Austrijanci saniraju cestu na Pelješcu: Kreće obnova ključne prometnice prema trajektnim lukama
Hrvatske ceste pokreću veliku rekonstrukciju druge dionice državne ceste DC414 na Pelješcu, vrijednu 1,55 milijuna eura, a izvođač radova bit će tvrtka STRABAG. Riječ je o jedinoj prometnici koja povezuje Ston i Orebić te ima ključnu ulogu za lokalno stanovništvo i turiste, budući da omogućuje pristup trajektnim lukama u Orebiću, Trpnju i Prapratnu, odakle Jadrolinija održava linije prema Korčuli, Mljetu i kopnenoj luci Ploče. Radovi će obuhvatiti obnovu 14 kilometara prometnice kroz središnji dio poluotoka, uključujući sanaciju asfaltne kolničke konstrukcije i poboljšanje sustava lateralne odvodnje, čime će se značajno povećati sigurnost i kvaliteta vožnje.

Obnova državne ceste, Pelješac | Foto AI ChatGPT
Pelješki most zasigurno je najveća zvijezda istoimenog poluotoka, no jednako važni za njegov razvoj i svakodnevno funkcioniranje su i cestovni pravci koji ga povezuju. Na samom Pelješcu nalaze se brojne prometnice koje spajaju njegova naselja, a sada im predstoji nužna obnova. Nakon što su Hrvatske ceste provele postupak javne nabave za rekonstrukciju druge dionice državne ceste DC414, odabran je i izvođač radova – austrijska tvrtka STRABAG, čija je ponuda vrijedna 1,55 milijuna eura.
Riječ je o jedinoj državnoj cesti koja povezuje Ston i Orebić, dva najvažnija središta poluotoka, te omogućuje pristup ključnim trajektnim lukama u Orebiću, Trpnju i Prapratnu. Tim lukama upravlja Jadrolinija, koja održava redovite trajektne linije prema otocima Korčuli i Mljetu, kao i prema kopnenoj luci Ploče, što ovu prometnicu čini ključnom za stanovnike i turiste koji posjećuju jug Hrvatske.
Obnova se odnosi na drugu dionicu državne ceste DC414, u dužini od 14 kilometara, koja prolazi kroz središnji dio Pelješca i povezuje naselja u unutrašnjosti poluotoka. Ova dionica prometno je vrlo važna jer osigurava kontinuitet kretanja između istočnog i zapadnog dijela poluotoka, a njezina sanacija značajno će poboljšati sigurnost i udobnost vožnje.

sanacija DC414, Pelješac | foto: screens shot EOJN
Istražni radovi i vizualni pregled
Za potrebe pripreme projekta, tvrtka TPA iz Zagreba provela je istražne radove na kolničkoj konstrukciji dijela državne ceste DC414. Terenski radovi i laboratorijska ispitivanja obuhvatili su analizu sastava i svojstava postojećeg kolnika kako bi se utvrdilo stvarno stanje prometnice i definirale mjere potrebne za njezinu obnovu.
Prilikom vizualnog pregleda utvrđeno je da cesta nema izraženih diferencijalnih slijeganja niti ozbiljnijih pukotina, uzdužnih, poprečnih ili mrežastih. Iako su vidljiva manja oštećenja i neravnine koje su posljedica dugotrajne uporabe i klimatskih uvjeta, opće stanje kolnika ocijenjeno je zadovoljavajućim, što omogućuje provedbu jednostavnijeg i ekonomičnijeg tipa sanacije.
Kako bi se utvrdila debljina i sastav postojećeg asfaltnog sloja, provedena su bušenja motornom bušilicom, pri čemu je uzeto osam uzoraka promjera 100 milimetara. Laboratorijska ispitivanja pokazala su da se debljina asfaltne kolničke konstrukcije kreće između 70 i 135 milimetara, s prosječnom vrijednošću od 96 milimetara. Ti su podaci poslužili kao osnova za izradu prijedloga sanacije i definiranje količine potrebnih materijala.

sanacija DC414, Pelješac | foto: screens shot EOJN
Predloženi tip sanacije
Na temelju rezultata istraživanja, predviđen je tip sanacije koji uključuje ugradnju novog habajućeg sloja asfaltne kolničke konstrukcije. Postojeća površina bit će očišćena, ispuhana i premazana bitumenskom emulzijom, nakon čega će se ugraditi novo izravnavajući sloj asfalta, a zatim i habajući sloj bitumenske mješavine tipa AC 11 surf 45/80-65 AG3 M3 u debljini od 40 milimetara. Uz to, planirana je i izvedba asfaltnih rigola istom vrstom mješavine u debljini od 35 milimetara.
Kako bi se osigurala dugotrajnost novog kolnika i spriječilo zadržavanje vode na prometnici, predviđeno je i poboljšanje sustava odvodnje. Na određenim dijelovima trase izvest će se visinska dopuna i dogradnja postojećih betonskih pasica i rigola, dok će se na mjestima gdje oni ne postoje izgraditi novi betonski elementi. Time će se omogućiti bolja lateralna odvodnja i zaštita ruba kolnika od oštećenja uzrokovanih oborinskim vodama.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.