Pretraga

Za dozu elegancije u domu: Skulpturalni oblici Kristine Bišćan podići će svaki interijer na višu razinu

A- A+

Naizgled se “svi” sada bave keramikom, no nemojte podcjenjivati ovaj trend zbog toga. Naime, postoji toliko načina izrade keramike, a o stilovima da ne pričamo, da je uistinu svaki majstor keramike, iako je zapravo češće riječ o majstoricama, dostojan sugovornik na ovu temu. Tako smo naišli i na Kristinu Bišćan i njezin brend CeramicArh. Iza brenda stoji arhitektica koja u slobodno vrijeme svoju kreativnost prenosi na raznorazne keramičke predmete, a više o ovoj umjetničkoj duši koja koristi jednu specijalnu tehniku izrade keramike, saznajte u nastavku.

Kristina / foto: Privatna arhiva

Kristina Bišćan rođena je u Zagrebu, a diplomirala na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu 2013. godine. Oduvijek je težila kreativnom izričaju, pa se u slobodno vrijeme bavila slikarstvom, izradom nakita, odjeće, a u zadnje vrijeme i keramikom. Od 2013. polazi radionicu keramike u Centru kulture na Peščenici pod vodstvom profesorice Ivančice Cvitić Znidarčić, mag. art.  Umjetničko djelovanje započinje izlaganjem na mnogim skupnim izložbama od 2014. godine kada kreće i njen aktivniji rad u keramici. Godine 2017. završila je verificirani tečaj za Oblikovateljicu predmeta od keramike pod umjetničkim vodstvom keramičarke Mirjane Rajković u Pučkom otvorenom učilištu Zagreb. Nakon toga pohađala je Eksperimentalnu radionicu keramike, također u POU. Osim toga polazi eksperimentalnu radionicu keramike pod mentorstvom keramičarke Nadice Eichhorn.

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

U izradi keramike Kristina se razvijala postepeno, proučavajući raznorazne tehnike oblikovanja, završne obrade te vrste glina. Počevši od glazirane terakote, bijele gline, obojene gline; svoj izričaj pronalazi u raku tehnikama, odnosno najčešće u neglaziranoj keramici. Tehniku golog rakua vrlo često primjenjuje u svojim radovima. Osim toga, vrlo ju privlači način izrade keramike vrćenjem na kolu pa se okušala i u tome te je završno oblikovala predmete tehnikama poput horse raku i feder raku. Također, izrađuje predmete od paper claya kojeg sama izrađuje od raku gline. Oblikovno najviše izrađuje skulpturalne oblike te je polazila i radionice kiparstva: Večernju školu u Atelieru Dumančić te Radionicu modeliranja životinja u ALU, Zagreb. Od 2018. djeluje pod imenom CeramicArh, što čini spoj arhitekture i keramike.

CeramicArh je brend koji se bavi proizvodnjom predmeta od keramike. Svaki predmet je ručno izrađen na tradicionalan način, najčešće koristeći raku tehniku. Raku je japanska tehnika glaziranja i paljenja keramike koja potječe još iz 16. stoljeća, a u svom imenu ujedinjuje sreću i zadovoljstvo. Izradom dolazi do posebnih efekata na glazuri, a svaki predmet je jedinstven i neponovljiv. Završno paljenje u raku tehnici je posebno zbog toga što se užareni predmet koji postigne temperaturu od cca 950°C naglo vadi iz peći i pokriva organskim otpadom (piljevinom) te se tako pokriven zadržava kako bi se postigla redukcija, a nastao dim izradio svoje ‘crteže’. Ova tehnika je savršena zbog toga što nikad ne možemo u potpunosti predvidjeti rezultate.

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

Poželjeli smo doznati može li Kristina izdvojiti neke svoje proizvode, odnosno što najbolje ide od svega što nudi. Primjerice, nas su oduševile njezine sjajne vaze.

– Zapravo ne bih izdvajala ništa posebno. Obožavam istraživati nove forme koje su više skulpturalne nego uobičajeni uporabni predmeti. Često izradim neke predmete za koje me najčešće pitaju: “Što je to?” Naime, neki predmeti su jednostavno sami po sebi dekoracija u prostoru, ne moraju imati svoju uporabu. Svatko ih može koristiti na svoj način, a na pravom mjestu u prostoru čine ga još bogatijim. Naravno da ljudi više vole uporabne predmete poput tanjura, svijećnjaka, pladnjeva, skulptura božićnih drvca, no kad ih izrađujem ponovno želim postići taj neki poseban pristup. Npr. moje vaze mogu biti sa i bez cvijeća, kao vaza izrađena u raku tehnici s paljenom žicom, objašnjava Kristina.

Kristinina vaza / foto: Privatna arhiva

Kao što smo rekli u uvodu, svijet interijera zahvatila je prava keramička groznica pa se “svi” sada bave keramikom. Stoga nas je zanimalo odakle, prema mišljenju naše sugovornice, ovakva fascinacija baš ovim materijalom i što je to kod ovog trenda da je ljudima tako primamljiv.

– Kada sam ja došla u svijet keramike, znači prije negdje osam godina tada takve groznice još nije bilo. Na radionicama su većinom bile žene u ozbiljnijim godinama, koje su se divile kako tako mlada osoba voli nešto poput izrade keramike, tako starog zanata. Međutim danas je najviše mladih, a na radionicama se traži mjesto više. Mene je izrada keramike privukla upravo zbog same pomisli da mogu nešto izraditi svojim rukama što sam oduvijek voljela. A kada sam prvi puta osjetila glinu pod rukama to je bilo nešto fascinantno, sam osjećaj oblikovanja me oduševio. Prilikom izrade predmeta totalno se  opustim i puštam maštu da odradi svoje. Najčešće nemam početnu ideju što ću raditi nego u samom procesu izrade ideje samo naviru. Proces izrade je dugotrajan te od samog oblikovanja treba proći više faza od sušenja, pečenja, glaziranja do ponovnog pečenja, a konačan rezultat se vidi tek nakon 3 – 4 tjedna, priča nam Kristina.

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

Kristinin rad / foto: Privatna arhiva

Kako je ova obožavateljica keramike, arhitektica po struci, zanimalo nas je utječe li to na njezin rad s keramikom. Primjerice, arhitektica koju smo intervjuirali jednom prilikom, a koja je ujedno i tokarica, nam je rekla da kada radi s drvetom, na nju itekako utječe činjenica da je arhitektica jer čak i kad radi s ovim materijalom voli ravne linije, minimalizam i ‘manje je više’ moment.

– Naravno da utječe na moj rad. Samim time što mi je struka takva smatram da imam tu neku prostornu percepciju, ‘oko’ za detalje, forme, linije. Mislim da upravo zbog toga moji predmeti i jesu više skulpturalni nego uporabni, kaže nam Kristina.

Izdvojeni članak

Maja Horvat – samouka slikarica koja je svoju ljubav prema stvaranju prenijela na keramičko posuđe

Kakav tip kupaca najviše kupuje tvoje proizvode i kakve su njihove reakcije, bilo je naše posljednje pitanje.

– Sudjelovala sam na nekim sajmovima, a reakcije su različite. Nekima se jako sviđa i oduševljeni su, dok se drugi ni ne osvrnu. Svi smo različiti i ukusi su također takvi. Ipak najviše se kupuju više uporabniji predmeti poput pladnjeva, zdjelica te tanjura, završava Kristina.

Kristinini radovi / foto: Privatna arhiva

Za dozu elegancije u domu: Skulpturalni oblici Kristine Bišćan podići će svaki interijer na višu razinu
Share via
Copy link
Powered by Social Snap