Susjedi grade još jednu brzu cestu: Imat će čak 15 mostova i tri tunela
Veliki cestovni projekti u susjednoj Bosni i Hercegovini nastavljaju se punim intenzitetom. Među najavljenim infrastrukturnim zahvatima izdvaja se nova dionica brze ceste Nević Polje – Turbe, čija je izgradnja u pripremnoj fazi. Trasa će biti duga gotovo 12 kilometara, a prema studiji utjecaja na okoliš koju je izradio ZGI Mostar, predviđena je izgradnja čak 15 mostova i vijadukata, tri tunela, jednog potputnjaka te jednog natputnjaka. Ova dionica predstavlja ključni segment planirane brze ceste Lašva – Nević Polje – Jajce, prometnog pravca koji će imati presudnu ulogu u povezivanju središnjeg dijela zemlje s postojećom mrežom autocesta, ali i s europskim prometnim koridorima.

autocesta | unsplash
U susjednoj Bosni i Hercegovini ceste se grade punom parom, a brojni infrastrukturni projekti poprimaju konkretne obrise. Među najznačajnijima su novi koridori, autoceste i brze ceste koje sve više oblikuju prometnu kartu zemlje. Kako navodi portal ekapija.net, planirana je izgradnja još jedne važne dionice, brze ceste Nević Polje – Turbe, čime se dodatno osnažuje prometna povezanost središnje Bosne.
Nova trasa počinje od petlje Nević Polje, a ukupna duljina dionice iznosit će 11,43 kilometra. Prema studiji utjecaja na okoliš, koju je izradio ZGI Mostar, na trasi će biti izgrađeno čak 15 mostova i vijadukata, tri tunela, jedan potputnjak te jedan natputnjak. Ovakva složenost terena i projektne dokumentacije govori o tehnički zahtjevnom i strateški važnom zahvatu.
Povezivanje Lašve, Nević Polja i Jajca
Ova dionica čini ključni segment planirane brze ceste Lašva – Nević Polje – Jajce, koja bi trebala imati značajnu ulogu u povezivanju središnjeg dijela Bosne i Hercegovine s postojećom mrežom autocesta te s europskim prometnim tokovima. Javno poduzeće Autoceste FBiH nositelj je ove kapitalne investicije, a sama trasa već je prilagođena važećem Prostornom planu Srednjobosanskog kantona.
– Zbog usklađivanja trase s usvojenim prostornim planom SBK/KSB i već definiranim položajem petlje Nević Polje, bilo je nužno prilagoditi tehničke elemente kako bi se osigurala dosljednost koridora i uklapanje u prethodno definiranu geometriju ranije projektirane dionice, navedeno je u dokumentaciji.
Nova dionica prostire se unutar teritorija Srednjobosanskog kantona, obuhvaćajući grad Travnik i općinu Novi Travnik. Trasa započinje na lokalitetu petlje Nević Polje, zatim se pruža južnim rubom naselja Slimena, pažljivo izbjegavajući gusto naseljene gradske zone Travnika. Daljnjim tokom prolazi kroz naselja Dolac, Bojne, Pirote, Vidoševci – Šipovik, Kraljevice, a završava na ulazu u širi rejon naselja Turbe, gdje je planirana veza s nastavkom trase prema Jajcu.

Cesta | Foto: YT screenshot
Dionica od međunarodnog značaja
Brza cesta Nević Polje – Turbe nije samo važna u lokalnom kontekstu, već se nalazi unutar šire prometne mreže definirane međunarodnim prometnim koridorima. Dionica je dio TEN-T Core Network (E-761 Bihać – Jajce – Travnik) te SETTO mreže, konkretno pravca 2a koji povezuje Okučane (Republika Hrvatska) s Banjom Lukom, Travnikom i Lašvom. Time dobiva ulogu regionalnog čvorišta koje doprinosi prometnoj protočnosti i integraciji s europskim standardima.
Izgradnjom ove brze ceste stvaraju se preduvjeti za učinkovitiji i sigurniji promet između dva najveća grada u zemlji – Sarajeva i Banje Luke. Očekuje se da će nova dionica značajno smanjiti putne troškove i vrijeme putovanja, povećati sigurnost u prometu te pospješiti gospodarski razvoj šire regije.
Razvoj projekta
Već ranije, u kolovozu 2016. godine, Vlada Federacije BiH usvojila je Okvirnu strategiju prometa Bosne i Hercegovine, kojom je ova dionica identificirana kao jedan od najprioritetnijih projekata prometne infrastrukture do 2030. godine. U strategiji je brza cesta Lašva – Bihać, čiji je Nević Polje – Turbe sastavni dio, definirana kao osnovna prometna veza između zapadnog i središnjeg dijela zemlje, što joj daje strateški značaj u razvoju Federacije BiH.
Studija utjecaja na okoliš za ovu dionicu bit će predmet javne rasprave 15. svibnja u 12:00 sati u sali Općine Travnik, navodi se na službenoj stranici Federalnog ministarstva okoliša i turizma. Svi zainteresirani građani, stručnjaci i dionici imat će priliku dati svoje mišljenje i sugestije na projekt koji će dugoročno mijenjati prometnu sliku regije. Također, grupa ponuđača koju čine sarajevske firme Divel, IPSA Institut, PPG, Design&QC, te banjalučka firma INK Constructor, izabrana je kao najpovoljniji izvođač za izradu glavnog projekta dionice Nević Polje – Turbe.
Još jedna brza cesta i aerodrom?
U susjednom Bihaću gradi se novi aerodrom, čime će Bosna i Hercegovina dobiti peti aerodrom u zemlji. Riječ je o vrlo važnom projektu koji će omogućiti brži i masovniji dolazak turista u Unsko-sanski kanton, prvenstveno u Nacionalni park Una. Javno poduzeće Aerodrom Bihać otkupilo je 800.000 četvornih metara zemljišta za oko 9 milijuna eura.
Kako kaže direktor kompanije, sve bi trebalo biti završeno do 2027. godine. S druge strane, uskoro će početi gradnja dionice brze ceste koja će povezati Bihać, Cazin, Veliku Kladušu i granicu s Republikom Hrvatskom. Trenutno je izrađen elaborat o eksproprijaciji zemljišta, a očekuje se da će u veljači biti podnesen zahtjev za promjenu statusa poljoprivrednog zemljišta u građevinsko, nakon čega slijedi proces izvlaštenja. Više o tome pročitajte ovdje.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.