Pretraga

Jedna od najvažnijih europskih presuda o javnoj nabavi je puna ‘rupa’, evo što su rekli stručnjaci

A- A+

Presuda Kolin donijela je tektonske promjene u građevinskom sektoru. Njome je odlučeno da gospodarski subjekti iz trećih zemalja koje nisu potpisale međunarodni sporazum s EU ne mogu sudjelovati u postupku javne nabave u EU zahtijevajući jednako postupanje u odnosu na ponuditelje iz država članica ili iz trećih zemalja na koje se takav sporazum primjenjuje. Presuda Kolin puna je nedostataka i manjkavosti. O tome su u Kući Europe, na panel raspravi, raspravljali hrvatski i strani stručnjaci.

Presuda Kolin | Foto: Bauštela.hr

Presuda Kolin jedna je od najvažnijih odluka donesenih u posljednjih nekoliko godina, o čemu smo pisali ovdje. Naime, gospodarski subjekti iz trećih zemalja koje nisu potpisale međunarodni sporazum s EU ne mogu sudjelovati u postupku javne nabave u EU zahtijevajući jednak tretman kao ponuditelji iz država članica ili iz trećih zemalja koje su potpisale takav sporazum. Povodom toga, nedavno je u Kući Europe u Zagrebu održana panel rasprava u kojoj su sudjelovali Marko Turudić, izvanredni profesor s Pravnog fakulteta u Zagrebu, Maja Kuhar iz DKOM-a te Javier Palmero Zurdo iz EU Growtha i Burak Baykan iz Doğuş grupacije.

Pozadina priče

U prosincu 2022. godine na snagu je stupila Uredba o stranim subvencijama, jer se smatralo da je tržišno natjecanje narušeno zbog prisutnosti kompanija iz trećih zemalja. Prema objavi Europskog suda od 22. listopada, gospodarski subjekti iz trećih zemalja koje s Unijom nisu sklopile međunarodni sporazum u području javne nabave više se neće moći pozivati na jednak tretman u tom području.

Pojednostavljeno rečeno, pravilo o sudjelovanju trećih zemalja u postupku javne nabave ovisi o tome ima li dotična zemlja potpisan sporazum s EU. Ako tvrtke iz trećih zemalja nisu sklopile takav sporazum, naručitelj im i dalje može omogućiti sudjelovanje u javnoj nabavi unutar EU, ali se te tvrtke tijekom postupka ne mogu pozivati na pravo EU. Ako im se dopusti sudjelovanje u postupku, naručitelji mogu gospodarskim subjektima iz trećih zemalja koje nisu sklopile međunarodni sporazum dodijeliti kompenzacijske mjere i primijeniti na njih drugačiji pravni režim.

Izdvojeni članak

Europska komisija usvojila Akcijski plan za postizanje nulte stope onečišćenja

Presuda je donesena nakon pokretanja postupka javne nabave za izgradnju željezničke infrastrukture koja povezuje dva grada u Hrvatskoj. Turska tvrtka Kolin Inșaat Turizm Sanayi ve Ticaret (Kolin) osporavala je zakonitost odluke o dodjeli nabave drugom ponuditelju. Kolin, koji se neuspješno natjecao u postupku javne nabave, izgubio je spor jer Turska nema potpisan međunarodni sporazum s EU u području javne nabave.

Manjkavost odluke i brojna otvorena pitanja

Presuda Kolin pokazuje tendenciju budućeg razvoja pravila i praksi vezanih uz sudjelovanje trećih zemalja koje nemaju sklopljen ugovor s Europskom unijom o javnoj nabavi. Važno je voditi rasprave, razmjenjivati znanje i naučene lekcije kako bi se razvio sustav koji je transparentan i pravedan te koji bi išao u korist i naručiteljima i gospodarskim subjektima.

Marko Turudić istaknuo je da, gledajući normativna rješenja Europske unije u posljednjih 20 godina, ova presuda ne bi trebala biti iznenađenje. Prema ranijim direktivama i onoj koja je trenutno na snazi, jednak tretman jamči se samo gospodarskim subjektima iz EU-a. Dodao je da se postavlja pitanje reciprociteta i protekcionizma.

Također je naglasio da presuda otvara brojna pitanja i ima mnogo nedostataka – primjerice, kako utvrditi podrijetlo gospodarskih subjekata ili kako definirati je li određeno društvo s ograničenom odgovornošću pod prevladavajućim utjecajem neke treće zemlje. Osvrnuo se i na instrument za međunarodnu nabavu, koji omogućava sudjelovanje podružnicama stranih kompanija u postupcima javne nabave, naglasivši da bi taj instrument trebalo dodatno regulirati.

Neizvjesnost i nesigurnost

Važan doprinos raspravi dala je i Maja Kuhar iz DKOM-a (Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave). Naglasila je da, za razliku od drugih instrumenata koji su razvijani kroz dulji period i imaju jasna pravila, ova presuda ostavlja brojne nejasnoće. Primjerice, ne definira što se smatra ponudom iz trećih zemalja, a postoji i problem za naručitelje koji nisu skloni isključivati ponuditelje iz tih zemalja jer ne znaju kako pravilno postupiti.

Izdvojeni članak

Kreće restauracija Europske Amazone, naš park prirode dio je velikog projekta od 20 milijuna eura

Burak Baykan iz Dogus grupacije istaknuo je da je najveći problem nesigurnost i neizvjesnost koju sada osjećaju kompanije iz trećih zemalja. Ponovio je više puta da je moguće da je do ove presude došlo zbog lobiranja određenih tvrtki koje su htjele eliminirati konkurenciju u postupcima javne nabave. Također je izrazio zabrinutost zbog budućih posljedica presude, napominjući da u ovoj regiji radi velik broj stranih radnika.

Naglasio je i da je njegova kompanija izgradila brojne infrastrukturne projekte na Balkanu, uključujući metro u Sofiji. Dogus grupacija već dugi niz godina sudjeluje u raznim infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj, a jedna od njihovih najpoznatijih investicija je ulaganje u marinu i hotel u šibenskoj Mandalini prije desetak godina. Dogus je na Jadranu planirao uložiti 200 milijuna eura u različite investicije u proteklih 12 godina.

Copy link
Powered by Social Snap