Most Hercegovina konačno se pušta u promet, povezat će jug BiH i Dalmatinu
Most Hercegovina, donedavno most Počitelj jedna je od važnijih konstrukcija koja bi Jug BiH trebala približiti Europi. Kompleksna tehnička izvedba mosta na dionici autoceste Počitelj-Zvirovići na koridoru Vc zbog gradnje na visini 100 metara iznad kanjona rijeke Neretve nije tekla glatko. Za konstrukciju se tako pred predviđeni rok otvaranja na ljeto 2023. godine utvrdilo da ima pukotinu koju je bilo neophodno sanirati. Nakon godinu dana duge sanacije konačno se bliži otvaranje mosta 4. rujna, a njime će se prometovati najkasnije do podneva idućeg dana.
Nakon brojnih zavrzlama, napokon se nazire rasplet ideje za realizaciju mosta koji će povezati jug BiH i Dalmatinu. Kada je sredinom srpnja dobio novi, aktualan naziv, na njemu se isto tako postavljao i završni sloj asfalta. Pravi znak da će se mostom uskoro prometovati bila je provedba probnog ispitivanja opterećenja, kamionima od 40 tona koji su se tom prilikom prevezli mostom.
Uspješnom provedbom svih potrebnih koraka otvaranje mosta svečanom ceremonijom kojoj će prisustvovati direktor JP Autoceste FBiH Denis Lasić i političari među kojima će se naći i Andrej Plenković, održat će se 4. rujna. Potom će most dan nakon, najkasnije do podneva konačno biti pušten u promet, naveli su iz Autocesta BiH.
Iznad kanjona, na visini od 100 metara
Most Hercegovina, donedavno most Počitelj, podsjećamo, iza sebe ima prilično burnu priču. U pitanju je projekt vrijedan 32 milijuna eura, koji je ponajviše značajan stoga što će povezati već izgrađeni dio autoceste koja od Međugorja vodi ka Hrvatskoj da bi se u jednom trenu spojio s ‘Dalmatinom’.
Nadalje, riječ je o najvišem infrastrukturnom objektu na koridoru Vc koji prolazi kroz BiH te je gradnja ove konstrukcije zahtijevala tehnički kompleksan pothvat premošćivanja korita rijeke Neretve. Most, podignut na visini od 100 metara ponad kanjona rijeke građen na dionici Počitelj-Zvirovići trebao je završetkom 2023. godine Hercegovini ‘otvoriti’ novih 11 kilometara autoceste, no puštanje u promet je pomaknuto zbog prilično ozbiljnog problema na konstrukciji.
Skoro 3 desetljeća stara ideja
Dok je završetak radova predviđen za 2026. godinu, sama ideja za most javila se još 1997. godine. Ipak, u realizaciju se krenulo tek na ljeto 2022. godine, kada je otvaranje predviđeno godinu dana kasnije. Ipak, polovicom 2023. godine umjesto puštanja u promet, utvrđeno je kako je konstrukcija mosta popucala pa je neminovna sanacija automatski produljila radove i još jednom pomaknula rok otvaranja.
Sporni nedostaci na mostu pronađeni su između stupova S3 i S4, visine od 92 do 91 metra, koji su trebali biti uklonjeni. Za provedbu radova bila je angažirana slovenska projektantska kuća Ponting, koja je dostavila tehničko rješenje. Radove na mostu pak je izvodio azerbejdžansko-kineski konzorcij Azvirt Limited Liability Company Sinohydro Corporation Limited i Powerchina Roadbridge Group.
Konačno puštanje u promet
Gradnja tehnički zahtjevne konstrukcije bila je popraćena kontroverzama, a kako je sanacija uspješno tekla direktor JP Autoceste FBIH, Denis Lasić, procijenio je da bi sve moglo biti završeno do samog početka turističke sezone. Međutim, radovi su se ipak nešto produljili i za ljetnih mjeseci, dok je u kolovozu projekt konačno potpuno završen.
Isto je potvrdilo i probno ispitivanje opterećenja prevoženjem kamiona od 40 tona mostom. Uspješna provedba ispitivanja opterećenja potvrdila je kako je most Hercegovina napokon spreman za prometovanje. Kako smo već naveli, nakon svečanog otvaranja 4. rujna, mostom bi od 5. rujna i službeno trebao biti pušten u promet.
Radovi na koridoru Vc u tijeku su, a mogu se ubrojati u najobuhvatnije građevinske projekte u regiji. Koji su ostali, pročitajte na poveznici.