Od granice do mosta: Magistrala na jugu ide u milijunsku rekonstrukciju
Dionica Jadranske magistrale od graničnog prijelaza Zaton Doli do mosta Bistrina uskoro će krenuti u cjelovitu obnovu. Raspisana je javna nabava za izvođača radova u vrijednosti od 2,8 milijuna eura. Prometnica je u lošem stanju – s vidljivim oštećenjima i pukotinama, a zbog velike prisutnosti zasjeka javljaju se problemi nestabilnosti pokosa te nedovoljna uređenost i širina berme. Projektom je predviđena rekonstrukcija kolničke konstrukcije, sustav oborinske odvodnje, prometna oprema i signalizacija, zaštita ili premještanje postojećih instalacija koje su u koliziji s novim projektom, rješenja za sva raskrižja i odmorišta na trasi ceste. Inače, Zaton Doli je malo naselje koje se nalazi u općini Ston, u blizini Neuma i glavnog raskrižja za poluotok Pelješac.

Dionica GP Zaton Doli – most Bistrina | Foto: Screenshot Google maps
Uskoro počinje rekonstrukcija Jadranske magistrale na dionici od graničnog prijelaza Zaton Doli do mosta Bistrina. Trenutno je raspisan javni natječaj za izvođača radova u vrijednosti od 2,8 milijuna eura. Naselje Zaton Doli smješteno je u općini Ston, u neposrednoj blizini Neuma, te u blizini glavnog raskrižja za poluotok Pelješac.
Loše stanje prometnice
Predmetna dionica ceste većim je dijelom izvedena u zasjeku, a manjim dijelom u nasipu, s kolnikom širine između 7,0 i 7,6 metara. Kolnik je u lošem stanju, s vidljivim oštećenjima, pukotinama, istrošenim habajućim slojem asfalta, kao i lokalnim izbočinama i ulegnućima. Takva oštećenja omogućuju prodiranje oborinskih voda, što dodatno ubrzava degradaciju kolničke konstrukcije.
Zbog velike prisutnosti zasjeka javljaju se problemi nestabilnosti pokosa te nedovoljna uređenost i širina berme. Stanje bankina uz Malostonski zaljev također nije zadovoljavajuće zbog loše uređenosti, što dodatno doprinosi oštećenju ruba kolnika. Na mnogim dionicama, zbog strmog terena, izvedene su betonske pasice koje su oštećene, dok zaštitna prometna ograda nije postavljena na odgovarajućoj udaljenosti od prometnog profila. Sama geometrija trase ceste pokazuje nepravilnosti u horizontalnom i vertikalnom smislu, što negativno utječe na sigurnost prometa.
Odvodnja oborinske vode provodi se uzdužnim i poprečnim nagibima kolnika prema rigolima i propustima ili slobodnim prelijevanjem preko bankina i pasica. Stanje rigola je loše, s brojnim oštećenjima nastalim uslijed ranijih građevinskih radova i polaganja instalacija.
U neposrednoj blizini mosta Bistrina nalazi se odmorište nastalo prenamjenom bivšeg graničnog prijelaza, no nije dovoljno uređeno ni jasno definirano. Zelenilo na tom području zahtijeva održavanje, a potrebno je i jasno definirati pješačke površine, prostore za sjedenje, parkirališta za automobile i autobuse te ostalu infrastrukturu.
S druge strane prometnice, autobusno stajalište također je nastalo uklanjanjem bivšeg graničnog prijelaza, no nije adekvatno oblikovano, pozicionirano ni uređeno. Prilaz cesti ŽC 6227 uz most nije konstruktivno ni prometno prilagođen, dok neuređena proširenja i improvizirana odmorišta predstavljaju ozbiljan sigurnosni rizik. Nogostupi uz autobusno stajalište i odmorište nalaze se u lošem stanju zbog pukotina, dotrajalih rubnjaka i oštećenja površinskog sloja. Prometna signalizacija, kako horizontalna tako i vertikalna, nepotpuna je i istrošena, što dodatno smanjuje sigurnost svih sudionika u prometu.

Dionica GP Zaton Doli – most Bistrina | Foto: EOJN
Obnova kolničke konstrukcije
Projekt rekonstrukcije obuhvaća obnovu kolničke konstrukcije, sustava oborinske odvodnje, prometne opreme i signalizacije te premještanje ili zaštitu postojećih instalacija koje su u koliziji s novim rješenjem. Također su predviđena rješenja za sva raskrižja i odmorišta na trasi ceste, kao i ostali elementi nužni za sigurnost i funkcionalnost prometnice. Projekt mora sadržavati sve potrebne podatke za kvalitetno izvođenje radova, uključujući i plan privremene regulacije prometa tijekom pojedinih faza izgradnje. Prema lokacijskoj dozvoli, radovi će se izvoditi kao jedinstveni zahvat, bez etapnog građenja.
Kako bi se osigurala veća sigurnost i ispunili temeljni zahtjevi prometne infrastrukture, projektom je planirano proširenje kolnika na određenim dionicama, uređenje odmorišta i izgradnja novog autobusnog stajališta. Posebna pažnja posvetit će se konstruktivnom i prometnom uređenju prilaza cesti, izgradnji nogostupa, sanaciji bankina, bermi i pokosa te implementaciji novog sustava oborinske odvodnje. Zbog svih navedenih zahvata nužno je proširenje cestovnog zemljišta, pri čemu su točne katastarske čestice koje će biti djelomično ili potpuno zahvaćene definirane parcelacijskim elaboratom.
Uređenje odmorišta
Osim funkcionalnog aspekta prometnice, projekt uključuje i uređenje odmorišta, čime će se poboljšati njegova funkcionalnost i estetski dojam. Primarna namjena prometnice ostaje nepromijenjena – osiguranje nesmetanog odvijanja prometa, povezivanje naselja i omogućavanje nesmetanog funkcioniranja komunalnih instalacija, poput vodovoda, električne mreže i odvodnje.
Nova prometnica projektirana je u skladu s važećim pravilnicima te će imati dva kolnička traka širine po 3,50 metara, dok će bankine i berme biti široke minimalno jedan metar. Na pojedinim dionicama, zbog zahtjevne konfiguracije terena, predviđena je izgradnja potpornih zidova, dok će se postojeće odmorište i prilaz cesti ŽC 6227 dodatno urediti i prilagoditi novim prometnim zahtjevima. U sklopu odmorišta izgradit će se i dva autobusna stajališta – jedno u smjeru Dubrovnika, a drugo u smjeru Kleka.
Kako bi se dodatno poboljšala vizualna i ekološka komponenta prostora, projekt uključuje infrastrukturno, prometno i hortikulturno uređenje odmorišta. Planirano je očuvanje postojećeg raslinja, uz dodatno formiranje novih zelenih površina putem humusiranja i sadnje trave. Posebna pažnja posvetit će se uređenju razdjelnog prometnog otoka između odmorišta i prometnice, koji će biti oblikovan kao travnata površina. Svi predviđeni zahvati bit će izvedeni u skladu s prirodnim karakteristikama podneblja kako bi se osigurala dugoročna održivost i sklad s okolišem. Degradirana državna cesta napokon se ‘presvlači’ za osam milijuna eura, dok više o tome možete pročitati ovdje.