očekuje se da će tunel biti završen 2033. godine, a kada bude pušten u promet znatno će skratiti vrijeme putovanja.

Tunel Mont d’Ambino | Foto: Cinea/Caroline Moureaux/Canva

U srcu Mediteranskog koridora već neko vrijeme se užurbano gradi najduži željeznički bazni tunel na svijetu Mont d’Ambino, koji će spajati gradove Lyon i Torino, piše na službenoj stranici Cinea-e, izvršne agencije Europske komisije. Riječ je o vodećem infrastrukturnom projektu transeuropske prometne mreže koji će se sastojati od 57,5 kilometara dugog željezničkog tunela ispod Alpa – za prekogranični dio između Italije i Francuske.

Važan europski koridor

Pruga Lyon-Torino bitan je dio Mediteranskog koridora, jedna je od devet željezničkih ‘osovina’ koje pripadaju europskoj Ten -T mreži. Bazni tunel Mont d’Ambino, koji je glavna komponenta prekogranične dionice, trenutačno je u poodmakloj fazi izgradnje, a sufinanciraju ga Italija, Francuska i Europska unija. Nalazi se između francuske pokrajine Mauriene i talijanske doline Susa – u zajedničkom dijelu kako je definirano Međunarodnim ugovorom iz 2012. godine.

Izdvojeni članak

Otvara se tunel koji će nakon 50 godina ponovno spojiti dvije europske zemlje

Nova željeznička linija i tunel uvelike će promijeniti prometovanje ovim dijelom Europe – rasteretit će cestovni promet i smanjiti njegov negativne učinke na okoliš. Ujedno će postati i glavni element lokalnog, nacionalnog i europskog prometnog sustava koji će skratiti vrijeme putovanja – osiguravajući značajna poboljšanja u tranzitnom vremenu.

Strelovit napredak radova

Prema očekivanjima, projekt će biti dovršen do 2033. godine, a kada budu pušten u promet, omogućit će vlakovima da putuju ravnom prugom. Do kraja prošle godine, radovi su strelovito napredovali. Od 164 kilometara tunela, od kojih je bazni Mont d’Ambino, iskopano je ukupno 39,5 kilometara, od čega više od 15 kilometara baznog tunela.

U sklopu projekta bit će izgrađene dvije jednokolosiječne cijevi, četiri ulazna tunela i 204 sigurnosne obilaznice. Svi ugovori o građevinskim radovima su potpisani, a trenutačno je u funkciji čak deset velikih gradilišta.

Izdvojeni članak

Nakon deset godina radova otvara se nekoć najduži alpski tunel, ali gradilište se ne zatvara

Napredne mehaničke ‘krtice’

Tijekom 2024. godine radove su ubrzali napredne mehaničke ‘krtice’, suvremeni strojevi za bušenje izrađeni po narudžbi. Oni omogućuju brzo i sigurno kopanje pod zemljom. Čak pet od sedam strojeva za bušenje tunela koji će kopati tunel, trenutačno su na gradilištima.

Također, primjenom načela kružnog gospodarstva, više od 50 posto iskopanog materijala ponovno će se upotrijebiti – za izgradnju unutarnjih betonskih blokova tunela. Time će se smanjiti otpad i smanjiti troškovi za zaštitu okoliša.

Najduži na svijetu

Sa svojih 57,5 kilometara, Mont d’Ambino postat će najduži željeznički tunel na svijetu. Za sada prvo mjesto drži švicarski Gotthard dužine 57,1 kilometar. Procijenjeni ukupni trošak projekta iznosio je osam milijardi eura, ali prošle godine su se troškovi podigli na 11 milijardi eura. Ovog ljeta smo pisali o najvećim gradilištima u Europskoj uniji, a više o svemu tome pročitajte ovdje.

Izdvojeni članak

Ovi tuneli iz II. svjetskog rata bili su ručno građeni, sada postaju James Bond milijunska atrakcija

 

Inače, najduži tuneli na svijetu su vodoopskrbni tuneli – akvedukt Delaware u SAD-u, dugačak 137 kilometara te Päijänne Water Tunnel u Finskoj, dugačak 120 kilometara. S druge strane, najduži metro nalazi se u kineskom gradu Suzhou. Izgrađen je 2023. godine, a dugačak je gotovo 87 kilometara. Zanimljivo, pet najdužih metroa nalazi se u Kini, dok je na šestom mjestu onaj u Moskvi.

Copy link
Powered by Social Snap