Nakon 22 godine planiranja, Velika Britanija gradi cestu i tunel podno Stonehengea
Usprkos protivljenju arheologa, zelenih aktivista i UNESCO-a, britanska vlada odobrila je izgradnju podzemne autoceste u blizini Stonehengea. Procijenjeni trošak projekta iznosi 1,7 milijardi funti, a očekuje se da će gradilište biti otvoreno 2024. godine. Izgradnja uključuje novu 12,8 kilometara dugu dvotračnu cestu i 3,2 tunel dužine 3,2 kilometra.

stonehange | foto: getty images
Projekt službeno nosi naziv ‘A303 Stonehenge’, te za cilj ima ublažavanje velikog intenziteta prometa u djelu Velike Britanije poznatom po spomeniku kulturne baštine koji godišnje posjete tisuće turista. Riječ je o prometnici koja bi također trebala konačno učinkovito spojiti jugoistok i jugozapad zemlje.
Projekt je prvi puta, neuspješno, predan na odobrenje 2020. godine kada je naložena njegova revizija koja je u jednom djelu rezultirala preporukom Inspektorata za planiranje da se ne nastavi. No, britanska vlada je to mišljenje zanemarila i nastavila s projektom, piše designboom.
Prijetnja svjetskoj kulturnoj baštini
Savez Stonehenge Alliance, koji godinama vodi kampanju protiv ove razvoja A303 Stonehenge projekta zgrožen je ovom odlukom. Također, UNESCO-ov Odbor za svjetsku baštinu osudio je trenutni oblik projekta, te je zaprijetio dodavanjem Stonehengea na Popis svjetske baštine u opasnosti ako mu se dopusti nastavak.
– Danas, navodno konzervativna vlada planira potrošiti više od 2 milijarde funti, u vrijeme kada su financije zemlje u šokantnom stanju, na monstruoznog bijelog slona na cesti razvoja koji će trajno unakaziti najznačajniji i najsvetiji pretpovijesni krajolik u Britaniji. Odluka da se da zeleno svjetlo za izgradnju tunela kroz dio Svjetske baštine koji okružuje Stonehenge jednako je neobjašnjiva koliko i sramotna. Svakako, nitko ne može sumnjati da će plan nanijeti trajnu, nepovratnu štetu krajoliku koji je vrhunska ikona britanske arheologije, rekao je predsjednik Stonehenge Alliance, Tom Holland.

stonehange | foto: Ben Birchall Getty images
Vlada ne odustaje od strateškog projekta
Međutim, vlada Ujedinjenog Kraljevstva ostaje nepokolebljiva u isticanju prednosti A303 Stonehenge projekta. Naglašava se kako su provedena opsežna istraživanja, konzultacije i pažljivo planiranje kako bi se osigurao minimalan utjecaj na kulturni i povijesni značaj lokacije Stonehenge. Projekt karakteriziraju ‘najvećom investicijom u cestovnu mrežu za jednu generaciju’.
Da je riječ o projektu od kojega se ne odustaje najbolji je dokaz činjenica da je od 1991. godine za A303 razmatran pedeset i jedan prijedlog. Shema tunela je prvi put predložena 1994. godine, a dvije godine kasnije odbačena kao preskupa. Ponovno se pojavio u Vladinom programu za ceste iz 2006., ali je povučen sljedeće godine. Vlada je predstavila aktualne planove za tunel Stonehenge 2014., a učvrstila ih 2017. godine.
Kako bi spasio pčele, grad u Britaniji uvodi posebne ‘pčelinje cigle’ u gradnju novih zgrada, pogledajte ovdje sve o ovome inovativnom projektu.