Pretraga

Ovo je najnovija austrijska inovacija: Modularni željeznički sustav bez balasta koji mijenja građevinsku ‘igru’

A- A+

Građevinski projekti postaju sve zahtjevniji, a suvremene tehnologije i inovacije ključni su odgovor na te izazove. Jedan od takvih inovativnih sustava je Slab Track, modularni željeznički sustav bez balasta koji je PORR razvio u suradnji s Austrijskim saveznim željeznicama. Ovaj sustav koristi predgotovljene betonske ploče s elastičnim slojem, omogućavajući brzu, preciznu i dugotrajnu ugradnju tračnica s minimalnim održavanjem. Osim što smanjuje buku i vibracije, Slab Track olakšava radove čak i u zahtjevnim prostorima, čineći ga idealnim rješenjem za moderne željezničke i metro sustave.

Slab Track Austria | Foto: PORR

Građevinski projekti danas postaju sve složeniji i zahtjevniji, pa se od građevinskih tvrtki očekuje stalna inovativnost i prilagodba. Upravo zbog toga je razvijen Slab Track, poznat i kao PORR-ov elastično poduprti sustav željezničkih tračnica bez balasta. Ovaj sustav nastao je u suradnji PORR-a i Austrijskih saveznih željeznica (ÖBB), a temelji se na modularnim, predgotovljenim betonskim pločama koje imaju integrirani elastični sloj za podupiranje tračnica. Namijenjen je primjeni na brzim, konvencionalnim željezničkim linijama, kao i na metro sustavima.

Inače, PORR je jedna od najznačajnijih građevinskih kompanija u Europi, poznata po svojoj visokoj kvaliteti, inovativnim pristupima i efikasnosti u realizaciji projekata. Nedavno je ta tvrtka odabrana kao glavni izvođač radova za izgradnju najdužeg željezničkog tunela u Poljskoj, o čemu smo pisali ovdje.

Kako sustav funkcionira?

Prvi primjerak Slab Track Austria sustava izgrađen je 1989. godine u Langenlebarnu u Austriji, a od tada se koristi na mnogim željezničkim linijama diljem Europe i Azije. Ovaj modularni sustav pločastih tračnica omogućava visok stupanj prilagodbe i jednostavnu proizvodnju u kontroliranim tvorničkim uvjetima, što skraćuje vrijeme izvedbe na gradilištu i osigurava trajnu kvalitetu.

Srce sustava je elastično poduprta montažna ploča dimenzija 5,2 x 2,4 metra, postavljena na čvrstu osnovnu strukturu – bilo da se radi o tunelu, mostu ili drugoj stabilnoj podlozi. Ploče se učvršćuju na tanki sloj samozbijajućeg betona (SCC) koji omogućava homogeno vezivanje bez vibriranja betona, što je ključno za precizno postavljanje tračnica i očuvanje trase. Konusni otvori djeluju kao sidra koja ploču čvrsto drže na mjestu i sprječavaju pomake. Za razliku od klasičnih sustava pragova, Slab Track Austria ploče mogu imati otvorene dijelove za pristup reviziji i druge tehničke potrebe, čime se olakšava održavanje i fleksibilnost sustava.

Slab Track Austria | Foto: PORR

Slab Track Austria | Foto: PORR

Prednosti i kompatibilnost

Sustav je testiran i dokazan u kombinaciji s pričvrsnim elementima različitih proizvođača, kao što su Vossloh i Schwihag, a kompatibilan je i s drugim pričvrsnim sustavima. Ovisno o potrebama, ploče se mogu opremiti dodatnim funkcijama poput zaštite od iskliznuća, što ubrzava instalaciju i smanjuje troškove.

Slab Track Austria može se ugrađivati na različite vrste stabilnih podloga – od povišenih dionica na mostovima, preko terena do tunela. Ploče se izrađuju u tvornici pod strogim kontrolama kvalitete, što omogućuje konstantno visoku razinu proizvoda i olakšava njihovu preciznu ugradnju na terenu. Svaka ploča označena je bar kodom za učinkovitu logistiku i praćenje.

Ugradnja PORR pločaste staze

Instalacija PORR pločaste staze provodi se kroz nekoliko važnih faza. Prvo se točno mjere i označavaju točke na terenu, nakon čega se postavlja armatura i, prema potrebi, drenažne cijevi na temelju kolosijeka. Zatim se ploče prevoze na mjesto ugradnje i postavljaju s velikom preciznošću od oko jedan centimetar. Nakon toga slijedi postavljanje dugih tračnica i podešavanje kolosijeka, te montaža bočne oplate. Završni korak je betoniranje pomoću samozbijajućeg betona, nakon čega se provodi kontrola i validacija kvalitete izvedenog rada.

Iako je preporučljivo ugraditi dugačke zavarene tračnice već na početku, sustav Slab Track Austria omogućuje i montažu ploča bez postavljene tračnice. U tom slučaju, tračnice se mogu postaviti naknadno, čim postanu dostupne, bez gubitka preciznosti ili dodatnih komplikacija. Ova fleksibilnost čini sustav vrlo prilagodljivim velikim projektima gdje se isporuka tračnica može otegnuti.

Slab Track Austria | Foto: PORR

Slab Track Austria | Foto: PORR

Mogućnosti i prednosti sustava

PORR ploče izrađene su s iznimnom preciznošću, što omogućuje jednostavnu ugradnju razne dodatne opreme kao što su ploče za prigušivanje buke, zaštitne ograde ili odbojnici, bez potrebe za dodatnim radovima na licu mjesta. Posebno su razvijena rješenja za mostove, gdje se mogu apsorbirati pokreti u zglobovima i tako osigurati dugotrajnost i sigurnost konstrukcije. Isto tako, sustav se može prilagoditi skretnicama i križanjima, pa je pogodan za korištenje na brzim željezničkim linijama i metro sustavima, gdje je neophodna preciznost i dugotrajnost.

Ovaj sustav pločastih tračnica zahtijeva minimalno održavanje tijekom cijelog vijeka trajanja, što je više od 60 godina. Njegova elastična konstrukcija učinkovito smanjuje vibracije i buku, pružajući dodatnu udobnost i sigurnost. Zbog kompaktnih dimenzija, ploče se mogu ugraditi i u zahtjevnijim prostorima s ograničenim prostorom. Instalacija je brza i točna jer se većina radova odvija u tvornici, što smanjuje vrijeme provedeno na gradilištu i omogućuje radove čak i za vrijeme obustave željezničkog prometa. U slučaju oštećenja, ploče se mogu lako zamijeniti ili popraviti, a sustav također omogućuje pristup revizijskim i servisnim otvorima koji su važni za održavanje. Izrada i montaža u kontroliranim uvjetima značajno smanjuju rizik od grešaka, a završna obrada ploča je visoke kvalitete, što omogućuje daljnju preciznu ugradnju dodatne opreme.

Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap