Ambiciozni planovi: Gradi se željeznica od 10 milijardi dolara koja će prolaziti kroz srce džungle
Džungle su jedne od najnepristupačnijih mjesta na planetu zemlji. Osim što su teško prohodne, izrazito su guste i zahtjevne kao građevinski teren. Također su domovi drevnih civilizacija s ostacima artefakata i građevina kojima turisti ne mogu pristupiti na jednostavan način. S tim problemom se susreo Meksiko jer ljudi iz cijeloga svijeta dolaze vidjeti ostatke najvećih zajednica Maja, a zbog džungle je cijeli proces otežan.
Svake godine turisti hrle na popularna mjesta duž poluotoka Yucatan. No put do tamo nije lak, pogotovo zbog meksičkih vrućina. Putovanje busom za turiste može potrajati i više sati, zato je vlak idealno rješenje, piše B1M.
Meksiko gradi ogromnu novu željeznicu preko poluotoka pod nazivom Tren Maya, a željeznica je dobila to ime jer u prijevodu znači Vlak Maja. Preko 1500 kilometara tračnica proći će kroz džunglu povezujući glavne ruševine, plaže i hotele. No, otkako je gradnja počela, projekt je naišao na ozbiljnu reakciju, a radovi su u nekim prilikama čak i zaustavljeni.
Ekolozi i autohtone zajednice kažu da vlak predstavlja prijetnju regiji i žele da se trenutni planovi prekinu. U međuvremenu, dužnosnici strastveno vjeruju da će pozitivna gospodarska dobit daleko nadmašiti sve negativne strane te projekt vode punom brzinom.
Meksički poluotok Yucatan postao je top destinacija. Smješten je u jugoistočnom kutu zemlje između Karipskog mora i Meksičkog zaljeva, i sve je prepuno bijelog pijeska, ronjenja i odmarališta. Ali nije uvijek bilo ovako. Prije pedeset godina, mnogi veliki gradovi u regiji još uvijek su bili relativno nerazvijeni i velik dio gospodarstva oslanjao se na poljoprivredu. Zatim je 1970-ih Meksiko počeo graditi hotele i zračne luke u gradovima poput Cozumela i Cancuna. Sada, milijuni turista dolaze ovdje svake godine.
Ovo je područje bilo dom jedne od najvećih drevnih civilizacija, Maja. Mnoge građevine koje su izgradili, poput piramida i hramova, postoje i danas i postale su popularna mjesta za razgledavanje. Chichen Itza je jedan od onih gradova Maja pun drevnih ruševina. Turisti se obično kreću ovim odredištima kroz meksičku autobusnu mrežu koja počinje u Cancunu. Ali sve može biti dosta sporo. Vožnja do Chichen Itze je u najboljem slučaju 6-satna povratna vožnja, što je puno vremena za vožnju autobusom u jednom danu godišnjeg odmora.
Ideja o vlaku zasigurno će privući još turista
Kako bi se ovo riješilo, Meksiko je 2018. godine najavio jedan od svojih najvećih infrastrukturnih projekata do sada, željezničku mrežu od 1500 kilometara koja se zove Mayan Train ili Tren Maya. Kretat će od zračne luke Cancun i obilaziti poluotok Yucatan, zaustavljajući se na mjestima kao što su Chichen Itza, Tulum i Riviera Maya. Većina rute će prolaziti kroz područja koja su već očišćena za korištenje, uključujući tračnice prethodne željezničke mreže koja nikada nije bila u potpunosti dovršena.
To će omogućiti turistima da putuju do svih najpopularnijih destinacija u kraćem vremenu, s klimom i u puno boljim uvjetima nego autobusom. S 21 stanicom, 17 stajališta i 42 vlaka na tračnicama, mreža će moći prevesti preko 40.000 putnika dnevno. Projekt vrijedan gotovo 10 milijardi dolara vodi Nacionalni fond za promicanje turizma, meksička vladina agencija, a financira se iz turističkih pristojbi.
Kada se otvori, putnici će se moći voziti jednim od tri tipa vlakova: standardnim, restoranskim i vlakom za dugotrajni boravak. Vanjski dizajn inspiriran je kulturom Maja i može postići brzinu do 160 km/h, što je dosta brže od autobusa.
Izgradnja je započela 2020. godine i bit će podijeljena u sedam dionica u dvije velike faze, s ciljem da se prva otvori 2023. godine. Sjeverni dio prve dionice povezivat će Cancun i Playa del Carmen, dok će južni dio povezivati južni dio Playa del Carmena s Tulumom. Ova faza će biti potpuno električna. Građevinski timovi rade na mjestima koja se protežu na velike udaljenosti, boreći se s udaljenim lokacijama, okolišem džungle te ekstremnom toplinom i vlagom.
Sada, unatoč tome što ga vodi meksička turistička agencija, vlak ne koristi samo turistima. Agencija obećava stvaranje tisuće lokalnih radnih mjesta i doprinos gospodarskom razvoju poluotoka Yucatan.
Željeznica nije idealno rješenje za sve stanovnike
Neki se boje da Tren Maya neće ekonomski koristiti manjim zajednicama koje želi povezati, već da će služiti samo turistima i bogatima i da će samo etablirana ljetovališta imati dobitke. Dok se u izgradnji koristi prethodna željeznička mreža, te se pruge proširuju zbog nove tehnologije vlakova. I tu leži najveća kontroverza. Šire staze znače da se više krajolika čisti kako bi se napravio put. mnogi mještani žele stati na put izgradnji željeznice. Popis pravnih problema koje ljudi imaju u vezi s projektom je dugačak, a do sada je podneseno preko 25 zabrana.
Unatoč tome što u svom nazivu i dizajnu vlak ima ‘Maya’, mnoge autohtone zajednice mu se oštro protive. Kažu da prijeti postojećim i potencijalno neotkrivenim arheološkim nalazištima.
Dužnosnici bi trebali obavijestiti zajednice o projektu, ali domorodački čelnici tvrde da nisu bili u potpunosti obaviješteni o opsegu utjecaja vlaka te da su spomenute samo prednosti. Također kažu da mnogi od tih sastanaka nisu bili predstavljeni na materinjem jeziku mještana. Meksička vlada tvrdi da je sklopila sporazume s lokalnim zajednicama održavanjem skupština i nastavlja nuditi stalni otvoreni dijalog.
Što se tiče nepoznatih nalazišta, tim arheologa iz Fonatura je radio na dokumentiranju svega što je iskopano duž rute i do sada su zabilježili više od 19.000 artefakata i 160 ukopa.
Ruše se domovi lokalnih stanovnika i ugroženih životinja
Iz meksičke vlade objavili su da trebaju deložirati oko 3000 obitelji u poluotoku Yucatan i 300 obitelji iz pokrajine Campeche. Iako je nekima ponuđeno stanovanje, mnogi nisu zadovoljni tom alternativom.
– Stambeni prostori u zajednicama Maja razlikuju se od zapadnjačkih kuća. Imaju drugačiji dizajn, drugačiju dinamiku, postoje i neke sumnje o materijalima koje oni koriste, jer jednostavno ne možete koristiti bilo koji materijal na bilo kojem mjestu jer imate lošu klimu, vrijeme, zemljopis i druge čimbenike, kaže odvjetnica za ljudska prava Carla Luisa Escoffié Duarte za B1M.
Tren Maya projekt je također postao opasnost i za okoliš. Budući da dijelovi staze prolaze izravno kroz prašume, savane i mangrove, mnogi su aktivisti zabrinuti zbog njezinog utjecaja na ugrožene vrste poluotoka.
– Ako otvorite novi put za fragmentaciju i kolonizaciju ljudi, to će uništiti stanište jaguara u tom području, nema mjesta za taj vlak na toj ruti na jugu poluotoka Yucatan, rekao je meksički ekolog Rodrigo Medellin.
Do sada je izgradnja već dovela do krčenja 120 četvornih kilometara džungle i posječeno je gotovo 9 milijuna stabala.
– Ovo je najveća prašuma sjeverno od Panamske prevlake. Sljedeća je iza Amazone po redu veličine. Ne možemo si dopustiti da ju izgubimo zbog ovakvih stvari, rekao je Medelin.
Vlada smatra da će pozitivno prevagnuti negativno
Vlada tvrdi da su vlakovi ekološki prihvatljiviji od autocesta i da utjecaj željeznice neće biti prevelik jer većina rute prolazi kroz postojeće kolosijeke. Vladini dužnosnici također kažu da će strategije ublažavanja, poput nadvožnjaka i podvožnjaka, omogućiti divljim životinjama siguran prijelaz.
Donedavno projekt nije naišao na ozbiljne prepreke, ali onda se 2022. godine suočio s jednim kada je vlada najavila da će dio projekta biti iznenada preusmjeren. Nova ruta prolazila bi preko povijesnog i svetog niza podvodnih špilja što bi ga moglo dovesti do opasnosti od urušavanja.
– Te podvodne špilje su apsolutni ključ za razvoj života na poluotoku, ljudskog života ili prirodnog života. To gubimo. To je kraj poluotoka, dodaje Medelin.
Ljudi su izrazili zabrinutost, a sud je naložio privremenu suspenziju. Nedugo nakon toga, gradnja još jedne dionice željeznice privremeno je obustavljena. Dok su mnoge zajednice izrazile svoje protivljenje Tren Mayi, nekoliko drugih pozdravlja obećani ekonomski učinak vlaka.
Vladine brojke pokazuju da oko 80% zajednica podupire projekt pri čemu mnogi ističu da su dijelovi džungle prije bili očišćeni za sličan razvoj događaja. Organizacija Ujedinjenih naroda za ljudska naselja vjeruje da će projekt smanjiti siromaštvo za 15% i udvostručiti gospodarski rast do 2030. godine. Vlak bi lokalnim farmama omogućio lakši transport robe.
Jasno je da postoje pomiješana mišljenja s obje strane staze. No, unatoč nesuglasicama, Medellin se nada da će se susresti negdje na sredini.
– Stvarno moramo malo zastati i razmisliti o boljem teritorijalnom uređenju i o tome što želimo učiniti s poluotokom Yucatan. Zajedno s Mayama, zajedno sa svima. O svakoj dionici željeznice mora se pomno raspraviti, zaključio je Medelin.