Pretraga

Znate li kako i kada su nastali prvi kiperi?

A- A+

Kolokvijalno ih znamo kao kipere, u duhu hrvatskog jezika nazivaju se samoistovarivačima, a nastali su još koncem 19. stoljeća. Kao i bageri, neizostavni su dio svake prosječne bauštele, a mi vam danas donosimo priču o njihovom povijesnom nastanku i razvitku.

Ruski kiper | izvor: Pixabay

Britanska tvrtka Thornycroft je 1896. godine osmislila samoprazneća zaprežna kola, koja su koristeći gravitacijsku silu praznila teret mehanizmom i načinom nalik današnjem kiperu. Primjenjivali su se u rudnicima ugljena i na željeznicama. Povećanjem opsega posla, povećala se i nužnost konjske snage, pa su s jednog korištenog para, početkom 20. stoljeća, prešli na dva konjska para za vuču. Problem je bio u tome, što se teret nije mogao raspodijeliti na više lokacija, odnosno nije bilo moguće dozirati koliko će se tereta na određenom mjestu istovariti, nego je sav teret ispuštan u jednom istovaru.

Rat uzrokovao proizvodnju

Prvi put kamioni dobivaju motor 1904. godine, koji proizvode u Engleskoj. Iako je pokretanje kamiona tada bilo zasnivano na motoru, njegov utovarni prostor je i dalje djelovao po principima gravitacije. Značajnija promjena dolazi godinu poslije, kada dolazi do implementacije hidraulične sile. 1905. godine se proizvodi prvi kiper koji koristi hidrauličnu dizalicu. Procvat kipera dogodio se u ne tako ‘procvatnom’ vremenu Prvog svjetskog rata, kada je došlo je do enormne potražnje za što većim kamionima sa što većim teretnim kapacitetom.

Izdvojeni članak

Znate li kako i kada je nastao prvi bager?

Dvadesete godina 20. stoljeća popularizirale su traktore gusjeničare koji su mogli vuči od dvije do pet pričvršćenih prikolica te su tako postali popularnija opcija u odnosu na tadašnje kipere. 30-ih godina su brojni proizvođači, sukladno popularnosti samoistovarivača, krenuli u proizvodnju istih i smišljanje inovativnih i novih koncepata. Pionir je bila kompanija Euclid koja je 1934. godine predstavila svoj moderni i teški terenski kamion težak 10-ak tona, nazvan Trac Truk. U to vrijeme je bio od posebnog značaja jer je bio prvi kamion dizajniran isključivo za teške građevinske poslove. Stražnji kotači su mu bili kao kod traktora, stoga je nesmetano vozio po šumskim putevima.

Oglas u novinama koji najavljuje Trac Truck | Izvor: American Icons

Sredinom 20. stoljeća proizvodnja kipera napreduje, sve su veći i s boljim motorima. S vremenom dolaze i do 600 konjskih snaga. Posebno hvaljen bio je kiper naziva Haulpak, koji je dizajnirao Ralph H. Kress 1955. godine. Inženjeri su ga hvalili zbog dizajna s kratkim međuosovinskim razmakom i visokim kutom zavoja s dubokim nagnutim ravnim tijelom. Početne verzije Haulpaka 1957. godine korištene su kao traktori za vuču prikolica od 75 tona. Kasnije je Haulpak postao vrlo uspješna linija rudarskih kamiona, a naziv je korišten sve do 1999. godine kada se linija nastavlja pod imenom Komatsu. U videozapisu ispod možete vidjeti Haulpak iz 1959. godine.

Copy link
Powered by Social Snap