U Zagrebu tri nove stanice za vlak? Evo gdje je zapelo i kada ih se može očekivati
Zagreb dobiva tri nove stanice za vlak! ‘Bomba’ je to od vijesti koja bi prodrmala svakog očajnog putnika koji vapi za podebljanjem željezničkog prometa u Zagrebu da ne mora ovisiti o tramvaju i autobusima. Stanice bi bile spas upravo u dijelu grada gdje je to najviše potrebno, u blizini Savske ceste koju bi, da mogu, svi izbjegli. No, izgleda da od stanica zasad još ništa. Štošta je tu što Grad i HŽ Infrastruktura trebaju riješiti prije nego se na njih uopće može pomisliti, a otkrivamo gdje je ‘kvaka’.

radovi na željezničkoj pruzi | foto: HŽ Infrastruktura
Nije nepoznanica da Zagrebu, budući da nema podzemnu željeznicu, ne bi odmoglo podizanje javnog prijevoza na višu razinu. Nekoliko je opcija kako optimizirati kretanje gradom i potaknuti građane na korištenje autobusa i tramvaja – a još jednu opciju, onu vožnje vlakom, također bi bilo dobro ‘podebljati’.
Prvi, sramežljiv, ali važan korak u tom smjeru plan je uvođenje tri nove stanice na području grada. Jedini problem, nedavno je istaknuo gradonačelnik Tomislav Tomašević, u tome je što se čekaju tri godine, a da se zastoj javlja od strane HŽ-a. Dobili smo objašnjenje o čemu je riječ.
Gdje ‘šteka’ u javnom prijevozu?
Zagreb ima razvijenu mrežu javnog prijevoza. No, nema sumnje da ta mreža ima svoje probleme. Ukratko, često se spominju kašnjenje tramvaja i autobusa, odnosno nepouzdanost, kao i zastoji u ulicama koje teško podnose veliko prometno opterećenje, a kojima se automobili kreću istim trakama kao i javni promet.
Više je mogućnosti na koje bi se situacija mogla poboljšati, a prometni znanstvenici nerijetko ističu jedan – pojačanje željezničke pruge na prostoru grada. Naime, u pojedinim dijelovima grada kojima prolazi vlak uopće nema stanica pa se, očekivano, građani ne odlučuju na taj način prijevoza. Tri nove stanice su u planu, no, kako je gradonačelnik istaknuo na Gradskoj skupštini, o njihovoj izvedbi raspravlja se već tri godine.
– S obzirom da Zagreb nema podzemnu željeznicu potpuno je neracionalno da se ovako suboptimalno odnosno nedovoljno koristi gradska željeznica. Kao što ste rekli zapad – istok dosta dobro funkcionira međutim po meni, o tome sam pričao s HŽ-om više puta, bi trebalo pojačati frekvenciju odnosno učestalost vlakova, komentirao je Tomašević navodeći kako su stanice na Vukovarskoj, na okretištu Savskog mosta i u Trokutu u planu već tri godine, a da početak realizacije ovisi o HŽ-u.

radovi na željezničkoj pruzi | foto: HŽ Infrastruktura
Gdje je zapelo?
Za komentar smo se stoga i obratili Hrvatskim željeznicama, od kojih je stiglo pojašnjenje. Pojasnili su kako se nove stanice planiraju u okviru projekta ‘Modernizacija željezničke pruge na dionici Zagreb Glavni kolodvor-Hrvatski Leskovac’, za koji je potpisan ugovor u lipnju 2023. godine, s rokom izrade od 30 mjeseci. Napomenuli su i kako u planu nije izgradnja nove tri, već dvije stanice te rekonstrukcija jedne postojeće.
– Riječ je o izradi projektne dokumentacije za obnovu postojećeg i dogradnju novog kolosijeka između Zagreb Glavnog kolodvora i kolodvora Hrvatski Leskovac za brzinu do 160 km/h. Također, ugovorom je predviđena i izrada projektne dokumentacije za rekonstrukciju postojećeg stajališta Remetinec te za izgradnju novih stajališta – Savski most i Vukovarska, čime bi rekonstrukciju postojećeg stajališta Remetinec te za izgradnju novih stajališta – Savski most i Vukovarska, naveli su iz HŽ Infrastrukture.
Objasnili su kako bi se izmjenama dionica bolje uključila u sustav gradskog i prigradskog putničkog prometa. Naglasili su kako je osim ovih noviteta predviđena i denivelacija željezničko-cestovnih prijelaza Ulica Savski gaj put XIII., Ulica dr. Luje Naletilića, Brezovička cesta i Ulica Kate Mlinarić.
Kažu, izrađena su idejna rješenja denivelacija i pristupnih cesta, a procijenjena vrijednost projekta je oko 80 milijuna eura. No, o rokovima izvedbe još se ne može pričati.
Rokovi pod upitnikom
Odgovor o roku za izvedbu svega navedenog nije moguće dati, budući da je ponajprije potrebno usuglasiti idejna rješenja denivelacija, a tek onda i izgradnju novih stajališta. Tek se valja usuglasiti s Gradom Zagrebom da bi se mogla nastaviti izrada projektne dokumentacije.
– Nadalje, za daljnju razradu tih rješenja bile su nam potrebne informacije iz Grada Zagreba o planiranim prometnim rješenjima navedenog područja (Vatikanska avenija) i tumačenju prostornih planova (GUP), a sve kako bi se prevenirali mogući budući problemi, poručuju iz HŽ-a.
Potrebne izmjene GUP-a
Uz sve navedeno, za spomenuta idejna rješenja prema uputi Grada treba mijenjati GUP. A zahtjev za izmjenama, navode, poslan je. Na temu denivelacija i usklađenosti s GUP-om tijekom 2024. i 2025. održano je nekoliko sastanaka između HŽ Infrastrukture, Grada Zagreba te Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. A izgleda da još ni s Gradom nije sve do kraja usklađeno.
– Naš zahtjev za izmjenom i dopunom GUP-a Grad Zagreb odbio je nekoliko puta. Potom smo izradili niz novih varijantnih tehničkih rješenja denivelacija kako bi se uskladili s tehničkom dokumentacijom Grada, koja su u listopadu 2024. poslana Gradu Zagrebu, no tek smo u ožujku 2025. zaprimili odgovor Grada Zagreba i trenutačno ponovno razrađujemo dodatna nova tehnička rješenja denivelacija sukladna traženju Grada, zaključuju, a sve dobivene informacije ukratko se mogu sažeti u ‘Boga pitaj kad će te nove stanice i korak naprijed za javni prijevoz u Zagrebu’.
Ovdje pročitajte detalje o tome koje zgrade kolodvora diljem države će se obnavljati, i za koje cifre.