Pretraga

Važna priobalna prometnica dobiva novo ruho: Uskoro kreće sanacija mosta tik uz autocestu A1

A- A+

Ove godine u Hrvatskoj se obnavlja niz podvožnjaka, nadvožnjaka i mostova. Među njima je i most Posedarje na državnoj cesti DC8 kod autoceste A1, za čiju je sanaciju raspisan javni natječaj vrijedan gotovo pola milijuna eura. Most, dug 38,4 metra i širok 9,5 metara, izveden je od armiranog betona i namijenjen cestovnom prometu s pješačkim stazama na obje strane. Planirana sanacija obuhvatit će obnovu upornjaka, stupova, rasponskog sklopa, kolnika, hidroizolacije, pješačkih staza i ograda te objedinjeno vođenje instalacija.

Sanacija mosta Posedarje, Posedarje | Foto: EOJN, canva

U 2025. godini diljem Hrvatske provodi se obnova velikog broja podvožnjaka, nadvožnjaka i mostova – kako na državnim i lokalnim cestama, tako i na autocestama. Među njima posebno se izdvaja rekonstrukcija važnog priobalnog mosta u blizini autoceste A1 kod Posedarja, dijela prometnice gdje se ljeti često stvaraju gužve i gdje se brojni vozači odlučuju koristiti ‘stari put’. Riječ je o mostu Posedarje na državnoj cesti DC8, za čiju je obnovu raspisan javni natječaj vrijedan 440.000 eura.

Tehničke značajke mosta

Most premošćuje potok Baščica i nalazi se na izlazu iz naselja Posedarje prema Islamu Latinskom. Izveden je pretežito od armiranog betona, kao kontinuirana pločasta konstrukcija preko tri raspona duljine 8,70 + 15,00 + 8,70 metara, što čini ukupnu duljinu rasponskog sklopa od 34 metra. Kada se uračunaju i krila upornjaka, most doseže 38,40 metara.

Ukupna širina mosta iznosi 9,50 metara, od čega 7,10 metara otpada na kolnik, dok se s obje strane nalaze pješačke staze širine 1,20 metara, podignute osam centimetara iznad razine kolnika. Površina mosta iznosi približno 365 četvornih metara. Konstrukcija je izvedena kao armiranobetonska ploča konstantne debljine od 60 centimetara, s blago zakošenim rubovima na pojasevima širine 75 centimetara i visine 15 centimetara. Ploča je monolitno povezana sa zidovima stupova, dok su upornjaci i sami stupovi također izvedeni kao armiranobetonski zidovi.

Most je tlocrtno vođen u blagoj lijevoj krivini, dok u vertikalnom smislu prati uspon od 3,6 posto. Poprečni nagib kolnika iznosi 2,9 posto na početku mosta, a smanjuje se na 1,9 % na njegovu kraju, prema nizvodnoj strani. Takva geometrija osigurava stabilnost i prilagodbu terenu, ali je tijekom godina dovela do određenih nepravilnosti, zbog čega se pri rekonstrukciji planira detaljna provjera svih dimenzija.

Sanacija mosta Posedarje, Posedarje | Foto: EOJN, canva

Sanacija mosta Posedarje, Posedarje | Foto: EOJN, canva

Konstrukcija i statički sustav

Most Posedarje izveden je kao semi-integralna konstrukcija, što znači da iznad stupova nisu ugrađeni ležajevi, već su oni kruto upeti u ploču. Nad upornjacima je oslonac riješen izravnim kontaktom betona na beton, dok u razini kolnika nisu izvedene prijelazne naprave. Prema pravilima optimalne vitkosti, za ovakav tip konstrukcije očekivala bi se ploča debljine najmanje 68 centimetara, što otvara mogućnost da je pri gradnji korišteno prednapinjanje.

Upornjaci mosta preuzimaju i horizontalne i vertikalne sile te su izvedeni kao masivni armiranobetonski zidovi s krilima. Lijeva pješačka staza nastavlja se na postojeće staze prometnice, dok desna završava na krajevima mosta. U srednjim osima izvedeni su zidani stupovi dimenzija 7 × 0,6 metara, sa zakrivljenim kraćim stranicama. Iako sustav temeljenja nije moguće precizno utvrditi jer nema vidljivih pokazatelja, pretpostavlja se da je riječ o dubokom temeljenju, što je uobičajeno rješenje za ovakve građevine.

Sanacija mosta Posedarje, Posedarje | Foto: EOJN, canva

Što će se sanirati?

Izvorno je bio predviđen isključivo za cestovni promet, dok su pješačke staze dodane naknadno, tijekom uporabe. Novi projekt sanacije predviđa očuvanje iste funkcije i kapaciteta, ali uz cjelovitu obnovu ključnih dijelova konstrukcije. Planirani zahvati obuhvatit će sanaciju upornjaka i stupova, obnovu rasponskog sklopa, kolnika i hidroizolacije te rekonstrukciju pješačkih staza i ograda. Osim toga, predviđeno je i objedinjeno vođenje instalacija ispod konzole lijeve pješačke staze, čime će se osigurati urednije i funkcionalnije tehničko rješenje.

Sanacija je oblikovana u skladu s postojećom geometrijom mosta i zadanim konstrukcijskim elementima, a svi radovi provodit će se u skladu s pravilima struke i projektnim uvjetima. Nakon završetka predviđenih zahvata, most će zadržati svoju sadašnju prometnu ulogu s dva kolnička traka i pješačkim stazama na vanjskim rubovima, no istodobno će dobiti produžen vijek trajanja te znatno višu razinu sigurnosti i funkcionalnosti. O obnovi važnog nadvožnjaka u Sesvetama, više pročitajte ovdje.


Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap