Nekada crkva, a danas najpoznatija džamija prolazi kroz obnovu, mega dizalice paze na svaki potez
Legendarna Aja Sofija, nekada najvažnija crkva Bizanta, a danas jedna od najpoznatijih džamija na svijetu, prolazi kroz najveću obnovu u svojoj dugoj povijesti. Na gradilištu dominira megakran kompanije Liebherr koji omogućuje da se svaki detalj restauracije izvede s maksimalnom preciznošću. Iako je povod radovima potres iz 2023. godine, obnova je prije svega potez preventivne zaštite od mogućih budućih razornijih podrhtavanja tla.

Aja Sofija, obnova | Foto: Liebherr
Godine 2023. južnu Tursku pogodio je potres magnitude 7,8, koji je uništio ili oštetio stotine tisuća zgrada i odnio više od 53.000 života. Iako Istanbul nije bio izravno pogođen, činjenica da se grad nalazi u neposrednoj blizini rasjednih linija pojačala je strahove od mogućeg razornog potresa.
Upravo iz tog razloga pažnja stručnjaka i vlasti usmjerena je na očuvanje kulturnih i povijesnih znamenitosti, među kojima Velika džamija Aja Sofija zauzima posebno mjesto. Ova građevina, s više od 1.500 godina povijesti, simbol je stoljetne kulturne i vjerske baštine Istanbula, a od od svibnja prolazi kroz veliku rekonstrukciju, najveću u svojoj povijesti.
Nova faza restauracije: tehnologija i preciznost
Obnova Aja Sofije ušla je u novu fazu, koju stručnjaci opisuju kao najznačajniju intervenciju u posljednjih 150 godina. Na istočnoj fasadi postavljen je toranjski kran, a vrh građevine prekriven je zaštitnim okvirnim sustavom koji omogućuje sigurno izvođenje radova i detaljnu akademsku analizu slojeva zgrade. Radovi uključuju ispitivanje oštećenja koja su nastala tijekom požara i potresa u 10. i 14. stoljeću, čime se kombinira povijesna studija i suvremena građevinska tehnologija.
Za izvođenje ovako osjetljivih i preciznih radova korištena je Liebherr 280 HC-L dizalica s podiznim krakom, instalirana u suradnji s tvrtkom Atilla Dural. Dizalica je posebno prilagođena za rad u izazovnim uvjetima između minareta, što omogućuje precizno podizanje i spuštanje materijala. Ugradnja dizalice zahtijevala je posebne tehnike uzemljenja; sustav je postavljen bez podzemnog iskopa, koristeći namjenski izgrađenu platformu i statičke izračune temeljene na detaljnim analizama lokacije. Rendgenska ispitivanja i odobrenja znanstvenog odbora dodatno su osigurala da svaki korak bude siguran i u skladu s najvišim standardima očuvanja povijesne baštine.
– Dizalica je postavljena bez podzemnih iskopa, korištenjem sustava usidrenih tla temeljenog na posebnim statičkim izračunima. Nakon analiza lokacije, rendgenskih ispitivanja i odobrenja znanstvenog odbora, dizalica je postavljena na namjenski izgrađenu platformu. Cijeli proces trajao je oko četiri do pet mjeseci, izjavio je građevinski stručnjak Ömer Suiçmez.

Aja Sofija, obnova | Foto: Liebherr
Očuvanje strukture i kulturne baštine za buduće generacije
Cilj obnove, koja je započela 14. travnja 2025. godine, jest ojačati otpornost građevine na potrese, a istovremeno sačuvati njezine povijesne elemente. Radovi uključuju postavljanje zaštitne čelične platforme visoke 43,5 metara za podupiranje glavne kupole, popravak ili zamjenu olovnog pokrova, te jačanje spojeva između kupole i potpornih polukupola. Zaštitna nadstrešnica omogućuje očuvanje unutarnjih mozaika od vremenskih utjecaja, dok se bogoslužja nastavljaju tijekom izvođenja radova, što ističe važnost sinergije između kulturne baštine i funkcionalne upotrebe objekta.
Aja Sofija je izgrađena 537. godine za vrijeme bizantskog cara Justinijana, a nakon osmanskog osvajanja 1453. pretvorena je u džamiju. Godine 1934. Mustafa Kemal Ataturk ju je preoblikovao u muzej, dok je 2020. turski najviši upravni sud dopustio ponovno otvaranje kao džamije.