Nakon 22 godine planiranja, Velika Britanija gradi cestu i tunel podno Stonehengea
Usprkos protivljenju arheologa, zelenih aktivista i UNESCO-a, britanska vlada odobrila je izgradnju podzemne autoceste u blizini Stonehengea. Procijenjeni trošak projekta iznosi 1,7 milijardi funti, a očekuje se da će gradilište biti otvoreno 2024. godine. Izgradnja uključuje novu 12,8 kilometara dugu dvotračnu cestu i 3,2 tunel dužine 3,2 kilometra.
Projekt službeno nosi naziv ‘A303 Stonehenge’, te za cilj ima ublažavanje velikog intenziteta prometa u djelu Velike Britanije poznatom po spomeniku kulturne baštine koji godišnje posjete tisuće turista. Riječ je o prometnici koja bi također trebala konačno učinkovito spojiti jugoistok i jugozapad zemlje.
Projekt je prvi puta, neuspješno, predan na odobrenje 2020. godine kada je naložena njegova revizija koja je u jednom djelu rezultirala preporukom Inspektorata za planiranje da se ne nastavi. No, britanska vlada je to mišljenje zanemarila i nastavila s projektom, piše designboom.
Prijetnja svjetskoj kulturnoj baštini
Savez Stonehenge Alliance, koji godinama vodi kampanju protiv ove razvoja A303 Stonehenge projekta zgrožen je ovom odlukom. Također, UNESCO-ov Odbor za svjetsku baštinu osudio je trenutni oblik projekta, te je zaprijetio dodavanjem Stonehengea na Popis svjetske baštine u opasnosti ako mu se dopusti nastavak.
– Danas, navodno konzervativna vlada planira potrošiti više od 2 milijarde funti, u vrijeme kada su financije zemlje u šokantnom stanju, na monstruoznog bijelog slona na cesti razvoja koji će trajno unakaziti najznačajniji i najsvetiji pretpovijesni krajolik u Britaniji. Odluka da se da zeleno svjetlo za izgradnju tunela kroz dio Svjetske baštine koji okružuje Stonehenge jednako je neobjašnjiva koliko i sramotna. Svakako, nitko ne može sumnjati da će plan nanijeti trajnu, nepovratnu štetu krajoliku koji je vrhunska ikona britanske arheologije, rekao je predsjednik Stonehenge Alliance, Tom Holland.
Vlada ne odustaje od strateškog projekta
Međutim, vlada Ujedinjenog Kraljevstva ostaje nepokolebljiva u isticanju prednosti A303 Stonehenge projekta. Naglašava se kako su provedena opsežna istraživanja, konzultacije i pažljivo planiranje kako bi se osigurao minimalan utjecaj na kulturni i povijesni značaj lokacije Stonehenge. Projekt karakteriziraju ‘najvećom investicijom u cestovnu mrežu za jednu generaciju’.
Da je riječ o projektu od kojega se ne odustaje najbolji je dokaz činjenica da je od 1991. godine za A303 razmatran pedeset i jedan prijedlog. Shema tunela je prvi put predložena 1994. godine, a dvije godine kasnije odbačena kao preskupa. Ponovno se pojavio u Vladinom programu za ceste iz 2006., ali je povučen sljedeće godine. Vlada je predstavila aktualne planove za tunel Stonehenge 2014., a učvrstila ih 2017. godine.
Kako bi spasio pčele, grad u Britaniji uvodi posebne ‘pčelinje cigle’ u gradnju novih zgrada, pogledajte ovdje sve o ovome inovativnom projektu.