Pretraga

Kolodvorske zgrade diljem Hrvatske idu u obnovu: Radovi na 8 zgrada, posao od 80 milijuna eura

A- A+

Diljem Hrvatske, zgrade kolodvora u derutnom su stanju i spremne za obnovu. Potvrdili su nam to i iz HŽ Infrastrukture, navodeći kako su neke obnove već krenule, a druge se spremaju. Najskuplje ‘uređivanje’ bit će ono zgrade Glavnog kolodvora u Zagrebu, za što se spremilo 60 milijuna eura. U planu su i izgradnje novih kolodvorskih zgrada.

Zgradu Glavnog kolodvora projektirao je i izgradio Ferenc Pfaff, arhitekt Državnih ugarskih željeznica, 1892.; foto: David Mandić | baustela.hr

Diljem Hrvatske traju ili su u pripremi rekonstrukcije dionica trenutno neelektrificirane, u brojnim slučajevima jednokolosiječne željezničke pruge. No, zamjena i proširenje kolosijeka nije jedino što je Hrvatskim željeznicama u planu. Uz golema ulaganja u modernizaciju pruge za koju je predviđeno 1,5 milijarde eura, planiraju se i obnove kolodvorskih zgrada od kojih su neke stradale u potresu. Gradit će se i neke nove.

– Trenutačno postoji velika potreba za obnovom kolodvora u svim područnim jedinicama unutar HŽ Infrastrukture (regija Centar, Sjever, Jug, Istok i Zapad) zbog njihove dotrajalosti te potrebe za energetskom obnovom, kažu nam iz HŽ-a.

Izdvojeni članak

Kreće obnova zanemarenih tračnica u Istri: Za 50 kilometara 55 milijuna eura

Ipak, izgleda da se još ne zna puno o tome koje točno zgrade kolodvora će u obnovu. Kako navode, o konkretnim aktivnostima odlučit će se ovisno o raspoloživim financijskim sredstvima. Osim novca, prioritetne projekte obnove odredit će i frekventnost, odnosno stanje konstrukcije zgrada kolodvora. Isti parametri presudit će i oko toga hoće li se zgrada parcijalno sanirati, energetski obnoviti ili će se na objektu izvoditi neka vrsta obrtničkih radova.

Najskuplji projekt

Najfrekventnija kolodvorska zgrada u državi ona je Glavnog kolodvora u Zagrebu, a kao takva nametnula se kao jedna od prvih koja će biti obnovljena. O ovom projektu vrijednom 60 milijuna eura već smo pisali kada je objavljen natječaj za izradu projektne tehničke dokumentacije za obnovu.

– HŽ Infrastruktura pokrenula je projekt cjelovite obnove zgrade zagrebačkog Glavnog kolodvora, koji obuhvaća konstrukcijsku obnovu zgrade i okoliša (nadstrešnice, pothodnici, a povećat će se i razina potresne otpornosti).

Zna se, projekt će se odvijati u tri faze, a zasad je završena prva, odnosno izrađen je elaborat ocjene postojećeg stanja građevinske konstrukcije. Proveden je dio geotehničkih istražnih radova kako bi se dobio uvid u sastav i čvrstoću tla. Izvedena su ispitivanja zidova i opeke unutar zgrade, a izrađena je i analiza otpora na potres. Ta faza financirala se bespovratnim sredstvima iz Fonda solidarnosti EU-a, a koštala je oko 57 tisuća eura, doznajemo iz HŽ-a.

– Druga faza, odnosno izrada tehničke dokumentacije, idejnog i glavnog projekta s ishođenjem svih potrebnih dozvola, trebala bi biti završena krajem 2027., a sami radovi, odnosno treća faza, planirani su od kraja 2027. do početka 2031.  Procijenjena vrijednost druge i treće faze jest oko 60 milijuna eura te je u planu da se financira iz zajma Europske investicijske banke, dodaju uz napomenu kako je ova ujedno najveća kolodvorska zgrada u Hrvatskoj, a u obnovi se planiraju ukomponirati i neka održiva rješenja.

Obnovljeni kolodvori

U blizini jedna obnova već je završena, ona kolodvorske zgrade u Sesvetama pokrenuta u travnju 2024. godine. Obnova je ‘pokrivala’ promjenu fasade, zamjenu stolarije i krovišta, sanaciju instalacija i sanitarnih čvorova te uređenje okoliša. Radove je izvela tvrtka Veselčić za gotovo 300 tisuća eura.

Izdvojeni članak

U Zagrebu tri nove stanice za vlak? Grad i HŽ već imaju dogovor, u ‘igri’ su ove tri lokacije

Obnova je završila i na kolodvorskim zgradama Virovitica i Osijek, a u tijeku su radovi na kolodvoru Krapina te uređenju dijela kolodvora Rijeka. K tome, osim zgrade zagrebačkog Glavnog kolodvora, HŽ planira obnovu kolodvora Zagreb Zapadni kolodvor, Slavonski Brod, Opatija Matulji, Gračac, Šibenik, Zadar te obnovu postavnice u kolodvoru Moravice. Svi projekti na objektima u vlasništvu i na upravljanju HŽ Infrastrukture izvodit će se u njenoj nadležnosti.

U obnovu u Osijeku uložilo se 4 milijuna eura, ona u Rijeci prema procjenama bi mogla biti ulog od 6,5 milijuna eura. Slavonski Brod prema procjeni će koštati 4,2 milijuna eura, radovi na Zapadnom kolodvoru okvirno 6,2 milijuna eura, a u Opatiji Matulji 1,6 milijuna. Osim obnovljenih, vrijedi napomenuti, u sklopu projekta Križevci-Koprivnica-državna granica izgrađene su nove kolodvorske zgrade Lepavina i Novo Drnje.

željeznički kolodvor osijek

željeznički kolodvor osijek | foto: Grad Osijek

Planovi ne staju

Podsjećamo, državni tajnik Žarko Tušek je istaknuo da se spremaju i radovi uređenja kolodvora u Varaždinu, što doduše ne spada u investicije u željeznice u Varaždinskoj županiji u iznosu od 200 milijuna eura, a najavio je i obnovu drugih zgrada na sjeveru Hrvatske.

– Sam kolodvor u Varaždinu nije dio tog projekta od 200 milijuna eura, ali očekujemo da bi se u tom vremenskom periodu u završetku tog projekta raspisao natječaj za obnovu kolodvora u Varaždinu. Na ovoj pruzi prema Varaždinu, ove godine idemo sa obnovom kolodvora, ako se ne varam, u Jalžabetu, Novom Marofu, Turčinu i Budinšćini, a onda nastavljamo kroz Krapinsko-zagorsku županiju s time da je dio od Zaboka prema Zaprešiću i Zagrebu već obnovljen, rekoa je Tušek osvrćući se na uređenje pruge od Kloštra Podravskog, Varaždina i Čakovca.

Obnova pruge Kloštar Varaždin 1

Ovdje pročitajte više o tome zašto je integrirani javni prijevoz u Zagrebu unatoč potencijalu podbacio.

Copy link
Powered by Social Snap