Kreće obnova druge najduže autoceste vrijedna 10 milijuna eura: HAC odabrao izvođača
Autocesta A3 druga je najduža autocesta u Hrvatskoj trase Bregana-Zagreb-Lipovac. Građena je 1980-ih, a istražni radovi pokazali su da je s vremenom ‘presvučena’ novim kolničkim slojevima. Iz godine u godinu, ti slojevi podliježu sve većem prometnom opterećenju što ima posljedice. Hrvatske autoceste početkom godine raspisale su natječaj za sanaciju jednog dijela autoceste, a sada se konačno zna da je posao od 10 milijuna eura pripao zajednici Strabaga i Osijek-koteksa. Imaju godinu dana za izvedbu.

Ilustracija | foto: Freepik
Na autocesti A3, drugoj najdužoj autocesti u Hrvatskoj, sprema se golema sanacija od skoro 10 milijuna eura. Hrvatske autoceste (HAC) na proljeće su raspisale natječaj kojim se tražilo tvrtku koja bi uredila predviđenu zonu zahvata na autocesti kako bi se kolnička konstrukcija dimenzionirala u skladu s podacima o prosječnom godišnjem dnevnom prometu (PGDP) na projektni period od 20 godina.
Za taj posao upravo je odabrana zajednica Strabaga, tvrtke koja u posljednje vrijeme ‘žari i pali’ u radovima na cestama, te Osijek-koteksa. Nakon dodjele ugovora, za posao imaju godinu dana.
Dodjela ugovora
Upravo je objavljen ishod postupka nabave za posao sanacije kolnika na autocesti A3 Bregana-Zagreb-Lipovac objavljenog u ožujku ove godine u Elektroničkom sustavu javne nabave (EOJN). Za posao procijenjene vrijednosti od gotovo 11 milijuna eura odabrana je zajednica ponuditelja Strabag i Osijek-koteks.
Ugovor ‘težak’ 9.624.876,62 eura bez PDV-a je zaključen 17. lipnja 2025., a odabrana ponuda bila je jedna od tri pristigle na natječaj. U javnoj nabavi doduše nije objavljeno tko se još prijavio na natječaj osim prvoodabranih, već su javno dostupni samo podaci o dodjeli i zaključenju ugovora.
Dodani sloj asfalta
Kako smo pisali početkom godine, nakon što je u prosincu 2024. godine objavljen postupak nabave, sprema se sanacija dionica autoceste projektirane 1986. godine koja je naknadno očito dograđivana. Naime, istražnim radovima utvrđen je različit sastav kolničke konstrukcije sjevernog voznog i pretjecajnog traka. Smatra se da je u periodu eksploatacije na izvornu izvedena jedna ‘dodatna kolnička konstrukcija debljine veće od 30 centimetra’, stoji u projektnoj dokumentaciji.

zagušenost prometa | foto: Pixabay
Zbog navedenog, fokus radova stoga će biti sanacija kolničkog sloja za koji je otkriveno da je debljine 6 centimetara s nosivim slojem od 12 centimetara. Sanirat će se i cementnu stabilizaciju te sloj od drobljenog kamenog materijala, svaki po 25 centimetara debljine kao i kolničku konstrukciju zaustavnog traka koju čine asfaltbeton te drobljeni kameni metal debljine 37 centimetara.
Ne može se ne spomenuti da na debljinu strukture kolnika uvelike utječe prometno opterećenje. Oštećenje što ga vozila čine cesti vrlo striktno ovisi o opterećenjima osovina vozila. Na točnost tog odnosa utječe ne samo vrsta strukture cestovnog kolnika, već i način na koji se kolnik pogoršava, što se dogodilo na pojedinim dionicama autoceste A3.
Obuhvat radova
Radovi će zahvatiti sanaciju voznog traka, a provest će se tako da će se mehaničkim glodanjem (frezanjem) prije svega ukloniti slojevi u svojoj punoj debljini do kote od 38 centimetara. Nadalje, da bi se pravilno provela sanacija voznog traka trebat će proširiti granice zahvata traka na način da se obuhvati središnja crta, vozni trak, rubni trak širine 20 centimetara te dodatnih 30 centimetara u zaustavnom traku.
Također će se sanirati pretjecajni trak tako što će se mehaničkim glodanjem ukloniti postojeći asfaltni slojevi do kote 10 centimetara, po čemu će se izvesti novi slojevi uz lokalnu sanaciju pukotina i oštećenja postojećeg asfaltnog nosivog sloja. U ovom slučaju, bit će zahvaćeno 4,15 metara prometnice. Na koncu, projekt sanacije predviđa i sanaciju zaustavnog traka na 100 posto površine obuhvaćenih dionica. Ovdje pročitajte sve o autocesti uz more na koju se čeka desetljećima.
Pridružite se našoj Viber zajednici i prvi saznajte sve informacije.