Pretraga

Otvara se mega podvodno gradilište uz obalu Istre, ovdje će graditi ronioci u posebnim uvjetima

A- A+

Županijska lučka uprava Pula upravo je zaključila natječaj za izvođača radova jednog od najočekivanijih projekata u Istri. Riječ je o rekonstrukciji lukobrana u Puli za koji je građevinska dozvola zatražena još 2008. godine, te velikom zahvatu koji previđa poslove ispod površine mora. Posao će za 17.350.424,24 eura obaviti tvrtka Pomgrad inženjering koja je ujedno bila i jedini ponuđač u sklopu natječaja. Rekonstrukcija lukobrana Pula previđa otvaranje dva gradilišta na dvije odvojene lokacije – na lučkom području u Puli na Muzilu na samom korijenu lukobrana te u Štinjanu u uvali Štinjanska draga.

rekonstrukcija lukobrana Pula

rekonstrukcija lukobrana Pula | foto: Lučka uprava Pula

Uskoro se očekuje otvaranje gradilišta u akvatoriju Pule koje će biti aktivno 20 mjeseci. Odabran je izvođač radova za rekonstrukciju pulskog lukobrana koji bi trebao biti završen do sredine 2027. godine. Pomgrad inženjering će obavljati zahtjevne radove za 17.350.424,24 eura.

Realizacija projekta bit će 85 posto pokrivena Instrumentom za povezivanje Europe (Connecting Europe Facility – CEF), dok će preostalih 15 posto financirati Ministarstvo mora, prometa i Infrastrukture te Istarska županija.

Izdvojeni članak

Bauštelska reportaža: Na najljepšem gradilištu uz more gradi se plaža iz snova

Ovdje treba reći da se na rekonstrukciju i dogradnju pulskog lukobrana čeka se još od 1999. godine kada je osnovana Lučka uprava Pula, te je lukobran je došao pod njenu ingerenciju. No, do službenog predstavljanja projekta sanacije došlo je tek u srpnju 2023. godine od kada se nastojalo osigurati financiranje za provedbu.

Dva gradilišta

Rekonstrukcija lukobrana Pula previđa otvaranje dva gradilišta na dvije odvojene lokacije – na lučkom području u Puli na Muzilu na samom korijenu lukobrana te u Štinjanu u uvali Štinjanska draga. Kada je u pitanju prva lokacija predviđeno je korištenje kopnenog dijela lučkog područja Pula površini od približno 8.000 kvadrata i operativne obale u duljini približno 170 metara. Pristupni put od spoja s ulicom Fižela kod portirnice do lokacije 1 u duljini od oko 2 kilometra je postojeći put, asfaltiran u duljini 900 metara do uvale Lučica te u nastavku makadamski šumski do same lokacije.

Za druga lokaciju predviđeno je korištenje kopnenog dijela lučkog područja Štinjan u površini od približno 4.000 kvadrata i operativne obale u duljini od približno 75 metara. Pristupni put od spoja s ulicom Varoš u Štinjanu do lokacije 2 u duljini od oko jednog kilometra postojeći je asfaltirani put širine 3 do 4 metra koji se u naravi koristi za gospodarski pristup lučkog područja.

lukobran Pula lokacije

lukobran Pula lokacije | foto: screen shot EOJN

Obuhvat radova

Realizacija projekta započinje lociranjem i označavanjem podzemnih instalacija, te njihovom zaštitom prema pravilima struke. Zatim se otvaraju gradilišta na spomenutim lokacijama koje će predstavljati pozicije za rekonstrukciju, dogradnju zida lukobrana, odnosno spajanje dva postojeća kraka lukobrana čime će se formirati puni zid lukobrana.

Radovi iskopa obuhvaćaju podmorski iskop-razgrtanje u postojećem nasipu lukobrana za potrebe osiguranja dubine (nivo-a) ispod i bočno zida, odnosno osiguranja dubine za potrebe postave tamponskog sloja. Zemljani radovi obavljaju se kroz više grupa radnih operacija. Za svaku grupu operacija predviđeni su posebni alati na strojevima ili strojevi namijenjeni pojedinoj grupi operacija.

Posebni uvjeti gradnje na moru

Tijekom izvođenja radova na moru, ističe se u natječajnoj dokumentaciji, važno je kontinuirano pratiti i procjenjivati rizike za pomorski promet, kao i za okoliš. To će uključivati praćenje stanja zraka, mora i samih brodskih ruta kako bi se osigurala sigurnost pomorskog prometa i zaštita ekosustava. Sve relevantne informacije o radovima, promjenama u ruti, sigurnosnim upozorenjima i mogućim opasnostima redovito će se ažurirati i dijeliti sa svim sudionicima u pomorskom prometu.

Dodatno, na lokacijama gdje se radovi izvode, moraju se postaviti jasna obilježja i signalizacija kako bi se upozorili pomorski promet na moguću opasnost. To uključuje boje zastava, svjetlosne signale, vremenska upozorenja i eventualne obustave prometa ili smanjenje brzine brodova.

Također, prilikom izvođenja radova, izvođač mora imati plan za reakciju u slučaju nesreće ili nezgode. To uključuje blisku suradnju s pomorskom policijom, spasilačkim timovima i obalnom stražom kako bi se odmah reagiralo na bilo kakve incidente. Tu je dodatno potrebno osigurati da tijekom radova postoje koordinirane jedinice za pomoć na moru, kao što su brodovi za spašavanje, čamci za prevenciju onečišćenja i druge specijalizirane jedinice.

građevinski materijal | Foto: Grad Split

Ronilački radovi

Rekonstrukcija lukobrana zahtjevan je posao obzirom da predstavlja uvelike podvodnu bauštelu. Stoga projekt previđa niz ronilačkih radova i smjernice za njihovo obavljanje, od kojih se dobar dio odnosi na kvalifikacije radnika. Tako, da bi mogli obavljati radne zadatke na svojim radnim mjestima, svi članovi ronilačke ekipe moraju posjedovati svjedodžbu o zdravstvenoj sposobnosti za obavljanje poslova u gospodarskom ronjenju, ne stariju od jedne godine, te  izdanu od ovlaštene zdravstvene institucije. Kao i svjedodžbu o stručnoj osposobljenosti izdanu od ovlaštene institucije u RH ili institucije članice jedne od internacionalnih  udruga za edukaciju gospodarskih ronilaca.

Da bi se opasnosti svele na najmanju mjeru, ronilačke operacije moraju biti koordinirane s ostalim aktivnostima koje bi mogle ugroziti sigurnost članova ronilačkog tima. Koordinacija mora biti usklađena među svim sudionicima radova, te među svim korisnicima plovnog puta ili pomorskog i riječnog dobra na toj lokaciji.

Izdvojeni članak

Plato Žnjan 365 dana gradilišta: Od kamena i drača do top rekreacijskog prostora uz more

Planiranje ronilačkih operacija mora biti bazirano na hidro-meteorološkim uvjetima, podacima i prognozama za lokaciju i godišnje doba izvođenja radova. Praćenje vremenske i hidrološke situacije i prognoze mora biti kontinuirano kako bi se omogućio  prekid ronilačkih operacija barem šest sati prije prognoziranog pogoršanja uvjeta.

Napominje se i kako je u ronilačkim operacijama u plovnim putovima, pri vidljivosti manjoj od 200 metara potrebno koristiti zvučnu signalizaciju uz kontinuirano obavještavanje preko radiostanice. Dok se ronilački radovi pri vidljivosti manjoj od 50 metara smiju izvoditi samo ako je utjecaj vidljivosti na sigurnost izvođenja radova tehnički eliminiran.

Važna snimanja i ‘banana efekt’

Projekt obuhvaća i snimanje podvodnog dijela obalnog zida (podvodni vertikalni zidovi) lukobrana u svrhu izrade 3D digitalnog blizanca u RTK preciznosti prije početka radova i po završetku radova. Ukupno se očekuje da Izvršitelj dostavi najmanje 250.000 fotografija, uključujući one prikupljene za izradu aerofotogrametrijskog modela.

Ovdje se napominje kako je pri snimanju važno izbjeći ‘doming’ ili ‘banana’ efekt koji se očituje kao deformacija ravnih površina u obliku ispupčenja ili konkavnosti, a čest je problem u Structure from Motion (SfM) modelima, te posebno izražen u podvodnim uvjetima. Kako bi se spriječila pojava ovog artefakta kod Pulskog lukobrana, potrebno je osigurati konzistentne kutove snimanja i ravnomjerno preklapanje fotografija, te koristiti visokokvalitetne kamere s minimalnim optičkim distorzijama, uz prethodnu kalibraciju za podvodne uvjete specifične za Jadran. Dok tijekom obrade podataka koristiti napredne algoritme za korekciju distorzija i usklađivanje slika, uz primjenu kontrolnih točaka (GCP) za dodatnu verifikaciju točnosti.


Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.

Copy link
Powered by Social Snap