Jedan od najvećih projekata svih vremena: Na današnji dan izgrađen je najpoznatiji podmorski tunel na svijetu
Prije točno 35 godina dovršen je najpoznatiji podvodni tunel na svijetu – Tunel ispod La Manchea. Riječ je o jednom od najvećih inženjerskih pothvata u povijesti, koji je promijenio način gradnje tunela i prvi put fizički povezao Britaniju s kontinentom. Ideja o tunelu postojala je još u 19. stoljeću, no realizacija je uslijedila tek više od stotinu godina kasnije.

tunel ispod La Manchea, Eurotunnel | Foto: Eurotunnel
Bio je to zaista povijesni trenutak kada je, na današnji dan prije 35 godina, postignut dugo očekivani proboj u tunelu ispod La Manchea. 1. prosinca 1990. engleski radnik probio je posljednje dijelove stijene koja je dijelila Veliku Britaniju i Francusku. Čim se pojavila mala rupa, on i njegov francuski kolega prvo su se rukovali, a potom svečano prošli kroz otvor.
Od tada tunel ispod La Manchea smatra se jednim od najdužih tunela na svijetu, s ukupnom dužinom od gotovo 51 kilometra. Javnost je s oduševljenjem pratila ovo postignuće, a nova prometna veza odmah je postala simbol tehnološkog i inženjerskog uspjeha. Američko društvo građevinskih inženjera proglasilo je tunel jednim od modernih sedam svjetskih čuda.
Povijesni korijeni projekta
Ideja o fiksnoj vezi preko La Manchea pojavila se još u Napoleonovo doba, a tijekom 19. stoljeća izrađivane su brojne studije i tehnička rješenja. Geotehnička istraživanja otkrila su slojeve krede pogodne za tuneliranje, što je omogućilo prve eksperimente. Francuski inženjer Thomé de Gamond veći je dio života posvetio razvoju metoda za podmorsko bušenje. Iako su radovi započeli 1880-ih kod Shakespeare Cliffa i Sangattea, političke prepreke zaustavile su tuneliranje, a iskopani kilometar i pol tunela s obje strane ostao je desetljećima neiskorišten.
Tek 1985. britanska i francuska vlada raspisale su natječaj za konačnu realizaciju, a odabrani projekt predviđao je tri tunela – dva za željezničke pruge i jedan servisni, s mogućnošću prijevoza cestovnih vozila vlakovima. Koncesija za izgradnju i upravljanje dodijeljena je 1986. godine tvrtki Eurotunnel, koja je postala glavni operater, dok je izvođač Transmanche Link (TML) nadzirao dizajn i izvođenje radova.

tunel ispod La Manchea, Eurotunnel | Foto: GetLink
Tehnički izazovi i organizacija
Izgradnja tunela zahtijevala je koordinaciju dvonacionalnog tima od gotovo 13.000 radnika, većinom lokalnog stanovništva. Francuske i britanske metode gradnje morale su se uskladiti, a projekt je nadzirala Međuvladina komisija zadužena za sigurnost, kvalitetu i poštivanje okolišnih standarda. Financijski izazov bio je iznimno velik, ukupna vrijednost projekta dosezala je 100 milijardi franaka, a financiranje je osigurano isključivo privatnim sredstvima.
Projekt je realiziran u rekordnom roku od osam godina, istovremeno obuhvaćajući projektiranje, tuneliranje, ugradnju infrastrukture i testiranje vlakova. Glavni tuneli dugi su 50 kilometara, s promjerom iskopa od gotovo devet metara i betonskim oblogama visoke čvrstoće, dok je servisni tunel promjera gotovo šest metara namijenjen održavanju i hitnim intervencijama. Sustav je opremljen naprednim signalizacijskim i sigurnosnim uređajima prilagođenima visokim brzinama i intenzivnom prometu.

tunel ispod La Manchea, Eurotunnel | Foto: Vinci
Fiksna veza i prometna infrastruktura
Tunel povezuje cestovne i željezničke mreže Ujedinjenog Kraljevstva i Francuske, omogućujući prijevoz putnika i tereta te shuttleove za vozila. Putnici ostaju u vozilu tijekom vožnje od 35 minuta i izlaze na drugoj strani bez dodatnog čekanja.
Eurostar vlakovi koriste isti sustav, povezujući Pariz i London za samo tri sata. Terminali s obje strane kanala opremljeni su svim potrebnim servisima za sigurnost, upravljanje i logistiku, dok su Shakespeareova litica u Velikoj Britaniji i Sangatte u Francuskoj bila središta složenih tehničkih operacija.
Inženjerski i ljudski pothvat
Projekt Tunela ispod La Manchea predstavlja spoj tehničke izvrsnosti i ljudske inventivnosti. Tolerancije ili odstupanja od nekoliko centimetara i milimetara morale su biti održane na dužini desetaka kilometara, a svi dijelovi sustava, od tračnica i električne instalacije do ventilacijskih i sigurnosnih sustava, morali su raditi savršeno usklađeno.
Tunel je postao simbol dvonacionalne suradnje i sposobnosti da se savladaju najsloženiji tehnički i logistički izazovi. Od prvih ideja 19. stoljeća do realizacije krajem 20. stoljeća, ovaj projekt trajno je promijenio prometne veze između Britanije i kontinentalne Europe, ostajući nasljeđe inženjerske izvrsnosti i inovacije.