Pretraga

Otvoren je hrvatski paviljon ‘Same as it Ever Was’ na Venecijanskom bijenalu 2023.

A- A+

U sklopu trodnevnog predotvorenja Venecijanskog bijenala – 18. međunarodne izložbe arhitekture, u Veneciji je službeno predstavljen i hrvatski paviljon i projekt ‘Same as it Ever Was’. Uz povjerenike nastupa, arhitekte Miu Roth i Tonča Čerinu, hrvatski paviljon smješten u prostorima Arsenala otvorili su ministrica kulture i medija RH dr. sc. Nina Obuljen Koržinek te predsjednik Udruženja hrvatskih arhitekata Roman Šilje.

Hrvatski paviljon - Same as it Ever Was

Hrvatski paviljon – ‘Same as it Ever Was’ | foto: Bosnic+Dorotic

Povjerenici hrvatskog nastupa na Bijenalu su arhitekti Mia Roth i Tonči Čerina, a multidisciplinarni autorski tim koji je koncipirao i realizirao projekt ‘Same as it Ever Was’ čine arhitekti Mia Roth, Tonči Čerina i Luka Fatović te dizajneri Vedran Kasap, Ozana Ursić, Niko Mihaljević i Ivica Mitrović.

Hrvatski paviljon oda je ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Hrvatski paviljon izveden je kao prostorna instalacija koja oblikovno pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja.

Značajan segment ovogodišnjeg nastupa Hrvatske na Venecijanskom bijenalu je i popratni diskurzivni program radionica i istraživanja koji će se odvijati na niz lokacija i edukacijskih ustanova za vrijeme trajanja Bijenala (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano te Lonjsko polje), kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja.

Izdvojeni članak

Predstavljen projekt ‘Same as it Ever Was’: hrvatski paviljon na Venecijanskom bijenalu

Hrvatski paviljon i diskurzivni program otvoren je okruglim stolom u prostoru paviljona na kojem su sudjelovali Martin Avila (Konstfack, Stockholm), Harriet Harriss (Pratt Institute, New York) te James Auger (Crap Futures, ENS Paris-Saclay), uz moderiranje Ivice Mitrovića (Umjetnička akademija, Split), kustosa diskurzivnog programa. Venecijanki bijenale 2023. – 18. međunarodna izložba arhitekture za javnost otvorena je 20. svibnja 2023. i traje do 26. studenog 2023.

Ministrica: Ponosni smo na ovaj nastup

Nina Obuljen Koržinek, Ministrica kulture i medija, Nina Obuljen Koržinek, rekla je da su jako ponosni na ovaj nastup i izložbu koja već ima lijepi odjek u javnosti. Naglasila je da je prisutnost Hrvatske na Bijenalu u Veneciji uvijek prilika za promociju hrvatske kreativnosti, a ono što je posebno na ovogodišnjem arhitektonskom bijenalu je promišljanje trenutka u kojem živimo.

– Kuratorski i autorski tim sa suradnicima izvrsno je odgovorio na postavljenu temu bijenala. Mi smo generacija koja je spoznala da ovako dalje ne ide i da moramo preokrenuti trendove kako bismo osigurali budućnost za generacije koje dolaze iza nas, zaključila je ministrica.

Mia Roth, povjerenica hrvatskog nastupa i članica autorskog tima paviljona, rekla je kako odgovarajući na tematski okvir ‘Laboratory of the Future’ kojeg je postavila arhitektica Lesley Lokko, kustosica ovogodišnjeg bijenala, i u fizičkom i u diskurzivnom obliku izlažu segmente kontinuiranog interdisciplinarnog procesa. Istaknula je kako su interpretirali temu kao poziv na novi pristup prostoru i okolini, preispitujući kanone, granice i formalne jezike kojima govorimo.

Lonjsko polje kao ishodište

– Naš paviljon istražuje odnose onoga što dolazi od prirode i onoga što proizvodi kultura, te kako se te granice zamućuju. Kao ishodište uzeli smo Lonjsko polje kao primjer sustava osjetljive ravnoteže koje prolazi kroz radikalne promjene tijekom godine. Ljudi su se tim promjenama prilagodili kroz vrijeme ne radeći protiv fluksa, već sinkrono s njim, rekla je Roth.

Objasnila je kako to predstavlja lekciju iz otpornosti koju mogu uzeti za ishodište projektiranja suradnje u budućnosti – ljudi, žive i nežive prirode, tehnologije… Dodala je i kako ovaj projekt postavlja pitanje kako prostor utjelovljuje takve simbioze, kakva okolina je u funkciji razumijevanja tih fenomena ili iz njih proizlazi.

Izdvojeni članak

Ovogodišnje izdanje venecijanskog bijenala arhitekture bavi se pitanjem ‘Kako ćemo živjeti zajedno’

Tonči Čerina, povjerenik hrvatskog nastupa i član autorskog tima paviljona, rekao je kako je paviljon dvostruko prisutan – kroz fizičku instalaciju u Arsenalima i kroz seriju radionica, razgovora i tekstova koji se razvijaju tijekom trajanja bijenala na različitim lokacijama.

– Naša prostorna instalacija u Veneciji sadrži fizičke i nefizičke segmente koji sempliraju i parafraziraju poznato, oslanjaju se na elementarno prepoznavanje temeljeno na kolektivnim memorijama. Oblik kojeg formiraju stotine drvenih letvica jasena, vrste koja je domaća u Lonjskom polju, lebdi unutar pravilnog rastera stupova. Međuovisni su, strukturno se podržavaju, rekao je Čerina.

Uređaj koji mijenja perspektivu neposrednog okoliša

Pojasnio je i kako letvice ne predstavljaju ilustraciju konkretnog ili mimikriju, već postoje na granici poznatog i podsvjesno prepoznatljivog, izazivaju želju za otkrivanjem. Zaključio je kako paviljon djeluje kao uređaj koji nakratko mijenja perspektivu neposrednog okoliša, utjelovljenje teme koju će prije razumjeti tijelom u prostoru samog paviljona nego kroz napisanu statistiku.

Mia Roth i Tonči Čerina surađuju od 1999. godine i za svoj su rad osvojili brojne domaće i međunarodne nagrade. Isprepliću praksu s pedagogijom i istraživanjem, posebno fokusirajući se na prostorne izraze javnog interesa. Luka Fatović član je ureda Roth&Čerina od 2019. godine i suradnik na nizu nagrađivanih projekata. Vedran Kasap i Ozana Ursić od 2012. godine rade zajedno kao Clinica Studio, vodeći ured za prostorno oblikovanje, muzejske izložbe i dizajn interakcija.

Niko Mihaljević vizualni je umjetnik, grafički dizajner i predavač. Mia, Tonči, Vedran, Ozana i Niko dio su tima koji je projektirao infrastrukturu za posjetitelje Lonjskog polja. Ivica Mitrović od 2001. godine istražuje i bavi se obrazovanjem u području kritičkog i spekulativnog dizajna. Tim isprepliće svoje interese i preokupacije u hrvatskom paviljonu, spajajući instalaciju sa širokim diskurzivnim formatom o mogućim budućnostima.

Copy link
Powered by Social Snap