Kultni Olimpijski stadion dobit će novi krov, ulog ‘težak’ 900 milijuna dolara
Legendarni Olimpijski stadion u Montrealu dobit će novi krov. Radovi, koji su već započeli, ukupno će koštati vrtoglavih 870 milijuna dolara. Riječ je o vrlo delikatnoj operaciji, a do sada je uklonjeno oko 22 kilometara čeličnih sajli koje podipiru stari krov. Čak 300 radnika radi na zamjeni krova, od kojih je stotinjak dnevno na gradilištu. Sljedeća faza planirana je za 2025. godinu, dok bi otvorenje stadiona trebalo biti 2028. godine.
U tijeku je rekonstrukcija krova legendarnog Olimpijskog stadiona u Montrealu, piše stadiumdb.com. Radovi su započeli krajem studenog, a uskoro će biti postavljen novi krov. U proteklih nekoliko mjeseci uklonjene su tkanine i metalne konstrukcije s vrha stadiona. Zamjena krovišta neće biti jeftina, sveukupno će koštati 870 milijuna dolara.
Složena i pažljivo planirana operacija
Na ovom velebnom stadionu održale su se Olimpijske igre 1976. godine, na kojima su u sastavu Jugoslavije nastupili i neki od najvećih hrvatski sportaša. Nekada rezerviran za sportske zvijezde, teren stadiona danas zauzima osam velikih dizalica. Najveća od njih proteže se izvan tribina i prstena koji je prethodno podupirao krov, dopirući do područja gdje neke čelične sajle iz stare strukture još uvijek vise. Opuštanje sajli koje podupiru stari krov vrlo je delikatan proces. Svaki nepravilan pokret mogao bi uzrokovati udar kablova u toranj. Kako bi sve uspjelo, instaliran je uređaj za praćenje napetosti u svakom kabelu. Do sada je uklonjeno oko 22 kilometara čeličnih sajli, što je otprilike 1.332 tone metala.
Kako kaže inženjer projekta Nadir Guenfoud, otprilike 20 posto posla je dovršeno. Radovi, koji uključuju i krov i toranj stadiona, su poprilično komplicirani, ali su pažljivo planirani. Tijekom projekta donesene su odluke kako bi se osigurala pouzdanost novog krova, što znači da bi trebao biti čvršći i izdržljiviji.
Prema planu i uz velike troškove
Troškovi cijelog projekta iznosit će 870 milijuna dolara. Riječ je o velikom i zahtjevnom projektu na kojem radi više od 300 radnika, od kojih je 100 dnevno prisutno na gradilištu.
Do danas, zamjena propadajućeg krova stadiona—čija je povijest prepuna kašnjenja i prekoračenja proračuna—ostala je prema planu i unutar planiranog troška od 870 milijuna dolara. Kako je naglasio inženjer, prostora za neuspjeh jednostavno nema.
Što dolazi sljedeće?
Sljedeća faza projekta, planirana za 2025. godinu, uključivat će demontažu betonskog tehničkog prstena oko otvora stadiona. Ova struktura sadrži sustave ventilacije, uključujući grijanje, klimatizaciju i rasvjetu. Zamijenit će je čelična konstrukcija šest puta lakša i sukladna trenutačnim građevinskim propisima. Ako sve bude po planu, stadion će ponovno biti otvoren 2028. godine.
Također, vlasti pokrajine Quebec izdvojit će dodatnih 91,6 milijuna dolara za nadogradnju ozvučenja, rasvjete i ventilacijskih sustava na stadionu. Zanimljivo, odluka o zamjeni krova odobrena je tek prošle godine, čak 20 godina nakon što se prvi put zatražila rekonstrukcija najvažnijeg dijela Olimpijskog stadiona. Pokrajinska vlada izdvojila je dodatnih 91,6 milijuna dolara za nadogradnju ozvučenja, rasvjete i ventilacijskih sustava na stadionu. Odluka o zamjeni krova odobrena je prošle godine nakon više od 20 godina zahtjeva pokrajinske agencije koja upravlja Olimpijskim stadionom.
OI u Montrealu 1976.
Olimpijske igre u Montrealu 1976. godine jedne su od legendarnijih u povijesti. Upravo se za potrebe tog velikog događaja izgradio ovaj stadion, nakon čega je Grad zapao u velike financijske probleme.
Igre je otvorila kraljica Elizabeta, a na njima su nastupili razni hrvatski sportaši u sastavu Jugoslavije. Matija Ljubek je osvojio dvije medalje, a košarkaške je vodio Mirko Novosel. Olimpijske igre su posebno obilježile dvije tinejdžerice, 15-godišnja rumunjska gimnastičarka Nadia Comaneci te 18-godišnja istočnonjemačka plivačica Kornelia Ender.
Geordie Howe most
Pisali smo kako će se uskoro završiti gradnja novog mosta koji će spajati SAD i Kanadu. Prema studiji koju su države izradile 2001. godine, postojala je potreba za novim mostom koji će ih povezati. Trenutačni most Ambassador, najopterećeniji je ‘prelazak’ na kontinentu, a promet je u stalnom porastu. Za gradnju novog, Geordie Howe mosta, pristanci su osigurani još 2009., a 2014. je oformljena i tvrtka-koordinator gradnje.
Radovi su krenuli 2018., no pandemijska kriza i povećani troškovi usporili su proces. Prema trenutačnom stanju, prometovanje se očekuje od iduće jesen, a više o svemu tome pročitajte ovdje.